Επιλέξτε τη γλώσσα σας

Ὁλοκληρώθηκε μὲ ἐπιτυχία σήμερα, Τρίτη 12 Ἀπριλίου 2005 στὸ Διορθόδοξο Κέντρο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος στὴν Ἱερὰ Μονὴ Πεντέλης, ἡ Ἐπιστημονικὴ Ἡμερίδα μὲ θέμα: «Τὸ θρησκευτικὸν φαινόμενον εἰς τὸν 21ον αἰώνα», ἡ ὁποία τελοῦσε ὑπὸ τὴν αἰγίδα τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καὶ Πάσης Ἑλλάδος κ. Χριστοδούλου. Φορέας διοργάνωσης ἦταν τὸ Παρατηρητήριο Κοινωνικῶν Φαινομένων τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος.

Τὴν ἔναρξη τῶν ἐργασιῶν κήρυξε ὁ Θεοφιλέστατος Ἐπίσκοπος Χριστιανουπόλεως κ. Σεραφείμ, ὁ ὁποῖος μετέφερε στοὺς Συνέδρους τὶς εὐχὲς τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καὶ Πάσης Ἑλλάδος κ. Χριστόδουλου γιὰ τὴν ἐπιτυχία τῆς Ἡμερίδος.

Στὴ συνέχεια, κατὰ τὴν εἰσαγωγική του ὁμιλία ὁ Διευθυντὴς τοῦ Παρατηρητηρίου Κοινωνικῶν Φαινομένων κ. Κωνσταντῖνος Ζορμπάς, μίλησε γιὰ τὸ φαινόμενο τῆς παγκοσμιοποίησης, τὶς νέες θεωρίες, τὴ μελλοντικὴ ἐξέλιξη τῆς θρησκείας, καθὼς ἐπίσης καὶ γιὰ τὴν μετάβαση ἀπὸ τὴν νεωτερικότητα στὴν παγκοσμιότητα καὶ τὶς νέες τυπολογικὲς ἀναλύσεις τῆς θρησκείας καὶ κατέληξε: «Ἡ Κοινωνιολογία τῆς Θρησκείας καταγράφει ἀκριβῶς τὰ χαρακτηριστικά του θρησκευτικοῦ φαινομένου καὶ δὲν προσδίδει ἀφηρημένες ἔννοιες στὶς ὁμάδες. Ἄρα, μὲ τὴν προτεινόμενη τυπολογία μποροῦμε νὰ ἔχουμε ἕνα ἐρευνητικὸ ἐργαλεῖο ποὺ θὰ χρησιμεύσει στὴν ταξινόμηση τῶν διαφορετικῶν θρησκευτικῶν ὁμάδων καὶ τῶν μετακινήσεων ποὺ θὰ συμβοῦν στὰ ἑπόμενα χρόνια. Ὁ διάλογος ἀρχίζει τώρα μεταξὺ Κοινωνιολογίας καὶ Θεολογίας καὶ δὲν πρέπει νὰ σταματήσει, ὅσο δύσκολος καὶ ἂν εἶναι».

Πρώτη ἔλαβε τὸ λόγο ἡ κ. Νίκη Παπαγεωργίου, Καθηγήτρια τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, μὲ θέμα: «Τὸ θρησκευτικὸ φαινόμενο σήμερα». Μιλώντας γιὰ τὶς ἔννοιες τῆς νεοτερικότητας, τῆς ἐκκοσμίκευσης καὶ τῆς πολυπολιτισμικότητας ἀνέφερε ὅτι: «Μία βασικὴ παράμετρος τῆς νεωτερικῆς ἐποχῆς εἶναι ἡ διάλυση τῶν συλλογικῶν πηγῶν νοήματος. Ἡ δεύτερη τάση ὁδηγεῖ στὴν τόνωση τῆς πολιτισμικῆς ταυτότητας καὶ ἰδιαιτερότητας. Ὁ κίνδυνος ἐξαφάνισης ἢ ἀφομοίωσης τῶν πολιτιστικῶν ἰδιαιτεροτήτων ἀπὸ τὸν δυτικὸ τρόπο ζωῆς λόγω τῆς ἐνοποίησης τοῦ κόσμου προκαλεῖ ἔντονες ἀντιδράσεις μὲ ἄξονα τὴν ὑπεράσπιση τῶν πολιτιστικῶν ταυτοτήτων. Γι’ αὐτὸ ἡ παγκοσμιοποίηση συνοδεύεται πολλὲς φορὲς ἀπὸ τὸν ἐπαναπροσδιορισμὸ τῆς ἐθνικῆς, φυλετικῆς ἡ θρησκευτικῆς ταυτότητας.

Ἀκολούθως ὁ κ. Ἀπόστολος Νικολαΐδης, Καθηγητὴς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν μὲ θέμα: «Θρησκεία καὶ κοινωνικὸς ὁλοκληρωτισμός», προσπάθησε νὰ περιγράψει τόσο τὸν κοινωνικὸ ὅσο καὶ τὸν θρησκευτικὸ ὁλοκληρωτισμὸ τονίζοντας ὅτι «ἡ ἀρχὴ τῆς πλειοψηφίας ἀποτελεῖ σήμερα καὶ καθοριστικὴ δύναμη – ἕνας νέος Θεὸς – ποὺ δρᾶ ὡς μοχλὸς ἐναντίον ὅλων ὅσοι ἀντιστέκονται τὴν πλειοψηφία». Στὴν συνέχεια ἀνέπτυξε τρόπους μὲ τοὺς ὁποίους ἡ Ἐκκλησία μπορεῖ νὰ ἀντιμετωπίσει τὸν ὁλοκληρωτισμό, προβάλλοντας τὸ ἀνθρώπινο πρόσωπο, ποὺ ἀποτελεῖ τὸν «ἐχθρὸ κάθε μορφῆς ὁλοκληρωτισμοῦ».

Στὴ συνέχεια τὸ λόγο ἔλαβε ὁ κ. Ἐμμανουὴλ Κοντοπυράκης, Γενικὸς Γραμματέας τῆς Ἐθνικῆς Στατιστικῆς Ὑπηρεσίας τῆς Ἑλλάδος μὲ θέμα: «Μεταβολὲς εἰς τὴν σύνθεσιν τοῦ ἑλληνικοῦ πληθυσμοῦ», καὶ ἀναφέρθηκε στὰ αἴτια τοῦ δημογραφικοῦ προβλήματος τῆς χώρας μας ἐπισημαίνοντας ὅτι ἡ ὑπέρμετρη ἀστικοποίηση τῶν δύο μητροπολιτικῶν κέντρων τῆς χώρας, ἡ τεράστια ἐξωτερικὴ μετανάστευση, οἱ οἰκονομικοὶ λόγοι καθὼς ἐπίσης ὁ δείκτης γονιμότητας, συμβάλλουν ἀποφασιστικὰ στὴν πληθυσμιακὴ συρρίκνωση τῆς χώρας μας.

Τὸν διαδέχτηκε στὸ βῆμα ὁ κ. Ἀντώνιος Παπαντωνίου, Κοινωνιολόγος – Θεολόγος, τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ὁ ὁποῖος στὴν εἰσήγησή του μὲ θέμα: «Μεταναστευτικὴ πολιτική: ἐνσωμάτωσις ἢ περιθωριοποίησις;», ἀναφέρθηκε τόσο στὴν σημασία τῆς ἔνταξης τοῦ μετανάστη στὴν κοινωνία ὑποδοχῆς, ὅσο καὶ στὰ διάφορα μοντέλα «ἔνταξης» καθὼς ἐπίσης καὶ στὴν μεταναστευτικὴ πολιτικὴ ἔνταξης τῶν μεταναστῶν.

Μετὰ τὸ τέλος κάθε εἰσήγησης ἀκολούθησαν παρεμβάσεις ἀπὸ τοὺς συμμετέχοντες συνέδρους. Στὴν Ἡμερίδα παρευρέθησαν Γραμματεῖς ὅλων τῶν Συνοδικῶν Ἐπιτροπῶν, Ἐπιστημονικοὶ Συνεργάτες τῆς Ε.Μ.Υ.Ε.Ε. καὶ τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας.



Ἐκ τοῦ Γραφείου Τύπου τῆς Ἱερᾶς Συνόδου