Με την αρμόζουσα λαμπρότητα εορτάσθηκε σήμερα, Α' Κυριακή των Νηστειών, από την Εκκλησία μας η αναστήλωση των Ιερών Εικόνων, γεγονός που αποτέλεσε τον θρίαμβο της Ορθοδοξίας. Την εορτή καθιέρωσαν το 843, ύστερα από την παρέλευση της Εικονομαχίας, η Αυτοκράτειρα Θεοδώρα, ο υιός της Μιχαήλ ο Γ καί ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Μεθόδιος ο Ομολογητής.
Το πρωί, προεξάρχοντος του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου τελέσθηκε στον Καθεδρικό Ιερό Ναό των Αθηνών Αρχιεπισκοπική και Συνοδική Θεία Λειτουργία, με την συμμετοχή κληρικών Αδελφών Ορθοδόξων Εκκλησιών, οι οποίοι ενδημούν στην Ελλάδα, παρουσία του Εξοχωτάτου Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Καρόλου Παπούλια, εκπροσώπων των πολιτικών, στρατιωτικών, δικαστικών αρχών καθώς και πρέσβεων ξένων κρατών.
Προ της Απολύσεως της Θείας Λειτουργίας πραγματοποιήθηκε Λιτάνευση των Ιερών Εικόνων σε ανάμνηση της λιτανευτικής πομπής, η οποία προηγήθηκε της ιστορικής αναστηλώσεως των εικόνων το 843. Τον Πανηγυρικό της ημέρας εξεφώνησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμος. Στην ομιλία του ο Σεβασμιώτατος, μεταξύ άλλων, παρατήρησε ότι : « Η αναστήλωση των εικόνων είναι θρίαμβος και δόξα της Εκκλησίας επειδή η ίδια η Ορθόδοξη εικόνα είναι μία δοξολογία. Περιρρέεται από την δόξα και την υμνεί με τα δικά της μέσα. Το αληθινό κάλλος δεν έχει ανάγκη από αποδείξεις. Είναι μία προφάνεια που γίνεται αγιογραφικό επιχείρημα της θείας αλήθειας. Το νοητό περιεχόμενο των εικόνων είναι δογματικό, γι αυτό και «ωραία » δεν είναι η εικόνα ως έργο τέχνης, αλλ᾽ η αλήθειά της. Μια εικόνα δεν μπορεί ποτέ να είναι « όμορφη», η ωραιότητά της απαιτεί μια πνευματική ωριμότητα για να την αναγνωρίσωμε. Είναι υπέροχο το θαυμάσιο χάρισμα κάθε πλάσματος να είναι μορφή, κάτοπτρο του άπλαστου. Αυτό το ύψος της θεοπνευστίας προϋποθέτει η χαρισματική διακονία των «αγίων αγιογράφων » και οδηγεί από την τέχνη σε «ιερή τέχνη».
Σε άλλο σημείο του λόγου του ο Σεβασμιώτατος παρατήρησε: «Η Ορθοδοξία δεν άλλαξε τίποτε στην αποστολική παρακαταθήκη της πίστεως. Και παρά την καταπληκτική πρόοδο του θεολογικού στοχασμού της και σήμερα, παραμένει "ωστόσο στη δομή της, στην πνευματικότητά της, στην προσευχή της και στη δογματική της συνείδηση, ίδια τουλάχιστον με την Μία, Αγία, πριν από κάθε χωρισμό Εκκλησία της Ζ Οἰκουμενικῆς Συνόδου του 787. Αυτή άλλωστε η Ζ Οἰκουμενική Σύνοδος ανακλούσε έντονα το τόσο πρόσφατο γι᾽ αυτήν παρελθόν των Αποστόλων. Η παρουσία του Πατριάρχου Σεργίου μετά των ακολούθων του και την περιφερομένη δια των χειρών του εικόνα της Παναγίας εις τα τείχη της Κωνσταντινουπόλεως προς εμψύχωση των αγωνιστών, ενώ ο αυτοκράτωρ επολεμούσε εναντίον των Περσών, έσωσε την περίφημη Πόλη με την επέμβαση της θείας δυνάμεως στον Κεράτιο Κόλπο, όπου κατεστράφη ο στόλος των Αβάρων επιδόξων κατακτητών. Λέτε να ήταν ανάμειξη στην πολιτική η πράξη αυτή του Πατριάρχου Σεργίου; ».
Μετά την Θεία Λειτουργία, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας παρέθεσε στο Προεδρικό Μέγαρο το καθιερωμένο επίσημο πρόγευμα προς τιμήν του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου και των μελών της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου.
Χθες, παραμονή της Κυριακής της Ορθοδοξίας, τελέσθηκε στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό των Αθηνών Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός, χοροστατούντος του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, Προέδρου της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, πλαισιουμένου από τα Μέλη της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου. Τον Πανηγυρικό της εορτής εξεφώνησε ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης κ. Μάρκος Βασιλάκης Α' Γραματεύς της Ιεράς Συνόδου, ο οποίος μεταξύ άλλων παρατήρησε : «Γεννάται εύλογο το ερώτημα: Γιατί η Εκκλησία, ο ακλόνητος στύλος και το απερίσειστο εδραίωμα της αληθείας, όρισε ως εορτασμό που υποστασιάζει την Ορθόδοξη διδασκαλία και πίστη, το γεγονός της διακηρύξεως για την αναστήλωση και τιμητική προσκύνηση των ιερών εικόνων, από την Αγία Ζ Οἰκουμενική Σύνοδος;... Η απάντηση δίδεται από την βαθύτερη οντολογική ερμηνεία του ιστορικού όρου «αναστήλωση των εικόνων », που πέραν και πάνω από ένα συγκεκριμένο ιστορικό γεγονός του «νυν » της τελέσεώς του, συνιστά ένα αιώνιο θεόσδοτο χάρισμα στο «αεί» της επενεργείας του...... Εκ της υποστατικής ενώσεως της θείας και της ανθρωπίνης φύσεως στο ενιαίο πρόσωπο του Λόγου " η κατ' εικόνα Θεού πλασθείσα ημίν ωραιότης" εξυψώθηκε όσο ποτέ άλλοτε και κατέστη "κοινωνός θείας φύσεως". Αυτή η αναστήλωση του πεπτωκότος ανθρώπου συνιστά την ουσία της Ορθοδόξου Πίστεως ».
Αύριο, Δευτέρα 17 Μαρτίου, ο Πρέσβης της εν Αθήναις Ρωσικής Ομοσπονδίας κ. Αντρέι Βντόβιν παραθέτει δείπνο προς τιμήν του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου και των Συνοδικών Αρχιερέων με την ευκαιρία της εορτής της Ορθοδοξίας. Το γεγονός αυτό λαμβάνει χώρα για έβδομη συνεχή χρονιά σε ανταπόδοση της από σειρά ετών δεξιώσεως, την οποία οργανώνει η ελληνική Πρεσβεία στη Μόσχα προς τιμήν του Μακαριωτάτου Πατριάρχου Μόσχας και Πάσης Ρωσίας κ. Αλεξίου.