Επιλέξτε τη γλώσσα σας

Συνῆλθε σήμερα Παρασκευή 7 Ὀκτωβρίου 2005 στήν τρίτη τακτική ἐνιαύσια Συνεδρία Αὐτῆς ἡ Ἱερά Σύνοδος τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ὑπό τήν Προεδρία τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί Πάσης Ἑλλάδος κ. Χριστοδούλου. Μετά τήν προσευχή καί ἀφοῦ ἀνεγνώσθη ὁ Κατάλογος τῶν Ἱεραρχῶν, ἐπικυρώθηκαν τά Πρακτικά τῆς χθεσινῆς Συνεδρίας.
Πρίν ὁ Μακαριώτατος καλέσει στό βῆμα τόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεο, προκειμένου νά ἀναπτύξει τήν Εἰσήγησή του μέ θέμα : «Ὑποβοηθουμένη ἀναπαραγωγή - Νέος Νόμος», ἀνέφερε μέ ἔμφαση μέ ἀφορμή χθεσινά δημοσιεύματα ὅτι γιά τήν συμμετοχή του σέ Μυστήρια καί λοιπές Ἱερές Ἀκολουθίες καθώς ἐπίσης καί ἀπό τήν συμμετοχή Βοηθῶν Ἐπισκόπων ἤ ἄλλων Ἀρχιερέων ἐπίσης σέ Μυστήρια καί λοιπές Ἱεροπραξίες πού τελοῦνται στήν Ἱερά Ἀρχιεπισκοπή Ἀθηνῶν, δέν λαμβάνει οὔτε ἕνα εὐρώ. Ἀπό τά φιλοδωρήματα τά ὁποῖα προσφέρονται γιά τήν συμμετοχή Ἐπισκόπων στά Ἱερά Μυστήρια ἤ τίς Ἱεροπραξίες, τό ἥμισυ λαμβάνουν οἱ συμμετέχοντες Ἀρχιερεῖς καί τό ἥμισυ κατατίθεται στήν Ἱερά Ἀρχιεπισκοπή Ἀθηνῶν γιά τήν λειτουργία τῶν Ἱδρυμάτων Αὐτῆς.
Στή συνέχεια ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου ἀπό ἱστορικῆς, ἐπιστημονικῆς καί θεολογικῆς ἀπόψεως παρουσίασε μία εἰσήγηση μέ πληρότητα, πολύ κατατοπιστική καί ἐνημερωτική πού κυριολεκτικά ἐντυπωσίασε τά Μέλη τῆς Ἱεραρχίας. Ὑπεγράμμισε ὅτι ἡ Ἐκκλησία δέν πρέπει νά ἐμπλέκεται σέ θέματα ἰατρικῆς φύσεως ἀλλά νά παραμένει στή θεολογία Της καί νά ἀντιμετωπίζει μέ πολλή στοργή καί ἀγάπη τά ποιμαντικά προβλήματα τοῦ λαοῦ Της Ἁγιογραφικά καί Ἁγιοπατερικά θεμελιώνοντας τήν κάθε παρέμβασή Της. Ἐπιγραμματικά ἀνέφερε ὅτι:
1. «Ἡ ἐπιθυμία τοῦ ἀνδρογύνου νά ἀποκτήσει παιδιά, ὅταν ὑπάρχει πρόβλημα στήν φυσική σύλληψη, εἶναι ἀποδεκτή ἀπό τήν Ἐκκλησία, ὅταν γίνεται μέ προϋποθέσεις.
2. Ἡ ἰατρική ὑποβοήθηση στήν ἀνθρώπινη ἀναπαραγωγή, γίνεται μέ πολλές παραλλαγές, οἱ ὁποῖες δημιουργοῦν πολλά ἠθικά, κοινωνικά, νομικά καί θεολογικά προβλήματα, τά ὁποῖα εἶναι ἀνάλογα μέ τίς παραδόσεις κάθε τόπου.
3. Ἡ Ἐκκλησία, ἐπειδή ἀσκεῖ ποιμαντική στά μέλη Της εἶναι ὑποχρεωμένη νά λάβει μία συγκεκριμένη θέση. Ἐκεῖνο πού μπορεῖ γενικά ἡ Ἐκκλησία νά ὑπογραμμίσει εἶναι ὅτι ἀποδέχεται τήν ἰατρική ὑποβοήθηση στήν ἀνθρώπινη ἀναπαραγωγή, ὅπου εἶναι δυνατόν νά ἐφαρμοσθεῖ, μέ τήν προϋπόθεση ὅτι θά πρόκειται γιά τήν λεγομένη ‘‘ὁμόλογη σπερματέγχυση’’ καί τήν ‘‘ὁμόλογη γονιμοποίηση’’ (γενετικό ὑλικό ἀπό τό ἴδιο τό ἀνδρόγυνο) πού δέν ἀφήνει τά λεγόμενα ‘‘πλεονάζοντα ἔμβρυα’’. Διάφορες περιπτώσεις πού ἀναφύονται τίς ἀντιμετωπίζουν οἱ πνευματικοί πατέρες μέσα στά πλαίσια τῆς Ὀρθοδόξου ποιμαντικῆς καί τῆς ἐξατομικευμένης ἀγωγῆς.
4. Ἡ Ἐκκλησία δέν ἔχει ἁρμοδιότητα γιά τούς ἀνθρώπους πού δέν εἶναι μέλη Της, γιά τούς ὁποίους ἁρμόδια εἶναι ἡ Πολιτεία νά ἐνδιαφερθεῖ, χωρίς ὅμως νά προσβάλλονται τά γενικότερα κοινά ἤθη καί νά καταργοῦνται οἱ ἀνθρωπιστικές ἀρχές. Ἐπίσης, ἡ Ἐκκλησία θεραπεύει, μέ τήν μετάνοια, τά τυχόν ἀτοπήματα τῶν μελῶν Της, πού διαπράττονται μέσα στά πλαίσια τῆς ἐλευθερίας τους, τήν ὁποία σέβεται. Γενικά ἡ Ἐκκλησία ὑποδεικνύει τό δέον, ἀλλά θεραπεύει ποιμαντικά καί τίς ἀδυναμίες τῶν μελῶν Της, ὅταν γιά διαφόρους λόγους δέν μποροῦν νά τηρήσουν τή διδασκαλία Της καί μετανοοῦν εἰλικρινά».
Συμπερασματικά ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου ἐπισήμανε ὅτι: «τό ἔργο τῶν Ποιμένων καί ἰδίως τῶν Ἐπισκόπων εἶναι νά κατευθύνουμε τό ποίμνιο πού μᾶς ἔδωσε ὁ Χριστός, διά τῆς Ἐκκλησίας, ‘‘κατά τάς τῶν ἁγίων θεοπνεύστους θεολογίας καί τό τῆς Ἐκκλησίας εὐσεβές φρόνημα’’, συγχρόνως νά μήν ἐπεμβαίνουμε σέ ἀλλότρια θέματα καί νά μή χρησιμοποιοῦμε τήν πνευματική μας διακονία γιά νά ἐμπλεκόμαστε σέ κοινωνικούς ἤ ἄλλους σκοπούς».
Ἐπί τῆς Εἰσηγήσεως ἔλαβαν τό λόγο οἱ Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες, Θεσσαλονίκης, Τριφυλίας, Ζακύνθου, Ἐδέσσης, Καλαβρύτων, Περιστερίου, Πειραιῶς, Δημητριάδος, Νικοπόλεως, Ἀλεξανδρουπόλεως, Μεσογαίας καί Φιλίππων.
Ἀκολούθως ὁ Μακαριώτατος κάλεσε στό βῆμα τόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Κερκύρας καί Παξῶν κ. Νεκτάριο, προκειμένου νά ἀναπτύξει τήν Εἰσήγησή του μέ θέμα : «Ἐπανευαγγελισμός τοῦ Λαοῦ - Νέαι προϋποθέσεις».
Ὁ Σεβασμιώτατος Εἰσηγητής μέ σαφήνεια, μέ πληρότητα καί ἀποδεκτά ἐπιχειρήματα ἀνέπτυξε τό πολύ ἐνδιαφέρον ἀπό ποιμαντικῆς πλευρᾶς θέμα καί ὑπογράμμισε ὅτι ἡ Ἐκκλησία ὀφείλει ἀπό τό ἕνα μέρος νά συμβάλει στήν μή καλλιέργεια τῆς ξενοφοβίας καί τοῦ ρατσισμοῦ στήν πατρίδα μας καί ἀπό τό ἄλλο μέρος νά φροντίσει χωρίς ἀναβολή γιά τόν ἐπανευαγγελισμό τῶν πιστῶν παιδιῶν Της ἀλλά καί γιά τόν εὐαγγελισμό τῶν μεταναστῶν, διά τῆς μαρτυρίας τῆς ἀληθινῆς πίστεως καί ὄχι βεβαίως μέ τόν προσηλυτισμό. Ἀνέφερε τίς δυσκολίες τοῦ ἐγχειρήματος πού ἐπικεντρώνονται στήν κρίση τοῦ ἐκπαιδευτικοῦ συστήματος, στό λίγο χρόνο πού διαθέτει ὁ σύγχρονος ἄνθρωπος, στά μέσα ἠλεκτρονικά καί ἔντυπα πού προβάλλουν ὡς ἰδανικό πρότυπο τοῦ πολιτισμοῦ τήν κατανάλωση, τήν ἀπόλαυση, τήν ἀπόκτηση ὑλικῶν ἀγαθῶν καί τήν εὐκολία. Δηλαδή τήν παγκοσμιοποιημένη νοοτροπία.
Στή συνέχεια παρουσίασε τρόπους ἐπανευαγγελισμοῦ καί ἰδιαίτερα ἐπεσήμανε τήν ἀνάγκη ἐπανεύρεσης τοῦ νοήματος τῆς Εὐχαριστίας, τοῦ ἀσκητικοῦ περιεχομένου τῆς Εὐαγγελικῆς ζωῆς μέ παραίτηση ἀπό τόν ἐγωισμό καί μέ συνεχῆ ἀγῶνα ἐναντίον τῶν παθῶν. Ἐπίσης συνέστησε τήν ἐπάνοδο στό κοινοτικό πνεῦμα, στό «εἴμαστε στό ἐμεῖς» τοῦ Στρατηγοῦ Μακρυγιάννη, μέσα ἀπό τήν ἐνοριακή ζωή ὅπου συναντῶνται τό πρόσωπο καί ἡ ὁμάδα, τόσο στή Θεία Λειτουργία ὅσο καί στή φιλανθρωπία.
Ἐπί τῆς Εἰσηγήσεως τοποθετήθηκαν ἀναλόγως οἱ Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Καλαβρύτων, Πειραιῶς, Δρυϊνουπόλεως καί ἄλλοι.
Μέ τήν Εἰσήγηση τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Κερκύρας κ. Νεκταρίου ὁλοκληρώθηκαν οἱ ἐργασίες τῆς Τακτικῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος.


Ἡ Ἐπιτροπή Τύπου τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἱεραρχίας