9ῃ Ἀπριλίου 2002
Υπ' αριθμ. 631
Πρός
Τό Χριστεπώνυμον Πλήρωμα
τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος.
Τέκνα ἡμῶν ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά,
Εἶναι γνωστόν ὅτι ἡ Χώρα μας ἔχει ἀναλάβει τήν εὐθύνην τῆς διοργανώσεως τῶν Ὀλυμπιακῶν Ἀγώνων τοῦ 2004, τοῦ κορυφαίου τούτου παγκοσμίως ἀθλητικοῦ γεγονότος, καθώς μάλιστα τελοῦνται εἰς τήν Χώραν ἡ ὁποία ἐγέννησε τούς Ὀλυμπιακούς Ἀγῶνας.
Εἰς τήν προσπάθειαν αὐτήν ὁλόθυμος τυγχάνει καί ἡ συνδρομή τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, προκειμένου νά στεφθῇ μέ ἐπιτυχίαν τό ἐθνικόν αὐτό ἔργον. Ὅθεν ἡ Ἱερά Σύνοδος, ἐν τῇ Συνεδρίᾳ Αὐτῆς τῆς 5ης ὁδεύοντος μηνός Ἀπριλίου ἐ.ἔ. ἀπεφάσισεν νά ἐνημερώσῃ σχετικῶς τόν πιστόν Λαόν καί νά ζητήσῃ τήν συμβολήν του :
Ἡ Ἱερά Σύνοδος πολύ ἐνωρίς ἠσχολήθη μέ τό θέμα αὐτό καί κυρίως μέ τόν τρόπον, μέ τόν ὁποῖον ἡ Ἐκκλησία θά βοηθήσῃ εἰς τήν καλήν διοργάνωσιν τῶν Ὀλυμπιακῶν Ἀγώνων. Εἰδικώτερον, ἀπό τάς ἀρχάς τοῦ ἔτους 1999 συνέστησεν Εἰδικήν Συνοδικήν Ἐπιτροπήν μέ σκοπόν νά διερευνήσῃ τόν τρόπον συμμετοχῆς τῆς Ἐκκλησίας εἰς τήν ὅλην διοργάνωσιν.
Εἰς τό πλαίσιον αὐτῆς τῆς προσπαθείας, καί ὅπως εἶναι ἤδη γνωστόν, ὑπεγράφη μεταξύ τῆς Ἱερᾶς Συνόδου καί τῆς Ὀργανωτικῆς Ἐπιτροπῆς Ὀλυμπιακῶν Ἀγώνων «ΑΘΗΝΑ 2004», «Μνημόνιον συναντίληψης καί συνεργασίας», μέ τό ὁποῖον, ἐκτός τῶν ἄλλων προβλέπεται καί «συνεργασία διά τήν διαμόρφωσιν προγράμματος πολιτισμοῦ, τελετῶν καί λοιπῶν πολιτιστικῶν ἐκδηλώσεων, ἰδιαιτέρως ἐκείνων οἱ ὁποῖοι ἔχουν στόχον τήν ἀναδειξιν τῆς Ἑλληνορθοδόξου πολιτιστικῆς κληρονομίας καί τήν ἀνάδειξιν καί ἀξιοποίησιν τῆς βυζαντινῆς τέχνης, τῆς βυζαντινῆς μουσικῆς, τῶν βυζαντινῶν χορωδιῶν κ.ο.κ.».
Εἰδικώτερον, ἡ Ἁγιωτάτη Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος, ἀναγνωρίζουσα τήν μεγάλην βοήθειαν, τήν ὁποίαν δύναται νά προσφέρῃ ἡ ἐθελοντική ἐργασία εἰς τήν καλήν διεξαγωγήν τῶν κορυφαίων αὐτῶν ἀθλητικῶν γεγονότων, ἤτοι τῶν Ὀλυμπιακῶν Ἀγώνων (13 - 29 Αὐγούστου 2004) καί τῶν Παραολυμπιακῶν (17 - 18 Σεπτεμβρίου 2004), ἀπευθύνεται εἰς τούς νέους μας προσκαλοῦσα ὅσους ἐξ αὐτῶν προτίθενται νά ἀνταποκριθοῦν εἰς τό προσκλητήριον τοῦτο τῆς ἐθελοντικῆς προσφορᾶς.
Πρέπει νά ὑπογραμμισθῇ τό γεγονός ὅτι ὁ χῶρος τῆς Ἐκκλησίας εἶναι ὁ κατ' ἐξοχήν χῶρος ἀναπτύξεως καί καλλιεργείας τοῦ ἐθελοντισμοῦ, χωρίς νόμους καί διατάγματα, ἀλλά μόνον μέ τήν ἀγάπην. Χιλιάδες ἐθελονταί προσφέρουν ἀνιδιοτελῶς τάς ὑπηρεσίας αὐτῶν εἰς τόν ἐνοριακόν τομέα, εἰς ἔργα ἀγάπης καί φιλανθρωπίας, εἰς κατασκηνώσεις καί ἄλλας εὐκαιρίας ἐνοριακῆς ζωῆς. Βεβαίως ὁ Ἐκκλησιαστικός Ἐθελοντισμός διαφέρει ἀπό ὁποιονδήποτε ἄλλον ἐθελοντισμόν, διότι εἶναι Χριστοκεντρικός, ἐφ' ὅσον κέντρον καί ἀναφοράν ἔχει τόν Χριστόν καί γίνεται μέ ἐκκλησιαστικόν φρόνημα. Ὅμως δέν ἀρνούμεθα τήν προσφοράν αὐτοῦ τοῦ ἐθελοντικοῦ πνεύματος καί εἰς τούς Ὀλυμπιακούς Ἀγῶνας, καί διά τοῦτο πρέπει νά βοηθήσωμεν, ἔχοντες ὡς στόχον καί προοπτικήν τήν μεταφοράν καί ἐκεῖ, ἐν τῷ μέτρῳ τοῦ ἐφικτοῦ, ὅλου αὐτοῦ τοῦ ἀνιδιοτελοῦς πνεύματος τοῦ ἐθελοντισμοῦ, οὕτως ὥστε αὐτός νά γίνῃ παράγων προσφορᾶς καί ἱεραποστολῆς.
Μέσα εἰς αὐτό τό πνεῦμα, ἡ Ἱερά Σύνοδος ἐπιθυμεῖ ἵνα γνωστοποιήσῃ ὅτι ὁ ἐθελοντισμός εἰς τούς Ὀλυμπιακούς Ἀγῶνας θά πραγματοποιηθῇ μέ ὀργάνωσιν καί ὑπευθυνότητα. Ἔτσι, ἐθελονταί δύνανται νά εἶναι ὅσοι κριθοῦν κατάλληλοι, μεταξύ ἐκείνων οἱ ὁποῖοι θά ὑποβάλουν τάς αἰτήσεις. Δικαίωμα συμμετοχῆς ἔχουν ἅπαντες, ὅσοι τό ἔτος 2004 θά ἔχουν συμπληρώσει τό 18ον ἔτος τῆς ἡλικίας αὐτῶν.
Οἱ τομεῖς, εἰς τούς ὁποίους θά ἀπασχοληθοῦν ἐθελονταί οἱ ὁποῖοι θά ἐπιλεγοῦν, εἶναι πολλοί, ἤτοι εἰς τόν ἀθλητικόν χῶρον, τήν ἀσφάλειαν τῶν ἐγκαταστάσεων, τας δημοσίας σχέσεις, τήν διακίνησιν τῆς Ὀλυμπιακῆς Οἰκογενείας, τήν διαχείρισιν τῆς ἐνεργείας, τάς διεθνεῖς σχέσεις, τήν διερμηνείαν, τάς διοικητικάς ὑπηρεσίας, τήν ἐξυπηρέτησιν τῶν θεατῶν, τόν ἐπικοινωνιακόν τομέα, τάς ἰατρικάς ὑπηρεσίας, τό περιβάλλον, τήν πληροφορικήν, τάς τελετάς ἐνάρξεως καί λήξεως, τάς τηλεπικοινωνίας, τόν τουρισμόν καί τήν φιλοξενίαν.
Βεβαίως, ἐπειδή τό θέμα τοῦ ἐθελοντισμοῦ θά ἀντιμετωπισθῇ μέ ὀργάνωσιν, θά ἀπαιτηθῇ ἐξειδίκευσις τῶν ἐθελοντῶν. Διά τοῦτο, διά τούς ἐθελοντάς, οἱ ὁποῖοι θά χρησιμοποιηθοῦν κατά τό διάστημα τῶν διαρκείας εἴκοσι (20) περίπου ἡμέρῶν Ἀγώνων, θά προηγηθοῦν σεμινάρια μερικῶν ἡμερῶν. Ἡ Ὀργανωτική Ἐπιτροπή θά προσφέρῃ εἰς ἅπαντας τούς ἐθελοντάς, εἰδικάς στολάς καί ἀπαραίτητον ἐξοπλισμόν, διατροφήν κατά τήν διάρκειαν τῆς ὑπηρεσίας, ἀσφάλισιν καί μετακίνησιν πρός καί ἀπό τούς ἀθλητικούς χώρους. Ἐπειδή ὅμως πολλοί ἐκ τῶν ἐθελοντῶν θά εἶναι ἐργαζόμενοι, μελετᾶται ἡ κατάθεσις νέου ὀλυμπιακοῦ νομοσχεδίου, εἰς τό ὁποῖον θά προβλέπωνται μερικά πρόσθετα πλεονεκτήματα διά τούς ἐθελοντάς, ὥστε νά ἀνταποκριθοῦν εἰς αὐτήν τήν ἐθελοντικήν προσφοράν. Καί βεβαίως ἐθελονταί χρειάζονται εἰς τάς πόλεις εἰς τάς ὁποίας θά πραγματοποιηθοῦν οἱ Ὀλυμπιακοί Ἀγῶνες, ὅπως εἰς τάς Ἀθήνας, τήν Θεσσαλονίκην, τόν Βόλον, τό Ἡράκλειον καί τάς Πάτρας.
Δῆλον καθίσταται, ὅτι διά τοῦ ἐθελοντισμοῦ δίδεται ἡ εὐκαιρία εἰς πολλούς ἀνθρώπους, ἐκτός ἀπό τήν συμμετοχήν των εἰς τά κορυφαῖα αὐτά ἀθλητικά γεγονότα, νά καλλιεργήσουν τά χαρίσματα αὐτῶν, νά ἀποκτήσουν πεῖραν καί βεβαίως διά τούς Χριστιανούς νέους, ἐκτός τῶν ἀνωτέρω, νά συντελέσουν εἰς τήν παρουσίαν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καί τήν προβολήν τῆς Ἑλληνορθοδόξου Παραδόσεως δι' ὅλης τῆς διαχρονικῆς ἐκφράσεως Αὐτῆς.
Ἡ Ἱερά Σύνοδος εὐελπιστεῖ, ὅτι πολλοί νέοι, προερχόμενοι ἀπό τούς κόλπους τῆς Ἐκκλησίας, θά θελήσουν νά συμμετάσχουν εἰς τό γεγονός αὐτό, καί καλεῖ ὅσους ἐπιθυμοῦν νά συμπληρώσουν τά εἰδικά ἔντυπα, νά προμηθευθοῦν ταῦτα ἀπό τά Γραφεῖα τῆς Ἱερᾶς Συνόδου καί τῶν κατά τόπους Ἱερῶν Μητροπόλεων.
Ἀναμένοντες, λοιπόν, τήν ἀνταπόκρισιν ὅσων ἐπιθυμοῦν νά συμβάλουν εἰς τήν διοργάνωσιν ταύτην εὐχόμεθα, ὅπως ἡ Ἑλλάς διοργανώσῃ Ὀλυμπιακούς Ἀγῶνας, οἱ ὁποῖοι θά διακρίνωνται διά τό ἁρμόζον εἰς τήν μακραίωνα παράδοσιν αὐτῶν ἦθος καί θά προβάλουν τόν ἰδιαίτερον πολιτισμόν τόν ὁποῖον διαθέτει.
† Ὁ Ἀθηνῶν Χ Ρ Ι Σ Τ Ο Δ Ο Υ Λ Ο Σ, Πρόεδρος
† Ὁ Ζιχνῶν καί Νευροκοπίου Σπυρίδων.
† Ὁ Μαρωνείας καί Κομοτηνῆς Δαμασκηνός.
† Ὁ Ἀλεξανδρουπόλεως Ἄνθιμος.
† Ὁ Παραμυθίας, Φιλιατῶν καί Γηρομερίου Τίτος.
† Ὁ Ἰωαννίνων Θεόκλητος.
† Ὁ Γρεβενῶν Σέργιος.
† Ὁ Θηβῶν καί Λεβαδείας Ἱερώνυμος.
† Ὁ Μαντινείας καί Κυνουρίας Ἀλέξανδρος.
† Ὁ Θήρας, Ἀμοργοῦ καί Νήσων Παντελεήμων.
† Ὁ Ἀργολίδος Ἰάκωβος.
† Ὁ Φωκίδος Ἀθηναγόρας
† Ὁ Ἄρτης Ἰγνάτιος.