Συνεχίστηκαν χθές, 1η Νοεμβρίου, μετά τήν Θεία Λειτουργία, στό Προκόπι Εὐβοίας, οἱ ἐργασίες τῆς ΙΖ΄ Πανορθοδόξου Συνδιασκέψεως, ὑπό τήν προεδρία τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Νικοπόλεως καί Πρεβέζης κ. Μελετίου, Προέδρου τῆς Σ.Ἐ. ἐπί τῶν Αἱρέσεων.
Ὁ πρῶτος εἰσηγητής, Σεβ. Μητροπολίτης Νικοπόλεως καί Πρεβέζης κ. Μελέτιος, ἀνέπτυξε τό θέμα: «Ἀπό τή Σκύλλα στή Χάρυβδη». Μεταξύ τῶν ἄλλων, ἐτόνισε ὅτι «Ἐκεῖνο πού κάνει τόν ἄνθρωπο καί βρίσκει εὐαπόδεκτες τίς πνευματικές θέσεις τοῦ Ὑδροχόου, τῆς Νέας Ἐποχῆς, εἶναι ὁ πόθος του νά εὕρει τόν Θεό, ἡ ἀγωνία του γιά τόν Θεό. Ἡ Σαμαρείτιδα λαχτάρισε, ὅταν ἄκουσε τόν Χριστό νά τῆς μιλάει γιά ὕδωρ ζῶν, ὅσο κι’ ἄν τό καταλάβαινε μέ τρόπο πολύ χαμηλό, πολύ γήινο. Αὐτή ἦταν ἡ ἀρχή, τό ξύπνημα μέσα της τοῦ πόθου γιά τό ἀληθινό ὕδωρ τῆς ζωῆς. Μέ ἄλλα λόγια: οἱ ἄνθρωποι πού ἀνασκαλεύουν τίς ἀρχές τῆς Νέας Ἐποχῆς, ψάχνουν γιά τό ὕδωρ τῆς ζωῆς. Χρέος μας εἶναι νά τούς μυήσουμε στό μήνυμα τοῦ Χριστοῦ. Νά τούς βοηθήσουμε νά εὕρουν τό ὕδωρ τό ζῶν, νά πιοῦν, νά ξεδιψάσουν». Σκύλλα, εἶπε ὁ Σεβασμιώτατος, εἶναι οἱ ἰδέες τῆς Νέας Ἐποχῆς καί Χάρυβδις εἶναι ἡ δική μας «λάθος ἀντίδραση» στά συνθήματα τῆς « Νέας Ἐποχῆς ».
Ὁ δεύτερος εἰσηγητής, Πανοσιολ. Ἀρχιμ. κ. Δανιήλ Ἀερά-κης, ἀνέπτυξε τό θέμα: « Νέα Ἐποχή καί Χριστιανική Πίστη» Ἀφοῦ στή ἀρχή περιέγραψε τά κύρια χαρακτηριστικά τῆς
«Νέας Ἐποχῆς» , ὑπογράμμισε ὅτι: « Ὁ Χριστιανισμός εἶναι ἡ ἀληθινά νέα ἐποχή. Ἡ νέα κτίσις. Ὁ νέος κόσμος. Ὁ Χριστιανισμός, ἤ καλύτερα, ἡ Ἐκκλησία, εἶναι τό Νέο, τό Καινό. "Εἴ τίς ἐν Χριστῷ καινή κτίσις" (Β΄ Κορ. ε΄17). Εἶναι ἡ ἀληθινά Νέα Ἐποχή, ἀφοῦ ζεῖ στό χρόνο ὄχι ἁπλῶς τήν αἰώνια πραγματικότητα, ἀλλά καί τήν ἀμετάβλητη διαχρονικότητα. Ὁ Χριστιανισμός εἶναι τό πλήρωμα, καί δέν ἔχει ἀνάγκη ἀπό κανένα συμπλήρωμα».
Ὁ τρίτος εἰσηγητής, Αἰδεσιμολ. Πρωτοπρ. κ. Βασίλειος Γεωργόπουλος, ἀναφέρθηκε στήν σχέση τῆς "Νέας Ἐποχής" μέ τόν Ἀποκρυφισμό. "Ὅλοι οἱ μεγάλοι ἐκπρόσωποι καί γνωστοί θιασῶτες τῆς «Νέας Ἐποχῆς», εἶπε, καί ὅλοι ἀνεξαιρέτως οἱ πρόδρομοι τῆς "Νέας Ἐποχής" ὡς ὁμάδες ἐντάσσονται στό χῶρο τοῦ ἀπoκρυφισμοῦ. Ἀλλά καί αὐτός ὁ ὅρος "Νέα Ἐποχή" δημιουργήθηκε ἀπό τόν ἀποκρυφισμό μέσα σέ μιά ποικιλία ἐκδηλώσεών του". Ἀναφέρθηκε ἐπίσης συνοπτικά στούς κύριους προδρόμους τῆς "Νέας Ἐποχής".
Οἱ ἐργασίες συνεχίστηκαν τό ἀπόγευμα μέ τήν εἰσήγηση τσῦ Σεβ. Μητροπολίτου Ἐδέσσης καί Πέλλης κ. Ἰωήλ, μέ θέμα: «Θέσεις τῆς Νέας Ἐποχῆς ὑπό τήν ἑρμηνεία τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας». Ὁ Σεβασμιώτατος, ἀφοῦ ἀναφέρθηκε σέ ὁρισμούς τῆς "Νέας Ἐποχῆς", πού δίδονται ἀπό μελετητές τοῦ φαινομένου αὐτού, ἔθεσε ὑπό τόν ἔλεγχο τῆς διδασκαλίας τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας τήν περί ἀνθρώπου διδασκαλία τῆς "Νέας Ἐποχῆς" καί τήν δοξασία τῆς μετενσαρκώσεως. « Ὅλες οἱ διακηρύξεις τῆς Νέας Ἐποχῆς, τόνισε ὁ Σεβασμιώτατος, περί τῆς δῆθεν θεότητος τοῦ ἀνθρώπου καί ὅτι ὁ Θεός καί ὁ ἄνθρωπος εἶναι τό ἴδιο, εἶναι οἰκτρές πλάνες. Ὁ Θεός εἶναι δημιουργός καί ὁ ἄνθρωπος εἶναι δημιούργημα. Ὁ ἕνας δημιουργεῖ μέ τίς ἄκτιστες ἐνέργειες, ἐνῶ ὁ ἄλλος εἶναι ἀποτέλεσμα τῶv ἀκτίστων ἐvεργειῶv τοῦ Θεoῦ».
Ἀναφερόμενος στή δοξασία τῆς μετενσαρκώσεως εἶπε ὅτι: "Ἡ Νέα Ἐποχή μέ ὅσα διδάσκει ἀπεργάζεται τήν κατάργηση τῆς προσωπικότητας τοῦ ἀνθρώπου. Ἀντίθετα, μέσα στήν Ἐκκλησία ἐπικρατεῖ τό ἔλεος καί ἡ φιλανθρωπία τοῦ Θεoῦ".
Οἱ ἐργασίες τῆς Συνδιασκέψεως θά συνεχιστοῦν καί σήμερα.
Ἐκ τοῦ Γραφείου Τύπου τῆς Ἱερᾶς Συνόδου