Συνεχίσθηκαν χθες, 6 Νοεμβρίου 2024, οι εργασίες της «ΛΔ’ Πανορθοδόξου Συνδιασκέψεως Εντεταλμένων Ορθοδόξων Εκκλησιών και Ιερών Μητροπόλεων διά θέματα αιρέσεων και παραθρησκείας». Στο πλαίσιο της πρωϊνής συνεδρίας πραγματοποιήθηκαν τέσσερις εισηγήσεις.
Ο πρώτος εισηγητής της ημέρας, ήταν ο Aναπληρωτής Καθηγητής Φαρμακευτικής ΕΚΠΑ κ. Μιχάλης Ράλλης, ο οποίος διαπραγματεύθηκε το θέμα: «Οι εναλλακτικές θεραπείες στο πλαίσιο της “Νέας Εποχής”». Μεταξύ των άλλων επεσήμανε ότι: «Οι εναλλακτικές ονομαζόμενες θεραπείες θεμελιώνονται στις αρχές της ‘’Νέας Εποχής’’. Σύμφωνα με αυτές η ασθένεια οφείλεται σε μη ομαλή ροή μη μετρήσιμης επιστημονικά ενέργειας και ως θεραπεία νοείται η αποκατάσταση αυτής της ροής. Ο δε όρος «ενέργεια» ανάλογα με τη θεραπεία έχει και μια ποικιλία ονομασιών. Οι αρχές στις οποίες βασίζονται βρίσκονται εκτός των όρων της ιατρικής επιστήμης, η επιστημονική μεθοδολογία δεν χρησιμοποιείται από αυτές και οι ερευνητικές εξελίξεις στην υγεία δεν εφαρμόζονται.
Σημαντικός αριθμός επιστημονικών και υπεύθυνων φορέων, κατά τον εισηγητή, τις χαρακτηρίζει ως ψευδοεπιστήμη. Ο εξαιρετικά μεγάλος αριθμός αυτών ενσωματώνει και θεμελιώνεται σε μη επιστημονικές δοξασίες παρελθόντων εκατονταετιών, αλλά και ανατολίτικων θρησκευτικών δοξασιών και αρχών. Τα προβαλλόμενα ως θετικά αποτελέσματα που διαφημίζουν είναι ανάλογα με τα αποτελέσματα placebo». Επιπροσθέτως, συμπλήρωσε, «η ευρεία διάδοσή τους αποτελεί μείζον πρόβλημα στην επιστημονική ιατρική και φαρμακευτική επιστήμη».
Ο δεύτερος εισηγητής ήταν ο Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Γεωργόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού του Α.Π.Θ., ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Ο θρησκευτικός συγκρητισμός ως έκφανση της “Νέας Εποχής”». Ο εισηγητής ανέπτυξε διεξοδικά πως ο θρησκευτικός συγκρητισμός αποτελεί βασικό κεφάλαιο της «Νέας Εποχής» και προσδιόρισε τους δομικούς άξονές του με τις επιμέρους παραμέτρους τους. Έκανε λόγο για την αρνητική στάση των εκπροσώπων της απέναντι στον Χριστιανισμό, ανέδειξε την απόλυτη ασυμβατότητα της νοηματοδότησης του όρου «Χριστός», με τα ιστορικά δεδομένα των Ευαγγελίων και της εκκλησιαστικής διδασκαλίας, στον χώρο της «Νέας Εποχής». Επιπλέον, κατέδειξε με κείμενα εκπροσώπων του χώρου πως ο θρησκευτικός συγκρητισμός της «Νέας Εποχής» συνδέεται με το όραμα κύκλων της για τη δημιουργία μιας κοινής παγκόσμιας-πλανητικής θρησκείας.
Ο τρίτος εισηγητής, κ. Θεόδωρος Παπαγεωργίου, Ειδικός Νομικός Σύμβουλος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, διαπραγματεύθηκε το θέμα: «Το καθεστώς θρησκευτικής δράσης ομάδων που δεν ανήκουν στην Ορθόδοξη Εκκλησία: νομοθεσία και εφαρμογή». Στην εισήγησή του ανέλυσε την υφιστάμενη νομοθεσία, τους περιορισμούς που εισήγαγε στην εφαρμογή της νομοθεσίας η νομολογία των ελληνικών δικαστηρίων και του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, τα κενά και τις ασυνέχειες της σημερινής εφαρμογής της, τα δυσμενή αποτελέσματά της εις βάρος της Εκκλησίας της Ελλάδος και προτάσεις αναθεωρήσεώς της. Ο εισηγητής αναφέρθηκε σε θρησκευτικές ομάδες, οι οποίες ασχέτως θρησκευτικού φρονήματος, δεν εντάσσονται στην Ορθόδοξη Εκκλησία.
Ο τέταρτος εισηγητής, Αρχιμανδρίτης Βαρνάβας Λαμπρόπουλος, εισηγήθηκε το θέμα: «Νεοεποχίτικες επιδράσεις στον σύγχρονο τρόπο ζωής». Στο πλαίσιο της εισηγήσεώς του, μεταξύ των άλλων, αναφέρθηκε «στον κίνδυνο αλλοίωσης του φρονήματος των πιστών μέσω της αποκρυφιστικής ανανοηματοδότησης των θεολογικών όρων». Υπογράμμισε τη σύγχυση των ορίων μεταξύ επιστήμης και ψευδοεπιστήμης, με κύριο καρπό τις εναλλακτικές θεραπείες. Ανέδειξε την επιβολή μιας «Νέας Ηθικής», της ηθικής του αυτοθεωμένου ανθρώπου, σε συνδυασμό με την ενίσχυση και την εκμετάλλευση της τάσης για ανέξοδες λύσεις στα υπαρξιακά αδιέξοδα. Παράλληλα τόνισε την καλλιέργεια της νοσηρής απαίτησης για δήθεν «πνευματικές» εμπειρίες αυτοεξέλιξης που προβάλλει η «Νέα Εποχή».
Κατά τη διάρκεια της απογευματινής συνεδρίας πραγματοποιήθηκαν δύο εισηγήσεις. Η πρώτη από τον θεολόγο κ. Κωνσταντίνο Παπαχριστοδούλου, Πρόεδρο της Π.Ε.Γ., με θέμα: «Η Ανθρωπολογία της ‘’Νέας Εποχής’’». Σύμφωνα με τον εισηγητή: «Η περί ανθρώπου αντίληψη της ‘’Νέας Εποχής’’ βασίζεται στις ινδουιστικές και αποκρυφιστικές διδασκαλίες της Θεοσοφίας. Ο άνθρωπος γι’ αυτήν αντιμετωπίζεται ως ‘’Θεός σε εξορία’’. Προέρχεται από μία απρόσωπη ‘’παγκόσμια συνειδητότητα’’ και σ’ αυτήν προορίζεται να καταλήξει. Η ζωή καθορίζεται από τον νόμο του Κάρμα και έχει νόημα μόνο ως προσπάθεια για απαλλαγή από τον αέναο κύκλο των μετενσαρκώσεων».
Η δεύτερη εισήγηση ήταν του Πρωτοπρεσβυτέρου Ιωάννου Ζώτου με θέμα: «Μετάνθρωπος: Μια νέα θεώρηση του ανθρώπου στην προοπτική της “Νέας Εποχής”». Ο ομιλητής στο πλαίσιο της εισηγήσεώς του υπογράμμισε ότι: «Η αντίληψη περί Μετανθρώπου, σε μεγάλο μέρος της εμφορείται και εφαρμόζει βασικές θέσεις της ‘’Νέας Εποχής’’, μαζί με μια βαθιά απαξίωση της ανθρώπινης υπόστασης, όπως τη γνωρίζουμε. Προβάλλει και εργάζεται για μια ολιστικά ‘’επιταχυνόμενη αυτοεξέλιξη’’ του ανθρώπινου είδους, μέσω βιοτεχνολογικών παρεμβάσεων, καταρρίπτοντας όλα τα γνωστά στερεότυπα του ανθρώπινου βίου, υποκαθιστώντας ουσιαστικά τον Θεάνθρωπο με τον Ανθρωπόθεο, φθάνοντας στον Ανθρωποθεϊσμό».
Η απογευματινή συνεδρία ολοκληρώθηκε με τις παρεμβάσεις των εντεταλμένων των Ιερών Μητροπόλεων για θέματα συναφούς ποιμαντικής μέριμνας στις κατά τόπους Ιερές Μητροπόλεις.
Εκ του Γραφείου Τύπου της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος