Επιλέξτε τη γλώσσα σας

Ἡ Διαρκής Ἱερά Σύνοδος συνέχισε σήμερα, Τετάρτη 6 Νοεμβρίου, τίς Συνεδριάσεις της γιά τόν μῆνα Νοέμβριο, ὑπό τήν Προεδρία τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί Πάσης Ἑλλάδος κ. Χριστοδούλου στήν τρίτη Συνεδρίασή της. Ἀπουσίαζαν οἱ Σεβασμιώτατοι Μητροπολίται Ἱερισσοῦ, Ἁγίου Ὄρους καί Ἀρδαμερίου κ. Νικόδημος, Σερρῶν καί Νιγρίτης κ. Μάξιμος καί Ἐλευθερουπόλεως κ. Εὐδόκιμος.

Μετά τήν προσευχή, ἐνεκρίθησαν τά Πρακτικά τῆς προηγουμένης Συνεδρίας καί συζητήθηκαν τά θέματα τῆς Ἡμερησίας Διατάξεως.

Στή συνέχεια ἡ Ἱερά Σύνοδος ἐνέκρινε τίς βασικές προτάσεις ἐπί τοῦ προβλήματος τῆς εὐθανασίας, τίς ὁποῖες κατήρτισε ἡ Ἐπιτροπή Βιοηθικῆς τῆς Ἐκκλησίας καί οἱ ὁποῖες ἀναφέρονται σέ ὅλες τίς πλευρές τοῦ θέματος, κωδικοποιώντας αὐτές σέ δέκα σημεῖα, ἤτοι : ἡ θέση τοῦ προβλήματος, ἡ ζωή καί ὁ θάνατος στήν Ὀρθόδοξη Θεολογία καί Παράδοση, ἡ σημασία τοῦ πόνου, ἡ ἰατρική ἀντιμετώπιση τοῦ πόνου, οἱ συνέπειες τῆς σύγχρονης ἰατρικῆς τεχνολογίας, ἡ ἰατρική ἀποστολή, τά κοινωνικά καί ψυχολογικά αἴτια τῆς εὐθανασίας, οἱ κοινωνικές συνέπειες τῆς εὐθανασίας, οἱ νομικές παρατηρήσεις γιά τήν ζωή, ἡ πρόταση τῆς Ἐκκλησίας.

Γενικῶς ἡ Ἐκκλησία δέν ἀποδέχεται τήν λεγομένη παθητική καί ἐνεργητική εὐθανασία, διότι θεωρεῖ τήν ἀνθρώπινη ζωή ὡς δῶρο Θεοῦ, στέκεται μέ σεβασμό στόν θάνατο πού εἶναι ἡ ἀρχή ἑνός νέου τρόπου ὑπάρξεως, ἀποδέχεται τήν ὑπαρξιακή εὐεργετική παρουσία τοῦ πόνου, θεωρεῖ ὅτι ἡ ἀσθένεια καί ὁ θάνατος δημιουργοῦν τίς συνθῆκες αὐξήσεως τῆς ἀγάπης τῶν συγγενῶν καί τῆς συσφίγξεως τῶν σχέσεων, ἐργάζεται ποιμαντικά μέ τούς ἀσθενεῖς, τούς ἰατρούς καί τό νοσηλευτικό προσωπικό καί τούς συγγενεῖς καί προτείνει μία ἄλλη εὐθανασία ὡς ὑπέρβαση τοῦ θανάτου. Ὡστόσο ὑπάρχει ἡ σχετική εἰσήγηση πρός τήν Ἱεραρχία πού θά γίνει ἀπό τόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Φθιώτιδος κ. Νικόλαο, σέ προσεχή Συνεδρίασή της.

Ἀκολούθως ἡ Ἱερά Σύνοδος συζήτησε ἐπί μακρόν σχετικά μέ τό Νομοσχέδιο, τό ὁποῖο κατατέθηκε καί συζητεῖται στη Βουλή γιά τήν ἰατρική ὑποβοήθηση στήν ἀνθρώπινη ἀναπαραγωγή. Κατ' ἀρχάς ἐκφράζει τήν ἱκανοποίησή της, διότι λόγῳ τῆς σοβαρότητος τοῦ θέματος, τό Νομοσχέδιο ἀπεσύρθη ἀπό τό Γ´ Θερινό Τμῆμα καί κατατέθηκε στήν ὁλομέλεια τῆς Βουλῆς, καθώς ἐπίσης τό ὅτι ἐκλήθη ἀπό τόν Ὑπουργό Δικαιοσύνης ὁ πρόεδρος τῆς Ἐπιτροπῆς Βιοηθικῆς Ἀρχιμανδρίτης π. Νικόλαος Χατζηνικολάου νά καταθέσει τίς ἀπόψεις τῆς Ἐκκλησίας ἐπί τοῦ σοβαροῦ αὐτοῦ ζητήματος. Ἔπειτα ἡ Ἱερά Σύνοδος ἐνέκρινε τά σχόλια καί τίς προτάσεις πού ὑπέβαλε μέ ὑπόμνημά της, κατ' ἐντολήν τῆς Ἱερᾶς Συνόδου, ἡ Ἐπιτροπή Βιοηθικῆς τῆς Ἐκκλησίας στόν Ὑπουργό Δικαιοσύνης καί στήν ἁρμόδια Ἐπιτροπή τῆς Βουλῆς καί συγχαίρει τόν πρόεδρο καί τά μέλη τῆς Ἐπιτροπῆς γιά τό ἐμπεριστατωμένο ἀπό πάσης πλευρᾶς ὑπόμνημα αὐτό. Συγκεκριμένα στό ὑπόμνημα μέ σοβαρότητα, ὑπευθυνότητα ἀλλά καί ἐπιστημονική τεκμηρίωση, ἀφοῦ ἀντιμετωπίζονται θέματα ὁρολογίας πού χρησιμοποιεῖ ὁ συντάκτης τοῦ Νομοσχεδίου, στή συνέχεια καταγράφονται γιά κάθε ἄρθρο τοῦ Νομοσχεδίου τά θετικά στοιχεῖα, τά σημεῖα πού δικαιολογοῦν ἐπιφυλάξεις, τά εἰδικά σχόλια, ἡ Νομοθεσία τῶν ἄλλων χωρῶν καί τά θιγόμενα ζητήματα, καί οἱ προτάσεις.

Ἡ Ἱερά Σύνοδος ἐλπίζει καί εὔχεται ἡ Κυβέρνηση καί ἡ Βουλή νά λάβουν σοβαρῶς ὑπ' ὄψη τους τίς ἀπόψεις αὐτές, ὅπως τό ἔκανε σέ μερικά σημεῖα, γιά τό καλό τῆς οἰκογένειας, ἡ ὁποία προστατεύεται καί ἀπό τό ἄρθρο 21 παρ. 1 τοῦ ἰσχύοντος Συντάγματος. Ἄλλωστε τά θέματα αὐτά δέν πρέπει νά ἀντιμετωπίζονται μόνο ἀπό νομικῆς πλευρᾶς ἀλλά καί ἀπό ἄλλες πλευρές, ἤτοι ἰατρική, κοινωνική, ἠθική, φιλοσοφική καί θεολογική, ἀφοῦ ὁ ἄνθρωπος εἶναι πρόσωπο καί ὄχι ἕνα ἀντικείμενο πράγμα πού ἀντιμετωπίζεται ἁπλῶς μηχανιστικά.

Ἐπιπλέον, ἐπειδή τό θέμα βρίσκεται σέ ἐξέλιξη, ὁ πρόεδρος τῆς Ἐπιτροπῆς Βιοηθικῆς Ἀρχιμανδρίτης π. Νικόλαος Χατζηνικολάου ἀπέστειλε στήν Ἱερά Σύνοδο Μνημόνιο γιά τίς τροποποιήσεις πού πρότεινε τό Ὑπουργεῖο Δικαιοσύνης ἐπί τοῦ Νομοσχεδίου γιά τήν ἰατρική ὑποβοήθηση στήν ἀνθρώπινη ἀναπαραγωγή καί τό ὁποῖο ἡ Ἱερά Σύνοδος υἱοθέτησε. Τό κείμενο τοῦ Μνημονίου ἐπισυνάπτεται.

Ἡ Εἰδική Συνοδική Ἐπιτροπή ἐπί τῆς Βιοηθικῆς ἐνημέρωσε τήν Ἱερά Σύνοδο γιά τήν διοργάνωση δύο μεταπτυχιακῶν Σεμιναρίων Βιοηθικῆς, τό πρῶτον μέ θέμα «Γενετική Μηχανική Διαγνωστική», τό δεύτερο «Γενετική Θεραπευτική». Στά Σεμινάρια ἐκλήθησαν νά εἰσηγηθοῦν θέματα ἁρμόδιοι ἐπιστήμονες ἐρευνητές. Ἡ Ἱερά Σύνοδος εὐλογεῖ τήν διοργάνωση τῶν Σεμιναρίων αὐτῶν καί συγχαίρει τήν Ἐπιτροπή γιά τό ἔργο πού ἐπιτελεῖ.

Ἀκολούθως ἡ Ἱερά Σύνοδος ἐνημερώθηκε ἀπό τήν Εἰδική Συνοδική Ἐπιτροπή Παρακολουθήσεως Εὐρωπαϊκῶν Θεμάτων γιά τίς ἐκθέσεις τοῦ Θεφιλεστάτου Ἐπισκόπου Ἀχαΐας κ. Ἀθανασίου ἀπό τήν συμμετοχή του ὡς ἐκπροσώπουτῆς Ἐκκλησίας μας σέ διάφορα Συνέδρια καί ἀποστολές, ὅπως ἐπίσης συζήτησε καί ἀποφάσισε γιά τίς προτάσεις τῆς Εἰδικῆς Ὀργανωτικῆς Ἐπιτροπῆς γιά τήν φιλοξενία στήν Ἀθήνα τῆς «Ἐτησίας Συνεδρίας τοῦ Προεδρείου τοῦ Συμβουλίου Εὐρωπαϊκῶν Ἐκκλησιῶν» (26 Φεβρουαρίου 2 Μαρτίου 2003).

Τέλος ἡ Ἱερά Σύνοδος συνεζήτησε καί ἀποφάσισε σχετικῶς μέ προτάσεις πού ὑπέβαλαν διάφορες Συνοδικές Ἐπιτροπές, ὅπως ἡ Εἰδική Συνοδική Ἐπιτροπή Πολιτιστικῆς Ταυτότητος, ἡ Εἰδική Συνοδική Ἐπιτροπή Λειτουργικῆς Ἀναγεννήσεως, ἡ Εἰδική Συνοδική Ἐπιτροπή Θείας καί Πολιτικῆς Οἰκονομίας καί Οἰκολογίας, ἡ Εἰδική καί Διαχειριστική Ἐπιτροπή Ἑορτασμοῦ τοῦ Ἰωβηλαίου, καθώς ἐπίσης ἐλήφθησαν ἀποφάσεις γιά τρέχοντα ὑπηρεσιακά ζητήματα.


Ἐκ τοῦ Γραφείου Τύπου τῆς Ἱερᾶς Συνόδου