|
Περί της τρίτης ημέρας εργασιών της ΔΙΣ Νοεμβρίου
Εν Αθήναις τη 6ῃ Νοεμβρίου 2002
Χθές, 5 Νοεμβρίου 2002, τὸ Ὑπουργεῖο Δικαιοσύνης, ἀνταποκρινόμενο, σὲ κείμενο ποὺ μὲ τὸν τίτλο «σχόλια προτάσεις» κατέθεσε ἡ Ἱερὰ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, προέβη σὲ διορθωτικὲς τροποποιήσεις ἐπὶ τοῦ νομοσχεδίου γιὰ τὴν Ἰατρικὴ Ὑποβοήθηση στὴν Ἀνθρώπινη Ἀναπαραγωγή.
Χωρὶς καμμία ἀμφιβολία, οἱ παραπάνω τροποποιήσεις εἶναι πρὸς τὴν σωστὴ κατεύθυνση. Παρὰ ταῦτα, δὲν αἰσθανόμαστε ἱκανοποιημένοι, μιὰ ποὺ οἱ ρυθμίσεις ποὺ ἀναφέρονται στὴν οὐσία τοῦ νομοσχεδίου παραμένουν ἄθικτες. Οἱ ὅποιες τροποποιήσεις ἔγιναν καταδεικνύουν τὴν καλὴ διάθεση τῆς πολιτείας νὰ συνεργασθεῖ μὲ τὴν Ἐκκλησία. Δὲν φανερώνουν ὅμως καὶ τὴν παράλληλη διάθεσή της νὰ λύσει συνετὰ τὸ μεγάλο πρόβλημα τῆς οἰκογένειας, νὰ στηρίξει τὸν θεσμό της, νὰ προστατεύσει τὰ συμφέροντα τῶν μελλογέννητων παιδιῶν καὶ νὰ ἀποδείξει τὸν σεβασμό της στὴν ἀνθρώπινη ζωή.
Οἱ τροποποιήσεις τοῦ Ὑπουργείου εἶναι οἱ ἑξῆς:
α) ἀντικαθίσταται ὁ ὅρος «γεννητικὸ ὑλικό» ποὺ προσδιορίζει τὸ ἔμβρυο πρὸ τῆς ἐμφυτεύσεως μὲ τὸν ὅρο «γονιμοποιημένο ὠάριο». Αὐτὸ δὲν συμβαδίζει μὲ τὴν δική μας πρόταση, ἡ ὁποία ἦταν νὰ ὀνομασθεῖ «προεμφυτευτικὸ ἔμβρυο» ἢ «ἔμβρυο in vitro» που χρησιμοποιεῖται διεθνῶς. Ἡ ἐμμονὴ τοῦ Ὑπουργείου στὴ χρήση μὴ ἀκριβῶν, παραπλανητικῶν καὶ ἐσφαλμένων ὅρων, τὴν στιγμὴ ποὺ ὑπάρχουν οἱ ἀκριβεῖς, ὑποψιάζει γιὰ ἐσκεμμένη συγκάλυψη τῆς ἀλήθειας.
Ἐμεῖς ἐπιμένουμε στὸν ὀρθὸ ὅρο πού, σύμφωνα μὲ τὴν γνωμοδότησή μας πρὸς τὸ Ὑπουργεῖο Δικαιοσύνης, εἶναι διεθνῶς ἀποδεκτός.
β) Τὸ δικαίωμα στὴν «παρένθετη μητρότητα» τὸ ἔχουν μόνον γυναῖκες ποὺ ἀποδεδειγμένα κατοικοῦν στὴν Ἑλλάδα, ὥστε νὰ ἀποφευχθεῖ τὸ φαινόμενο τοῦ «ἀναπαραγωγικοῦ τουρισμοῦ». Αὑτὸ τὸ σημεῖο ἀποτελεῖ, παρονυχίδα στὸ ὅλο νομοσχέδιο, ἡ ὁποία συγκαλύπτει τὴν οὐσία του.
Χθὲς στὴν Ἐπιτροπὴ τῆς Βουλῆς, ἐκπρόσωποι Κομμάτων ἐτάχθησαν κάθετα ἀντίθετοι μὲ ὅλο τὸ ἄρθρο ποὺ ἀναφέρεται στὴν παρένθετη μητρότητα.
γ) Τὸ Ὑπουργεῖο, σύμφωνα μὲ δική μας πρόταση, ἀντικατέστησε τὸ συμβολαιογραφικὸ ἔγγραφο μὲ δικαστικὴ ἀπόφαση, στὴν περίπτωση τῆς μεταθανάτιας γονιμοποιήσεως.
Ἡ δική μας πρόταση ἦταν αὐτὸ νὰ συμβαίνει μόνο στὶς περιπτώσεις «πλεοναζόντων ἐμβρύων, προκειμένου αὐτὰ νὰ μὴν καταστραφοῦν.
Στὴν οὐσία, τὸ ἄρθρο ποὺ ἀναφέρεται στὴν μεταθανάτια γονιμοποίηση παραμένει ὡς εἶχε, μὲ ἁπλᾶ πιὸ σφιχτοὺς ὅρους.
δ) Χωρὶς νὰ ἔχουμε τὸ κείμενο τοῦ νόμου μὲ τὴν τελικὴ του ὡς τώρα μορφή, διότι ἀκόμη δὲν δόθηκε στὴ δημοσιότητα, θὰ θέλαμε νὰ Σᾶς ἐνημερώσουμε ὅτι στὴν χθεσινὴ ὁμιλία του ὁ Ὑπουργὸς Δικαιοσύνης διεβεβαίωσε ὅτι ὁ νόμος μὲ σαφήνεια θὰ ἀποκλείει τὸ ἐνδεχόμενο χρήσης τῶν μεθόδων τῆς τεχνητῆς γονιμοποίησης ἀπὸ ζεύγη ὁμοφυλοφίλων.
ε) Σχετικὰ μὲ τὸ μέλλον τῶν κρυοσυντηρημένων ἐμβρύων, ὁ νόμος μὲ σαφήνεια προσδιορίζει ὅτι θὰ διατίθενται κατὰ προτεραιότητα γιὰ τεκνοποίηση ἄλλων προσώπων, θὰ ἕπεται ἡ χρήση τους γιὰ ἐρευνητικούς σκοποὺς καὶ στὴν ἔσχατη περίπτωση θὰ καταστρέφονται.
Τελικά:
Α) Ὁ ὅρος ποὺ προσδιορίζει τὸ ἔμβρυο ἐμᾶς δὲν μᾶς ἱκανοποιεῖ.
Β) Ἡ ἄγαμη γυναῖκα μπορεῖ νὰ κάνει χρήση τῶν μεθόδων τῆς τεχνητῆς γονιμοποίησης.
Γ) Ἡ παρένθετη μητρότητα θεσμοθετεῖται ὑπὸ αὐστηροὺς βέβαια ἀλλὰ οὕτως ἢ ἄλλως μὴ ἐπαρκεῖς ὅρους.
Δ) Ἡ ἐτερόλογη γονιμοποίηση νομοθετεῖται.
Ε) Οἱ προϋποθέσεις δημιουργίας πλεοναζόντων ἐμβρύων ἐπίσης διατηροῦνται.
ΣΤ) Νομιμοποιεῖται ἡ τεκνοποίηση μονίμων συντρόφων ἐκτὸς θεσμοθετημένου γάμου.
Ἡ Ἐκκλησία :
α) Ἐμμένει στὴν καθυστέρηση τῆς ψήφισης τοῦ νομοσχεδίου ἀπὸ τὴν ὁλομέλεια τῆς Βουλῆς, προκειμένου νὰ δοθεῖ περισσότερος χρόνος ἐπεξεργασίας τῶν λεπτομερειῶν του, ὥστε νὰ ἀφομοιωθεῖ ἡ ἀπαιτούμενη κοινωνικὴ καὶ ἐπιστημονικὴ γνώση καὶ νὰ ὑπάρξει ἡ ἀπαραίτητη κατανόηση τῶν ἐπὶ μέρους περιπτώσεων γιὰ νὰ μπορέσουν αὐτὲς νὰ βοηθηθοῦν ἢ προληφθοῦν ἐγκαίρως.
β) Ζητεῖ : νὰ προσδιορισθοῦν μὲ σαφήνεια οἱ ἠθικὲς ἀρχὲς ἐπὶ τῇ βάσει τῶν ὁποίων θὰ γίνει ἡ νομοθετικὴ ρύθμιση.
Νὰ μὴν παραθεωρηθεῖ ἀπὸ τὸν κοινὸ νομοθέτη ἡ συνταγματικὴ ἐπιταγὴ (ἄρθρο 21 παρ. 1) γιὰ τὴν προστασία ἀπὸ τὴν πολιτεία τοῦ θεσμοῦ τοῦ γάμου καὶ τῆς οἰκογένειας.
Νὰ ὑπάρξει κατὰ τὸ δυνατὸν εὐρύτερη κάλυψη ἀπόψεων.
Ἐκ τοῦ Γραφείου Τύπου τῆς Ἱερᾶς Συνόδου.
|
|