|
Περί της τετάρτης συνεδρίας του Ε' Λειτουργικού Συμποσίου
Μέ ἰδιαίτερο ἐνδιαφέρον συνεχίζεται τό Ε΄ Πανελλήνιο Λειτουργικό Συμπόσιο Στελεχῶν Ἱερῶν Μητροπόλεων στό Ἱερό Προσκύνημα τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Ρώσσου στό Προκόπι Εὐβοίας.
Χθές τό πρωί, Τρίτη 4 Νοεμβρίου ἔλαβε χώρα ἡ Τετάρτη Συνεδρία, μέ πρῶτο εἰσηγητή τόν Αἰδεσιμολογιώτατο Πρωτοπρεσβύτερο κ. Θεόδωρο Κουμαριανό, Λέκτορα τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν, μέ θέμα : " Τά ἁγιογραφικά ἀναγνώσματα τῶν Κυριακῶν τῶν περιόδων Ματθαίου καί Λουκᾶ". Μεταξύ ἄλλων τονίσθηκε ἀπό τόν ὁμιλητή ὅτι: " Ἡ θεματολογία πού καλύπτεται ἀπό τά ἀναγνώσματα εἶναι πολύ πλούσια" καί "τά θαύματα τοῦ Κυρίου καί οἱ Παραβολές θεωρήθηκαν ὡς οἱ περισσότερο ἀντιπροσωπευτι-κές περικοπές γιά νά μᾶς μιλήσουν γιά τόν Ἀναστημένο Κύριο".
Δεύτερος εἰσηγητής ἦταν ὁ Αἰδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος κ. Κωνσταντῖνος Καραϊσαρίδης, Καθηγητής τοῦ Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ὁ ὁποῖος ἀνέπτυξε τό θέμα : "Τά ἁγιογραφικά ἀναγνώσματα τῶν ἑορταζομένων Ἁγίων". Ὁ ὁμιλιτής ἀναφέ-θηκε μεταξύ τῶν ἄλλων στήν ἐλλειμματική παρουσία ἤ καί μείωση τῶν Παλαιοδιαθηκικῶν κυρίω ἀναγνωσμάτων κατά τίς μνῆμες τῶν ἑορταζομένων ἁγίων καί ἐντόπισε στήν αἰτία τήν "κατηγοροποίηση τῶν ἁγίων καί τήν ὁμαδοποίηση τῶν ἀναγνωσμάτων". Συνέστησε καί εἰσηγήθηκε τήν ἔκδοση Corpus Ἀναγνωσμάτων, ἐπί τῇ βάσει τοῦ ὁποίου θά εἶναι δυνατόν ἡ χρήση καί ἡ συντονισμένη ἐπιλογή αὐτῶν κατά τίς ἱερές Ἀκολουθίες στήν μνήμη τῶν ἁγίων. Ἰδιαιτέρως δέ τόνισε τήν ἀπουσία τοῦ βιβλίου τῆς "Ἀποκαλύψεως" στή λατρεία τῆς Ἐκκλησίας μας.
Τρίτος ὁμιλητής τῆς Δ΄ Συνεδρίας ἦταν ὁ Ἐλλογιμώτατος κ. Παναγιώτης Σκαλτσῆς, Καθηγητής τοῦ Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ὁ ὁποῖος εἰσηγήθηκε τό πολύ ἐνδιαφέρον θέμα: "Τά Ἑωθινά Εὐαγγέλια". Ὁ ὁμιλιτής ἔκαμε ἱστορική ἀναδρομή καί θεολογική τεκ-μηρίωση τῶν "Ἑωθινῶν Εὐαγγελίων" καί ἀναφέρθηκε στίς ρίζες τοῦ συστήματος ἀναγνώσεως αὐτῶν, ἀπό τήν ἀρχική τους μορφή τῶν ἱεροσολυμητικῶν παραδόσεων ὥς τήν ἐξέλιξή τους στό Βυζαντινό Λειτουργικό Τυπικό. Τόνισε ἀκόμη ὅτι "ἡ ἀνάγνωση τῶν Ἐωθινῶν Εὐαγγελίων ἀξίζει νά ἐπανέλθει στήν παλαιά θέση, μετά τούς ἀναβαθμούς καί πρό τῆς ψαλμωδίας τῶν κανόνων, ὅπως ἰσχύει σήμερα στίς Ἱερές Μονές. Δύναται ὅμως ἡ ὡς ἄνω ἀναφερόμενη ἀνάγνωση νά μετατεθεῖ στό τέλος τῆς Δοξολογίας τοῦ Ὄρθρου καί εἰδικά μετά τήν Δοξολογία, ὅπως ἴσχυε στό ἀσματικό ἐνοριακό τυπικό, ἤ μετά τούς Αἴνους, ὅπως ἴσχυε στήν ἀρχαία Ἱεροσολυμητική Παράδοση καί Πράξη.
Τό ἀπόγευμα ἔλαβε χώρα ἡ Ε΄ Συνεδρία, μέ πρῶτο εἰσηγητή τόν Πανοσιολογιώτατο Ἀρχιμανδρίτη κ. Ἱερεμία Φούντα, Ἱεροκήρυκα καί Καθηγητή τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν, μέ θέμα : "Ἡ λειτουργική χρήση τοῦ Ἱεροῦ Ψαλτῆρος". Ὁ ὁμιλητής τόνισε τήν ἀνάγκη τῆς ἀνάγνωσης τοῦ ψαλτηρίου γιά τήν προκοπή καί πνευματική βοήθεια κάθε ὀρθόδοξης ἐκκλησιαστικῆς κοινότητας καί τήν σύνταξη ἀπό εἰδικούς ἑρμηνευτές Καταλόγου ἤ Corpus περιστασιακῶν Ψαλμῶν πρός ἀνάγνωση αὐτῶν ἀπό τούς πιστούς σέ κάθε ἀνθρώπινη περίσταση.
Τελευταῖος ὁμιλητής τῆς ἡμέρας ἦταν ὁ Ἐλλογιμώτατος κ. Σωτήριος Δεσπότης, Λέκτωρ τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν, μέ θέμα : "Μεταφράσεις τῆς Ἁγίας Γραφῆς καί ἡ Θεία Λατρεία". Τόνισε πώς τά Εὐαγγέλια εἶναι μεταφράσεις τῶν ἀραμαϊστί ἑρμηνευθέντων λόγων τοῦ Ἰησοῦ, ἀλλά καί συνολικότερα τοῦ γεγονότος τῆς ἔνσαρκης παρουσίας στήν οἰκουμενική ἑλληνική γλῶσσα μέσῳ τοῦ μεταφραστικοῦ χαρίσματος τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, πού δόθηκε κατά τήν Πεντηκοστή. Ἡ ἴδια ἡ Λατρεία τῆς Ἐκκλησίας εἶναι μεταφραστικό μέσο ( μέσῳ τοῦ κηρύγματος καί τῆς Θείας Κοινωνίας) τῶν γεγονότων τῆς Θείας Οἰκονομίας στόν Κόσμο".
Σέ κάθε Συνεδρία οἱ ἐξειδικευμένες Εἰσηγήσεις ἔδωσαν τήν ἀφορμή καί τό κίνητρο ὥστε οἱ κ. Σύνεδροι νά διαπιστώσουν, τεκμηριώσουν καί κατανοήσουν "ἐπί τό ὀρθότερον" πολλά ἀπό τά δρώμενα καί τελούμενα κατά τή λατρεία.
Ἐκ τοῦ Γραφείου Τύπου τῆς Ἱερᾶς Συνόδου.
|
|