Επιλέξτε τη γλώσσα σας

Πραγματοποιήθηκε χθες, Τρίτη 23 Μαΐου 2006, στο Διορθόδοξο Κέντρο της Εκκλησίας της Ελλάδος στην Ι. Μ. Πεντέλης, η Ημερίδα των Ομάδων Εργασίας για την αξιολόγηση του “CORPUS”, Κώδικος Ενοριακής Ποιμαντικής, που διοργάνωσε η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος υπό την αιγίδα του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Χριστοδούλου.
Στον χαιρετισμό που απέστειλε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Παραμυθίας, Φιλιατών και Γηρομερίου κ. Τίτος μεταξύ άλλων παρατήρησε ότι "Οι κωδικοποιημένες προτάσεις, βέβαια, δεν αποτελούν θέσφατα και δεν εκλαμβάνονται ως δογμα-τικές προσεγγίσεις, αλλ’ όντας αυτές καρπός ποιμαντικής εμπειρίας και επιστημονικής ερεύνης, φιλοδοξούν να προσφέρουν κριτήριον και μέτρον της διακονίας των Ποιμένων της Εκκλησίας προς τους εν «ποικίλαις ανάγκαις δοκιμαζομένους» πιστούς αδελφούς μας."
Στην εισήγησή του ο Μακαριώτατος εξέφρασε την ικανοποίησή του για τις εισηγήσεις. Θα μου επιτρέψετε πρώτον" είπε, "να εκφράσω την ικανοποίησίν μου και την εγκαύχησίν μου εν Κυρίω δια την θεολογικήν θεμελίωσιν, εξ επόψεως Ορθοδόξου, των θέσεων, των προτάσεων και των εκτιμήσεων, τας οποίας εισηγήθητε και αι οποίαι καταγράφονται εις το μετά χείρας Corpus. Τούτο είναι σημαντικόν και επάναγκες και δέον όπως λαμβάνεται υπόψιν πάντοτε ως βάσις αμετάθετος της διακονίας των ποιμένων της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας". Σε άλλο σημείο του λόγου του Μακαριώτατος υπογράμμισε ότι "Η ποιμαντική φροντίς δια τους πιστούς της Ενορίας έχει δι ἡμᾶς τους Ορθοδόξους ως πρωταρχικόν γνώρισμα την θυσίαν, την προσφοράν ανιδιοτελούς αγάπης, τον σεβασμόν της ελευθερίας του προσώπου, την φιλάνθρωπον κατανόησιν της πεπτωκυίας φύσεως, την προβολήν ως πρότυπον ήθους, την του καλού ποιμένος, ως αυτός ο Κύριος εδίδαξε και έδειξεν. Ούτος «ουκ ήλθε διακονηθήναι, αλλά διακονήσαι και δούναι την ψυχήν αυτού λύτρον αντί πολλών» (Ματθ. 20, 28). Και συνέχισε: "Αύτη η ανύστακτος μέριμνα και φροντίς των ιερέων μας είναι εκείνη, η οποία ανοίγει δρόμους ποιμαντικής αγάπης και θυσιαστικής προσφοράς δια την σωτηρίαν των πιστών. Όλη αυτή η προσπάθεια δεν δύναται να είναι ξένη προς ο,τι αποκαλύπτει η θεϊκή παρεμβολή και ο φωτισμός του Αγίου Πνεύματος εις την προσευχομένην καρδίαν των ποιμένων της κάθε ενοριακής Κοινότητος.
Επαινετή η κάθε ανθρωπίνη προσπάθεια και η συστηματοποίησις του ποιμαντικού έργου, αλλά το αγαθόν τέλος κάθε ποιμαντικής εργασίας δεν εξαρτάται από την μεθοδευμένην και κωδικοποιημένην μόνον ενέργειαν και πρακτικήν, αλλά κατ ἐξοχὴν και κυρίως από το έλεος του Θεού και την άκτιστον προνοητικήν ενέργειάν Του, κατέληξε ο Μακαριώτατος.
Ακολούθησαν οι ενημερωτικές εισηγήσεις:
α) «Η Ενορία ως ευχαριστιακή και λατρεύουσα κοινότητα - Θεία Λατρεία» από τον Αιδεσιμολογιώτατο Πρωτοπρεσβύτερο κ. Δημήτριο Τζέρπο, Λέκτορα της Θεολογικής Σχολής του Πανεπι-στημίου Αθηνών.
β) «Η Διακονία του λόγου στην Ενορία. Λειτουργικό κήρυγμα. Εσπερινές Ομιλίες. Μυσταγωγικές Κατηχήσεις», από τον Θεοφιλέστατο Επίσκοπο Κορωνείας κ. Παντελεήμονα.
γ) «Πνευματική καθοδήγηση. Συμβουλευτική Ποιμαντική», από τον Ελλογιμώτατο κ. Αλέξανδρο Σταυρόπουλο, ομ. Καθηγητή της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
δ) « Οι Νέοι στην Ενορία. Ενοριακό Πνευματικό Κέντρο (Κανονισμός Λειτουργίας του). Νεανικές Εστίες κ.λπ.», από τον Πανοσιολογιώτατο Αρχιμανδρίτη Δρ κ. Γεώργιο Χρυσοστόμου, Πρωτοσύγκελλο της Ι. Μητροπόλεως Βεροίας, Καθηγητή της Ανωτέρας Εκκλησιαστικής Σχολής της Θεσσαλονικής.
ε) «Το Κοινωνικό Έργο της Ενορίας. Ανάπτυξη του Εθελοντισμού σε διαφόρους τομείς. Τράπεζα αίματος. Καλλιέργεια του Πολιτισμού. Ανάδειξη τοπικών προβλημάτων και συμβολή στην λύση τους ( Κοινωνικά, Περιβαλλοντικά κ.α.). Συνεργασία με τοπι-κους φορείς. Ο Ναός και η Ενορία ως σημεία αναφοράς της συνοι-κίας, του χωριού, της πόλης κ.λπ.», από τον Αιδεσιμολογιώτατο Πρωτοπρεσβύτερο κ. Βασίλειο Καλλιακμάνη, Καθηγητή της Θεολο-γικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
στ) «Ποιμαντική σε αστική, ημιαστική και αγροτική Ενορία. Αποκλίσεις-Συγκλίσεις. Κοινωνική διαστρωμάτωση», με εισηγητή τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Αχελώου κ. Ευθύμιο.
Μετά από κάθε εισήγηση ακολουθούσε συζήτηση για το θέμα του πονήματος των μελών κάθε ομάδος.
Η Ημεριδα έκλεισε με γενική συζήτηση, διατύπωση προτάσεων και εξαγωγή συμπερασμάτων.




Εκ του Γραφείου Τυπου της Ιεράς Συνόδου