Συνήλθε σήμερα Τρίτη 1.3.2006, στην πρώτη Συνεδρία Της για το μήνα Μάρτιο η Διαρκής Ιερά Συνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος της 149ης Συνοδικής Περιόδου, υπό την Προεδρία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πασης Ελλάδος κ. Χριστοδούλου.
Κατά την σημερινή Συνεδρία:
- Α. Ὁ Μακαριώτατος ενημέρωσε τη Δ.Ι.Σ.:
- Για την επικείμενη επίσκεψή του στο Παγκόσμιο Συμβούλιο των Εκκλησιών από 27 Μαΐου έως 1 Ιουνίου 2006.
- Για τις Ειρηνικές του επισκέψεις στις Εκκλησίες της Βουλγαρίας (9-12 Μαΐου 2006) και Φιλλανδίας (3-9 Αυγούστου 2006).
Για την πρόσκληση που δέχθηκε, μέσω του εν Αθήναις Πρέσβεως της Ουκρανίας, από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Κιέβου και Πάσης Ουκρανίας κ. Βλαδίμηρο, να επισκεφθεί την Εκκλησία της Ουκρανίας.
Β. Στή συνέχεια η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος με αφορμή τα γεγονότα των αντιδράσεων υπό Μουσουλμάνων σε διάφορα μέρη του κόσμου, τα οποία προήλθαν από τα «σκίτσα» του Μωάμεθ, εκφράζει την αγωνία Της για την διατήρηση της ειρήνης στις σχέσεις μεταξύ των θρησκειών και των πολιτισμών. Και τούτο γιατί ναι μεν η Εκκλησία μας, όπως έχει δηλώσει ο Μακαριώτατος, αποδοκιμάζει την ασεβή ενέργεια των σκιτσογράφων, αλλά παράλληλα εκφράζει την ανησυχία Της για τις ακραίες αντιδράσεις εκ μέρους των θιγομένων. Στο πλαίσιο αυτό η Ιερά Σύνοδος επιθυμούσα την ενότητα και την συνδιαλλαγή μεταξύ όλων των ανθρώπων που διαβιούν και εργάζονται στην Πατρίδα μας, ανεξαρτήτως θρησκεύματος, αποφάσισε να ορίσει Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτες ως Συνδέσμους της Εκκλησίας της Ελλάδος με Έλληνες Ετεροδόξους και Ετεροθρήσκους. Συγκεκριμένα τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ξάνθης και Περιθεωρίου κ. Παντελεήμονα με τους Μουσουλμάνους, τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιο με τους Προτεστάντες και τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Σύρου, Τήνου, Άνδρου, Κέας και Μήλου κ. Δωρόθεο με τους Ρωμαιοκαθολικούς. Και τούτο για την προαγωγή της ειρήνης και της κοινωνικής προόδου και ευημερίας μέσα στο χώρο μας. Η συνεργασία αυτή πιστεύουμε ότι θα έχει θετικά αποτελέσματα και για τον ευρύτερο κοινωνικό χώρο.
Με την ευκαιρία αυτής της Αποφάσεως ο Μακαριώτατος αναφέρθηκε στις θέσεις της Εκκλησίας για το θέμα της ανεγέρσεως Ισλαμικού Τεμένους στην Αττική. Επ’ αυτού του θέματος η Δ.Ι.Σ. υπενθυμίζει τα εξής:
1. Δελτίο Τύπου Ιεράς Συνόδου (5.2.2002).
«Ο Μακαριώτατος Πρόεδρος ενημέρωσε τα μέλη της Δ.Ι.Σ. για την επίσκεψη του Πρέσβεως της Λιβύης στον Μακαριώτατο και το θέμα της ανεγέρσεως του μουσουλμανικού τεμένους στην Παιανία. Ο Μακαριώτατος ετόνισε ότι, ναι μεν να ανεγερθεί τέμενος για τις λατρευτικές ανάγκες των Μουσουλμάνων, αλλά δε μπορούμε να κατανοήσουμε τα σχέδια μερικών για ανέγερση και λειτουργία Ισλαμικού Κέντρου».
2. Ὁμιλία Μακαριωτάτου στην Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας (7.10.2002) (Περίληψη της ομιλίας διανεμήθη στους δημοσιογράφους).
«Ως προς το θέμα ανέγερσης τεμένους στην Αθήνα, ο Μακαριώτατος επεσήμανε την μη έκφραση αντίρρησης εκ μέρους της Εκκλησίας, προς την κατεύθυνση ικανοποίησης των λατρευτικών αναγκών των Μουσουλμάνων πιστών. Όμως, εξέφρασε τον έντονο προβληματισμό που υπάρχει ως προς την ίδρυση Κέντρου Ισλαμικών σπουδών, καθώς τέτοια Κέντρα, συνήθως, ασκούν, δια της λειτουργίας τους, όχι μόνο θρησκευτικό προσηλυτισμό, αλλά και προπαγάνδα πολιτικού περιεχομένου».
3. Ἐπιστολή της Ιεράς Συνόδου προς τον Υπουργό Εξωτερικών κ. Γεώργιο Παπανδρέου (3.7.2003).
«Δια του υπ' αριθμ. πρωτ. 1218/1067/19.5.2003 εγγράφου της Ιεράς Συνόδου προς την υμετέραν Εξοχότητα είχομεν εκφράσει την κοινήν πεποίθησιν ότι είναι θεμιτόν οι Μουσουλμάνοι κάτοικοι της Αττικής να διαθέτουν τον ιδικόν των χώρον ασκήσεως των θρησκευτικών καθηκόντων, γνωστού όντος ότι η Εκκλησία ημών σέβεται την θρησκευτικήν ελευθερίαν των εν τη χώρα ημών διαβιούντων αλλοθρήσκων. Παραλλήλως, όμως, είχομεν διατυπώσει την έκπληξιν ημών δια την ψήφισιν υπό της Βουλής νόμου περί παραχωρήσεως δημοσίας εκτάσεως εις την περιοχήν της Παιανίας δι' ανέγερσιν ουχί απλώς Μουσουλμανικού Τεμένους αλλά και Κέντρου Ισλαμικών Σπουδών μάλιστα δε εις αποχαρακτηρισθείσαν προς τούτο δασικήν περιοχήν».
4. Ἄρθρο του Εκπροσώπου Τύπου του Αρχιεπισκόπου, Αρχιμ. Επιφανίου Οικονόμου, στην Εφημερίδα «Τύπος της Κυριακής» (7.9.2003)
«Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, ευθύς ως ετέθη το θέμα, δήλωσε ότι σέβεται το δικαίωμα του καθενός να τηρεί τις θρησκευτικές του παραδόσεις, ν' ασκεί ελεύθερα τα θρησκευτικά του καθήκοντα, καθόσον, όμως, πρόκειται για πιστούς γνωστής θρησκείας και όχι οπαδούς επικίνδυνων σεκτών και παραθρησκευτικών οργανώσεων που σκοπό έχουν ν' ασκήσουν απροκάλυπτο προσηλυτισμό αφενός και εγκληματική δραστηριότητα αφετέρου. Φυσικά η Εκκλησία μας δε θα μπορούσε να πράξει διαφορετικά αφού μία διαφορετική προσέγγιση του θέματος θα ερχόταν σε ευθεία αντίθεση με το ήθος και τις αρχές Της, αρχές που χαρακτηρίζονται για την ανεκτικότητα και το σεβασμό σε κάθε τι το διαφορετικό. Δε δίστασε, όμως, παράλληλα, να εκφράσει τις έντονες αντιρρήσεις της και να καταθέσει τους δικαιολογημένους προβληματισμούς της στο σχέδιο της παράλληλης με το Τζαμί ανέγερσης Πολιτιστικού Ισλαμικού Κέντρου».
5. Συνέντευξη Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου κ. Χριστοδούλου στο περιοδικό «Πολιτικά θέματα» (17.10.2005).
«Η Εκκλησία της Ελλάδος, με Συνοδική Απόφαση, τοποθετήθηκε υπεύθυνα στο ζήτημα της ανέγερσης Μουσουλμανικού Τεμένους στον ευρύτερο χώρο της Αττικής. Η θέση μας είναι ότι κανείς δεν μπορεί να απαγορεύσει στους πιστούς μιας γνωστής Θρησκείας, όπως είναι το Ισλάμ, να επιτελούν ελεύθερα τα θρησκευτικά τους καθήκοντα. Στην τοποθέτηση αυτή οδηγηθήκαμε αφενός μεν γιατί ζούμε σε μία δημοκρατική χώρα, η οποία οφείλει να δείχνει σεβασμό και ανοχή στη διαφορετικότητα, και αφετέρου γιατί το ίδιο το ορθόδοξο ιδεώδες που εκπροσωπούμε, δεν μπορεί παρά να είναι ανεκτικό έναντι του διαφορετικού.
Εκφράσαμε, όμως, με παρρησία, την αντίρρησή μας στον σχεδιασμό παράλληλης με το τζαμί ανέγερσης και Κέντρου Ισλαμικών Σπουδών, ακριβώς γιατί θεωρούμε περιττή μία τέτοια κίνηση, αφού ξεπερνά την κάλυψη των θρησκευτικών αναγκών, ενώ είναι και δύσκολο να ελεγχθούν οι δραστηριότητές του. Οι πρόσφατες ειδήσεις που έρχονται από την Γερμανία και την Ιταλία για τη δράση αντίστοιχων Κέντρων αποδεικνύουν το βάσιμο των ενδοιασμών μας. Κι επειδή πιστεύω ότι δεν χρειάζεται να φτάσουμε στο σημείο το πάθημα να μας γίνει μάθημα, θεωρώ ότι το πάθημα των άλλων πρέπει να μας γίνει μάθημα.
Όσον αφορά στο ζήτημα της χωροθέτησής του, όταν πληροφορηθήκαμε ότι αυτό προορίζεται να ανεγερθεί στον χώρο έξω από το νέο αεροδρόμιο, ταυτιστήκαμε με τη γενική άρνηση των φορέων και των κατοίκων της Παιανίας, οι οποίοι δεν επιθυμούν μία τέτοια εξέλιξη για συγκεκριμένους και πολύ σοβαρούς λόγους, όπως επίσης, κατανοήσαμε και τη δυσφορία των Μουσουλμάνων της Αττικής για το ακατάλληλο και το απόμακρο της περιοχής. Αυτές οι αντιδράσεις νομίζω ότι πρέπει να γίνουν σεβαστές από τους υπευθύνους και να αναζητηθεί ένας άλλος χώρος, πιο λειτουργικός, και για τους ίδιους τους Μουσουλμάνους».
6. Δελτίο Τύπου Ιεράς Συνόδου (15.12.2005)
«Κατά την σημερινή Συνεδρία, ο Μακαριώτατος ενημέρωσε το Σώμα για τα μέτρα της Εκκλησίας υπέρ των μεταναστών. Συγκεκριμένα αναφέρθηκε:
α) Στό ότι τάχθηκε εξ αρχής υπέρ της ανεγέρσεως Τζαμιού στην Αθήνα, για την εξυπηρέτηση των θρησκευτικών αναγκών των εδώ μουσουλμάνων μεταναστών, σεβόμενος το δικαίωμα κάθε ανθρώπου να εκπληρεί τα θρησκευτικά του καθήκοντα.
.............................................................................................................................................
Μέσα στα πλαίσια των ενδιαφερόντων αυτών της Εκκλησίας, η Δ.Ι.Σ. απεφάσισε να παραχωρήσει προς χρήση χώρο της Εκκλησίας στο Σχιστό για τη δημιουργία μουσουλμανικού νεκροταφείου, σεβομένη τις ανάγκες και αυτών των ανθρώπων, αφού τούτο επιβάλλει άλλωστε η διδασκαλία της Εκκλησίας μας, να δεικνύουμε την αγάπη και τη βοήθειά μας σε όλους τους ανθρώπους, αδιακρίτως, ως πλάσματα του Θεού».
Γ. Ἡ Δ.Ι.Σ. ενημερώθηκε:
- Από τις πορισματικές εκθέσεις της Διευθύνσεως της Γενικής Εκκλησιαστικής Οικονομικής Επιθεωρήσεως, για τους διενεργηθέντες Οικονομικούς Ελέγχους στις εξής Ιερές Μητροπόλεις: α) Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού, β) Σερρών και Νιγρίτης, γ) Χαλκίδος και δ) Χίου, Ψαρών και Οινουσσών, όπου προκύπτει ότι η διαχείριση των Ιερών αυτών Μητροπόλεων για το διάστημα του ελέγχου λειτούργησε κανονικά και σύννομα.
Δ. Ἡ Δ.Ι.Σ. απεφάσισε:
Να τιμήσει με τον Χρυσούν Σταυρό του Παρασήμου του Αποστόλου Παύλου:
α) Τόν Πανιερώτατο Μητροπολίτη Αχελώου κ. Ευθύμιο για τις υπηρεσίες του στην Εκκλησία της Ελλάδος και
- β) Τό «Ίδρυμα Νιάρχου» για τη μεγάλη του προσφορά στην Εκκλησία και την κοινωνία.
Να πραγματοποιηθεί Συνέδριο κατά το τελευταίο δεκαήμερο του Μαΐου 2007 με θέμα: «Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, η ζωή, το έργο και οι επιδράσεις του 1600 χρόνια από την κοίμησή του» με την ευκαιρία της συμπληρώσεως κατά το έτος 2007 χιλίων εξακοσίων (1600) ετών από την κοίμηση του Ιερού Χρυσοστόμου.
Ε. Στό διάλειμμα της Συνεδρίας, ο Μακαριώτατος δέχθηκε τα μέλη της Ελληνικής Χειμερινής Παραολυμπιακής Ομάδας. Οι αθλητές θα συμμετάσχουν στην Χειμερινή Παραολυμπιάδα του Τορίνο από 10 έως 19 Μαρτίου 2006.
Συγκινητικός ήταν ο διάλογος που είχε ο Μακαριώτατος με τον πρωταθλητή του αλπικού σκι κ. Γιάννη Βλάχο, ο οποίος κατάγεται από το Βόλο και θα αγωνιστεί στο Τορίνο στο σλάλομ και το γιγαντιαίο σλάλομ. «Όταν υπερβάλλουμε στην ανθρώπινη προσπάθειά μας, γιατί χρειάζεται υπερπρoσπάθεια για τα αθλήματά μας, αισθανόμαστε την ευλογία του Θεού», είπε ο κ. Βλάχος, ενώ ο Μακαριώτατος του απάντησε ότι «πάνω μας υπάρχει πάντοτε το χέρι του θεού».
Προηγoυμένως ο Μακαριώτατος απευθυνόμενος στoύς αθλητές και τους συνoδούς τους τόνισε: «έχετε την αγάπη της Εκκλησίας και την αγάπη τη δική μου και τον θαυμασμό μου, γιατί κάνετε πράγματα που ούτε οι υγιείς μπορούν να κάνουv». Ο Μακαριώτατος ευχήθηκε καλή επιτυχία στους αθλητές και τους δώρισε από ένα μικρό σταυρό ως ευλογία.
Μαζί με τον πρωταθλητή κ. Γιάννη Βλάχο, τον Αρχιεπίσκοπο επισκέφθηκαν ο προπονητής του κ. Πετρόπουλος, «ο αφανής ήρωας», όπως τον χαρακτήρισε ο Μακαριώτατος, ο Γενικός Γραμματέας της Χειμερινής Παραολυμπιακής Επιτροπής κ. Χρήστος Αγγουράκης και η διευθύντρια του Υπουργείου κ. Kούτσικα. Ο κ. Αγγουράκης έδωσε στον Μακαριώτατο ένα ασημένιο κλαδί ελιάς και ένα λεύκωμα των Παραολυμπιακών αθλητών, ενώ ο κ. Βλάχος του δώρισε ένα «DVD» με σκηνές από αγώνες στους οποίους έχει λάβει μέρος.
ΣΤ. Τέλος η Δ.Ι.Σ. συζήτησε και έλαβε αποφάσεις σχετικά με τρέχοντα υπηρεσιακά ζητήματα.