Τεύχη ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ Τόμος ϟΕ' (2024) | |||
ΠΡΑΚΤΙΚΑ Διεθνοῦς Ἐπιστημονικοῦ Συνεδρίου γιὰ τὰ 100 χρόνια τοῦ περιοδικοῦ Θεολογία Ἡ Ὀρθόδοξη θεολογία ἐν πορείᾳ στήν “ἄυλη πραγματικότητα” τῆς ὕστερης νεωτερικότητας Ἀθήνα, 11-14 Ὀκτωβρίου 2023 Α΄ 0. Ἐξώφυλλο 1. Ἐμπροσθόφυλλο, [1-2] 2. Περιεχόμενα, [3-6] 3. Προλογικό, [7-9] 4. Τελετὴ Ἔναρξης, Πρόγραμμα [11-12] 5. Ἀλεξάνδρου Κατσιάρα, Εἰσαγωγικὲς σκέψεις [13-15] 6. Κήρυξη τῆς Ἔναρξης τῶν 'Εργασιῶν τοῦ Συνεδρίου ἀπὸ τὴν Α.Θ.Π. τὸν Οἰκουμενικὸ Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαῖο, [17-20] 7. Χαιρετισμὸς τῆς Α.Ε. τῆς Προέδρου τῆς Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, [21-23] 8. Χαιρετισμὸς τῆς Α.Θ.Μ. τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καὶ πάσης Ἑλλάδος κ. Ἱερωνύμου, [25-27] 9. Κεντρικὴ ὁμιλία Χρυσοστόμου Σταμούλη, Ἀπὸ τὸν ὑλικὸ στὸν ἄυλο κόσμο: Πῶς φθάσαμε ὣς ἐδῶ; [29-52] 10. Α΄ Συνεδρία, Πρόγραμμα: Διαβάζοντας καὶ ἑρμηνεύοντας τὴν πατερικὴ παράδοση στὶς μέρες μας [53-54] 11. Μιλτιάδη Κωνσταντίνου, Ἡ ἑνότητα Παλαιᾶς καὶ Καινῆς Διαθήκης ὡς προϋπόθεση ὀρθόδοξης ἑρμηνευτικῆς τῆς Βίβλου: Παραδοσιακὴ καὶ σύγχρονη Ἑρμηνευτικὴ σὲ διάλογο [55-72] 12. fr. Sergio Mainoldi, The Ultimate Theomachia: Patristics Struggle against Gnosticism as a Key of Understanding Contemporary Integral Transhumanism [73-84] 13. Paul Gavrilyuk, Three Twentieth-Century Retrievals of Patristic Theology: Georges Florovsky, Vladimir Lossky and Alexander Schmemann [85-94] 14. Paul Ladouceur, Tradition, Patristic Theology and Traditionalism in Modern Orthodoxy [95-114] 15. Β΄ Συνεδρία, Πρόγραμμα: Ἡ Ὀρθόδοξη θεολογία καὶ Ἐκκλησία ἀπέναντι στὶς προκλήσεις τῆς Ἱστορίας: προδικάζει τὸ παρελθὸν τὸ μέλλον; [115-116] 16. Δημητρίου Ν. Μόσχου, Ἡ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία στὸ πνευματικὸ τοπίο τῆς μετανεωτερικότητας [117-133] 17. Edward Siecienski, Dogmatic History as an Ecumenical Task [135-146] 18. Βασιλείου Ν. Μακρίδη, Ὁ Ὀρθόδοξος Χριστιανισμὸς μεταξὺ Nεωτερικότητας καὶ Μετανεωτερικότητας: Κριτικὴ ἐπισκόπηση ἑνὸς πολύπλευρου θέματος [147-176] 19. Γ΄ Συνεδρία, Πρόγραμμα: Ἡ ᾽Ορθόδοξη Θεολογία σήμερα [177-178] 20. Assaad Elias Kattan, Scripture/Tradition – Method – Freedom: Orthodox Theology Challenged by Hermeneutics [179-196] 21. Χαράλαμπου Βέντη, Ὀρθοδοξία καὶ ἀναστοχαστικὴ σκέψη: ἕνα ἀπόκρημνο μὰ ἐφικτὸ θεολογικὸ τόλμημα [197-215] 22. Στυλιανοῦ Τσομπανίδη, Ἡ ἀναγκαιότητα τῆς σάρκωσης: Ἡ συμβολὴ τῆς ὀρθόδοξης θεολογίας στὴν οἰκουμενικὴ πορεία γιὰ μιὰ δίκαιη καὶ βιώσιμη κοινωνία [217-231] 23. Δ΄ Συνεδρία, Πρόγραμμα: Ἡ Θεία Λατρεία στὴν ἐποχὴ τῆς ψηφιακῆς πραγματικότητας [233-234] 24. Basilius J. Bert Groen, Διαδραστικὸ δίκτυο 2.0 καὶ ἡ «κάτωθεν λατρεία» [235-247] 25. H.G. Maxim, Bishop of Los Angeles and Western America, Existential Truth in Virtual Communication? Exploring Metropolitan John Zizioulas’ Theological Insights [249-267] 26. π. Στεφάνου Ἀλεξόπουλου, Ἡ θεία λατρεία μεταξὺ θεολογίας, εὐσέβειας καὶ ψηφιακῆς πραγματικότητας: μερικές σκέψεις καὶ προβληματισμοί [269-286] 27. Ε΄ Συνεδρία, Πρόγραμμα: Ἕνας καινούργιος «ψηφιακός» κόσμος: ποῦ εἶναι τὸ καλὰ λίαν; [287-288] 28. Σεβ. Μητρ. Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱεροθέου, Ὁ θεολογικὸς λόγος μεταξὺ τῆς «ἄυλης πραγματικότητας» καὶ τοῦ ὑλισμοῦ [289-311] 29. Κωνσταντίνου Πέτσιου, Ἡ θέαση τοῦ κόσμου ὡς ὕπαρ: πρὸς μία νέα μετα-φυσική; [313-324] 30. π. Ἀναστασίου Brandon Gallaher, Θεανθρωπισμὸς καὶ ἀνθρωποθεϊσμός: Μία Ὀρθόδοξη ἀπάντηση στὸν διανθρωπισμό [325-351] 31. Στ΄ Συνεδρία, Πρόγραμμα: Τό «κατ’ εἰκόνα» στὴν ἐποχὴ τῆς τεχνητῆς νοημοσύνης καὶ τῆς ψηφιακῆς τεχνολογίας [353-354] 32. Παναγιώτη Χριστιᾶ, Ἰσχύς «τεχνητὴ νοημοσύνη» καί «ἀπόφαση» [355-367] 33. Tέλη Τύμπα, Τεχνολογία, Καπιταλισμός, Ἱστορία: Ὁ ἀσίγαστος πόθος μιᾶς τεχνητῆς νοημοσύνης, τὰ συσσωρευόμενα πάθη τῶν πλασμάτων τῆς φύσης [369-377] 34. Mariyan Stoyadinov, Technology and Alienation [379-392] 35. Ζ΄Συνεδρία, Πρόγραμμα: Ἐκκλησιολογικὲς προκλήσεις τοῦ μετανεωτερικοῦ κόσμου [393-394] 36. fr. Radu Bordeianu, The Ecclesiology of the Parish in the Digital Age [395-407] 37. David Heith-Stade, Beyond Autocephaly: Models of the Regional Church in the Canonical Tradition [409-432] 38. Σεβ. Μητροπολίτου Περιστερίου κ. Γρηγορίου, Ἐκκλησία· ἡ «ἐξωκοσμική» φανέρωση μιᾶς ἄλλης πραγματικότητας στὴν ἔνυλη καὶ ἄυλη μετανεωτερικότητα [433-459] 39. Editorial Policy [464] 40. Ὀπισθόφυλλο ΠΡΑΚΤΙΚΑ Διεθνοῦς Ἐπιστημονικοῦ Συνεδρίου γιὰ τὰ 100 χρόνια τοῦ περιοδικοῦ Θεολογία Ἡ Ὀρθόδοξη θεολογία ἐν πορείᾳ στήν “ἄυλη πραγματικότητα” τῆς ὕστερης νεωτερικότητας Ἀθήνα, 11-14 Ὀκτωβρίου 2023 B΄ 0. Ἐξώφυλλο 1. Ἐμπροσθόφυλλο, [1-2] 2. Περιεχόμενα, [3-5] 3. Η΄ Συνεδρία, Πρόγραμμα: Ἕνας καινούργιος «ψηφιακός» κόσμος: ποῦ εἶναι τὸ καλὰ λίαν; 4. Χρήστου Τερέζη, Ὅροι ἀνάγνωσης τῶν ἀλλοτριωτικῶν παρεμβάσεων τῆς σύγχρονης τεχνολογίας στὸν προσωπικὸ καὶ στὸν συλλογικὸ βίο κατὰ τὸν Jean François Lyotard [9-26] 5. Σεβ. Μητροπολίτου Κρήνης κ. Κυρίλλου (Κατερέλου), Ὑλικὴ καὶ ψηφιακὴ πραγματικότητα στὸν κόσμο τῶν θρησκειῶν [27-41] 6. Καλλιόπης Ρηγοπούλου, Τέχνη / τεχνολογία / εἰκόνα [43-65] 7. Εἰδικὴ Διάλεξη: π. Νικολάου Λουδοβίκου, Ὁ Τεχνο-πίθηκος καὶ ἡ ἀλήθεια: εἶναι δυνατὴ μιὰ σχετικὴ ἐπανερμηνεία τῆς Ὀρθόδοξης θεολογίας σήμερα; [67-87] 8. Παράλληλη Συνεδρία Α1, Πρόγραμμα [89-90] 9. Θεοφίλου Ἀμπατζίδη, Τὸ αἴτημα τῆς ἀνθρώπινης ἀναβάθμισης ὡς πρόκληση τῆς Χριστιανικῆς ἀνθρωπολογίας [91-117] 10. Ἀχιλλέα Π. Δελλόπουλου, Ὁ σύγχρονος ἄνθρωπος ὄχι ὡς μετα-άνθρωπος ἀλλὰ ὡς κατὰ φύσιν ἄνθρωπος ἐν Χριστῷ: Ἡ συμβολὴ τῆς Ὀρθόδοξης Θεολογίας» [119-137] 11. Δημητρίου Κ. Χοϊλοῦ, «Δεῦτε οἰκοδομήσωμεν ἑαυτοῖς πόλιν καὶ πύργον» 12. Γεωργίου Κουννούσιη, Ὁ νεωτερικὸς ἄνθρωπος στὴν ψηφιακὴ ἐποχή: ἀνώνυμο ἄτομο ἢ ἐπώνυμο πρόσωπο; [155-170] 13. Παράλληλη Συνεδρία Α2, Πρόγραμμα [171-172] 14. Παναγιώτη Θωμᾶ, Ἀπὸ τὸ ἄυλο τῆς διαμεσολαβημένης ἐπικοινωνίας στὴν ψυχοσωματικὴ μέθεξη. Νύξεις γιὰ τὴ σημαντικότητα τῆς ἐνσάρκωσης στὸν σύγχρονο πολιτισμό [173-187] 15. Διονυσίου Σκλήρη, Συνείδηση νοημοσύνη καὶ σωματικότητα στὴ σύγχρονη ψηφιακὴ τεχνολογία: Ἀνιχνεύοντας τὸ μυστήριο τοῦ προσώπου στὴν ἐποχὴ τῆς τεχνητῆς νοημοσύνης [189-209] 16. Ἰωάννη Κουτσουσίμου, Ὁ χρόνος τοῦ ἀνθρώπου ὁ «τόπος» τοῦ Θεανθρώπου [211-221] 17. Σπυρίδωνος-Ἰωάννη Βουγιουκλάκη, Ἡ Τεχνητὴ Νοημοσύνη ἀπέναντι στὴν ὀρθόδοξη προσέγγιση τῆς ἔννοιας τοῦ προσώπου [223-249] 18. Παράλληλη Συνεδρία Α3, Πρόγραμμα [251-252] 19. Κωνσταντίνου Π. Κωτσιόπουλου, Πολλαπλῆ Νεωτερικότητα; Ὕστερη Νεωτερικότητα ἢ Μετανεωτερικότητα; Κοινωνιολογικὲς καὶ θεολογικὲς ἀμφισημίες [253-262] 20. Κερασένιας Παπαλεξίου, Ἡ ἔντεχνος σοφία τῆς Ἀθηνᾶς στὸν μῦθο τοῦ Προμηθέα vs. τεχνικὸ πνεῦμα τῆς ὕστερης νεωτερικότητας [263-275] 21. Κωνσταντίνου Σιώμου, Τεχνολογίες τοῦ μέλλοντος καὶ οἱ ἐπιδράσεις τους στὴν κοινωνία καὶ τὴν ἀνθρώπινη συμπεριφορά [277-283] 22. Ioannis Xidakis, Digital Religion: Religion in the neomythological worlds of Video Games [285-301] 23. Παράλληλη Συνεδρία Α4, Πρόγραμμα [303-304] 24. Βασιλείου Τσίγκου, Ὁ ἄνθρωπος ὡς «ὅλον» στὴν ὀρθόδοξη θεολογία καὶ ζωή (ἀπάντηση στὶς προκλήσεις τῆς ψηφιακῆς ἐποχῆς) [305-322] 25. Βασιλείου Δ. Χριστοδουλάκη, Γενετικὰ σχεδιασμένη σωτηρία; Ἀπὸ τὸν Jürgen Habermas στὸν Γρηγόριο Νύσσης [323-348] 26. Μαρίας Παζάρσκη, Ὁ ἄνθρωπος ὡς δημιούργημα τοῦ Θεοῦ καὶ ἡ Τεχνητὴ Νοημοσύνη [349-365] 27. Σταύρου Φωτίου, Μία ἐκκλησιακὴ δυστοπία: τὸ ἐνδεχόμενο μιᾶς ψηφιακῆς ἐκκλησίας χωρὶς φυσικὴ παρουσία [367-379] 28. Παράλληλη Συνεδρία Α5, Πρόγραμμα [81-82] 29. Γεωργίου Στείρη, Οἱ ἀνθρωπολογικὲς προκλήσεις τοῦ μετανθρωπισμοῦ [383-399] 30. Ἰωάννη Μαστρογεωργίου, Τεχνητὴ Νοημοσύνη: μιὰ ἀπόπειρα κατανόησης... [401-406] 31. Δημητρίου Ὀρφανίδη, Homo sapiens ἢ cyborg sapiens; Τέταρτη Βιομηχανικὴ ἢ Πρώτη Βιοτεχνολογική «Ἐπανάσταση»; Ἡ ἀποσαφήνιση μιᾶς νέας μυθολογίας [407-429] 32. Editorial Policy, [432] 33. Ὀπισθόφυλλο ΠΡΑΚΤΙΚΑ Διεθνοῦς Ἐπιστημονικοῦ Συνεδρίου γιὰ τὰ 100 χρόνια τοῦ περιοδικοῦ Θεολογία Ἡ Ὀρθόδοξη θεολογία ἐν πορείᾳ στήν “ἄυλη πραγματικότητα” τῆς ὕστερης νεωτερικότητας Ἀθήνα, 11-14 Ὀκτωβρίου 2023 Γ΄ 0. Ἐξώφυλλο, 1. Ἐμπροσθόφυλλο, [1-2] 2. Περιεχόμενα, [3-6] 3. Παράλληλη Συνεδρία Β1, Πρόγραμμα [7-8] 4. Σεβ. Μητροπολίτου Μεσογαίας καὶ Λαυρεωτικῆς κ. Νικολάου, Τεχνητὴ Νοημοσύνη (ChatGPT): Βιοηθικοὶ καὶ θεολογικοὶ προβληματισμοὶ [9-28] 5. Κωνσταντίνου Ἰω. Μπελέζου, Συζητώντας μὲ μία μηχανὴ Τεχνητῆς νοημοσύνης περὶ Ὀρθοδόξου Θεολογίας [29-55] 6. Ἀπόστολου Β. Νικολαΐδη, Ἡ σύγχρονη τεχνολογία ὡς θρησκευτικὸ ὑποκατάστατο [57-68] 7. Παράλληλη Συνεδρία Β2, Πρόγραμμα [69-70] 8. Ἀντώνη Σμυρναίου, Ἐπιστημονικὸ φαντασιακὸ vs. Ὀρθόδοξη θεολογία: Σύγκλιση συνοδοιπορία ἢ ἀντίστιξη; [71-97] 9. Ἀμφιλοχίου Μήλτου, Ἡ πραγμάτωση τῆς Ἐκκλησίας στὴν ἐποχὴ τῆς ἄυλης πραγματικότητας [99-121] 10. Τριαντάφυλλου Μπολτέτσου, Ἡ Ποιμαντικὴ τῆς Ἐκκλησίας στὴν ὕστερη νεωτερικότητα [123-146] 11. Μάκη Ἀνδρονόπουλου, Ἡ ἀθέατη πλευρὰ τῆς τεχνολογίας στὸν δημόσιο χῶρο καὶ ἡ συσκότιση τῆς δημοκρατίας. Ὁ ρόλος τῆς Ἐκκλησίας στὴν ἐποχὴ τῆς Τεχνητῆς Νοημοσύνης [147-154] 12. Παράλληλη Συνεδρία Β3, Πρόγραμμα [155-156] 13. Πέτρου Ἀ. Παναγιωτόπουλου, Θεολογικοὶ καὶ φιλοσοφικοὶ προβληματισμοὶ γιὰ τὴ χρήση τῶν ψηφιακῶν τεχνολογιῶν στὸ ἐνοριακὸ περιβάλλον [157-170] 14. Ἀντώνη Τουλούμη & Κατερίνας Μιχαλοπούλου, Ἡ ὀρθόδοξη λατρευτικὴ ἐμπειρία: Συνάντηση τῆς χωρικῆς καὶ χρονικῆς διάστασης τῆς σωματικότητας μὲ τὴν ἄυλη πραγματικότητα [171-185] 15. Βικτωρίας Παντερῆ, Ἡ ἐπαναφορὰ τῶν κεκοιμημένων στὴν εἰκονική – ψηφιακὴ ζωὴ ὡς «ψυχοσωματικὴ Ἀνάσταση» [187-212] 16. Παράλληλη Συνεδρία Β4, Πρόγραμμα [213-214] 17. Γεωργίου Δ. Παναγόπουλου, Ἡ δυστοπικὴ ἐσχατολογία τοῦ Ν. Φ. Φιοντόροφ καὶ ἡ σύγχρονη φουτουριστικὴ τεχνολατρία ὑπὸ ὀρθόδοξο θεολογικὸ πρῖσμα [215-232] 18. Δημητρίου Οὐλῆ, «Ὄχι χωρὶς τὸ κινητό μου»: Προλεγόμενα σὲ μία «ἐπικοινωνιακή» θεολογικὴ ἀνθρωπολογία [233-253] 19. Παράλληλη Συνεδρία Β5, Πρόγραμμα [281-282] 20. π. Αὐγουστίνου Μπαϊραχτάρη, Ἡ αὐτονόμηση τῆς ἀνθρωπίνης φύσεως ἔναντι τοῦ κεκρυμμένου Θεοῦ: Μετα-νεωτερικότητα ἐπιστημονικὴ ἐξέλιξη καὶ πίστη [255-280] 21. Ἄννας Κόλτσιου-Νικήτα, Τὰ κείμενα τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας σὲ ψηφιακὴ μορφή: Συνέπειες προκλήσεις προβληματισμοὶ [283-300] 22. Μαντῶς Μαλάμου, Μὲ τὸ δαχτυλίδι τοῦ Γύγη στὴ δύσκολη ἐφηβεία τοῦ 21ου αἰ. Συνέπειες τῆς τεχνολογικῆς προόδου στὴν εὐεπηρέαστη ἐφηβεία [301-316] 23. Εἰρήνης Π. Χριστινάκη, Τὰ δύο μανιφέστα τῆς Βιέννης (1929-2019) καὶ τὸ ζήτημα τῆς ρομποτομορφικῆς συμπεριφορᾶς [317-339] 24. Θ΄ Συνεδρία, Πρόγραμμα: Πίστη καὶ ἐπιστήμη: Ἐπαναπροσεγγίσεις καὶ ἀναπροσδιορισμοὶ [341-342] 25. Dr. Gayle E. Woloschak, Science and Theology: Perspectives for the Future [343-355] 26. Χρήστου Ἀθ. Χριστοδούλου, Εἶναι ἡ ἐπιστήμη οὐδέτερη; [357-366] 27. Βασίλη Καραποστόλη, Ὅταν ἡ συνείδηση δελεάζεται ἀπὸ τὴν ὅραση [367-374] 28. Ι΄ Συνεδρία, Πρόγραμμα: Ἡ θεολογία μπροστὰ στὰ ὀντολογικὰ καὶ ἠθικὰ διλήμματα τῆς τεχνολογίας [375-376] 29. Θεοφάνη Τάση, Κοιτάζοντας τὴ Σφίγγα στὰ μάτια: Τεχνητὴ νοημοσύνη καὶ ἀνθρώπινες ἀξίες [377-389] 30. Σταυρούλας Τσινόρεμα, Ὑπάρχουν καὶ γιατί πρέπει νὰ ὑπάρχουν ἠθικὰ ὅρια στὴ χρήση τῶν ἐπιστημονικῶν ἐπιτευγμάτων καὶ τῶν τεχνολογιῶν; [391-402] 31. Δημητρίου Μπεκριδάκη, Deus est Machina. Θρησκεία καὶ Θεολογία στὴν ἐποχὴ τοῦ Deus Technologicus [403-413] 32. Ζαμπίας Ἀγριμάκη, Πέρα ἀπὸ τὴν καλὴ καὶ τὴν κακὴ χρήση: Ἡ «αὐτοεκπληρούμενη προφητεία» (;) τῶν ἀφηγήσεων ἐπιστημονικῆς φαντασίας [415-437] 33. Πέρας Ἐργασιῶν τοῦ Συνεδρίου: Θεοφ. ἐπισκόπου Ὠρεῶν (νῦν Σεβ. Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης) κ. Φιλοθέου (Θεοχάρη), Καταληκτήρια τοποθέτηση [439-442] 34. Ἀλεξάνδρου Κατσιάρα, Ἐπιλογικὸ [443-446] 35. Editorial Policy, [448] 36. Ὀποσθόφυλλο, |