Κατόπιν της από 11ης Μαρτίου 2025 αποφάσεως της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, τελέσθηκε σήμερα, Κυριακή 1 Ιουνίου 2025, Συνοδική Θεία Λειτουργία στον Καθεδρικό Ιερό Ναό Αθηνών, προεξάρχοντος του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, με την ευκαιρία της συμπληρώσεως 1700 ετών από τη σύγκληση της Α’ Οικουμενικής Συνόδου, η οποία πραγματοποιήθηκε στη Νίκαια της Βιθυνίας το έτος 325.
Παρέστησαν ο Εξοχώτατος Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Κωνσταντίνος Τασούλας, η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Σοφία Ζαχαράκη, η οποία και εκπροσώπησε την Ελληνική Κυβέρνηση, ο Εκπρόσωπος του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας στην Αθήνα Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Γουινέας κ. Γεώργιος, ο Έξαρχος του Παναγίου Τάφου στην Αθήνα Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης κ. Ιερώνυμος, Εκπρόσωποι των Πολιτικών, Δικαστικών και Στρατιωτικών Αρχών, καθώς και των Πρέσβεων των Ορθοδόξων Κρατών στην Αθήνα.
Κατά τη Θεία Λειτουργία ομίλησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος, με θέμα: «Η Α’ Οικουμενική Σύνοδος και η σημασία της».
Ο Σεβασμιώτατος στην αρχή τόνισε ότι το έργο της Οικουμενικής Συνόδου ήταν θεόπνευστο, ακριβώς γιατί συμμετείχαν θεόπνευστοι Πατέρες και κινήθηκαν σε δύο μέρη. Πρώτον στο θεολογικό μέρος, αφού συνέταξαν τα πρώτα άρθρα του Συμβόλου της Πίστεως, αντιμετωπίζοντας τον γνωστικισμό, που υποστήριζε ότι ο κόσμος δημιουργήθηκε από τον Λόγο, ως κατώτατο Θεό, και τον αρειανισμό που υποστήριζε ότι ο Λόγος δεν είναι Θεός. Δεύτερον εξέδωσε είκοσι (20) Ιερούς Κανόνες που ρυθμίζουν εκκλησιαστικά θέματα και καθόρισε τα σχετικά με τον εορτασμό του Πάσχα.
Έπειτα, ο Σεβασμιώτατος παρουσίασε τα δύο θεολογικά ρεύματα που εκφράστηκαν στη Σύνοδο‧ το ένα είναι το φιλοσοφικό και θεολογικό ρεύμα των Αρειανών, που καταδικάστηκε, και το άλλο, το εμπειρικό-ησυχαστικό ρεύμα των Πατέρων που στηρίζονταν στην Αποκάλυψη του Ασάρκου Λόγου στους Προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης και του Σεσαρκωμένου Λόγου της Καινής Διαθήκης.
Κατέληξε ότι σεβόμενοι τους θεοφόρους Πατέρες της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου θα πρέπει να θεολογούμε «κατά τας των αγίων θεοπνεύστους θεολογίας και το της Εκκλησίας ευσεβές φρόνημα» και να είμαστε «δέκτες, φύλακες και μεταδότες» της Ορθοδόξου Παραδόσεως.
Εκ της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος