(Για να διαβάσετε το κείμενο σε μορφή PDF, επιλέξτε εδώ)
Πρωτ. 4577
Ἀριθ. Διεκπ. 2123
Ἀθήνησι, τῇ 22ᾳ Σεπτεμβρίου 2025
ΕΓΚΥΚΛΙΟΝ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Πρός
τήν Ἱερά Ἀρχιεπισκοπή Ἀθηνῶν
τίς Ἱερές Μητροπόλεις τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
τό Διορθόδοξο Κέντρο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
τήν Ἀποστολική Διακονία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
τίς Ἱερές Συνοδικές Μονές καί
τίς Ὑπηρεσίες τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
Οἱ διατάξεις τῶν ἄρθρων 23-30, 62, 64 τοῦ ν. 5224/2025 (ΦΕΚ Α΄ 142/5.8.2025) προέβησαν σέ συνολική ἀναθεώρηση τοῦ καθεστῶτος ἱδρύσεως καί λειτουργίας χώρων λατρείας πού δέν ἔχουν ἀφιερωθεῖ στήν θεία λατρεία τῆς Ἀνατολικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ (3 παρ. 1 Συντάγματος).
Τό μέχρι τόν ν. 5224/2025 ἰσχῦσαν καθεστώς ἀναγόταν σέ παλαιά νομοθετήματα (ἀ.ν. 1363/1938, ΦΕΚ Α΄ 305, α.ν. 1672/1939, ΦΕΚ Α΄ 123, β.δ. 20.5-2.6.1939, ΦΕΚ Α΄ 220), ἀρκετές ἀπό τίς διατάξεις τῶν ὁποίων εἶχαν κριθεῖ ἀπό τά ἐθνικά καί τά εὐρωπαϊκά δικαστήρια εἴτε ὡς ἀντισυνταγματικές εἴτε ὡς ἀντίθετες μέ τήν Εὐρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων τοῦ Ἀνθρώπου[1] μέ ἀποτέλεσμα μεῖζον μέρος τῶν διατάξεων αὐτῶν νά παραμένει ἀνεφάρμοστο.
Κατά τά ἄρθρα 21 περ. α, 23 τοῦ ν. 5224/2025 γνωρίζεται ὅτι τό νέο καθεστώς λειτουργίας χώρων λατρείας ἀφορᾶ κάθε θρησκευτική κοινότητα πού δέν ἀνήκει στήν κατά τό ἄρθρο 3 τοῦ Συντάγματος Ἀνατολική Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ.
Τά ἄρθρα 23-30 τοῦ ν. 5224/2025 δέν καθιστοῦν ὡς κριτήριο ὑπαγωγῆς στόν νόμο τό περιεχόμενο τοῦ θρησκευτικοῦ φρονήματος τῶν αἰτούντων γιά τήν παροχή ἄδειας ἱδρύσεως χώρου λατρείας, ἐάν δηλαδή οἱ αἰτοῦντες δηλώνουν ὁμόδοξοι, ἑτερόδοξοι ἤ ἑτερόθρησκοι σέ σχέση μέ τό δόγμα τῆς Ἀνατολικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ. Γιά τήν κατάφαση ἐφαρμογῆς τῶν ἄρθρων 23-30 τοῦ ν. 5224/2025 ἐνδιαφέρει ὡς κρίσιμο στοιχεῖο ὅτι δέν πρόκειται γιά αἰτοῦντες - μέλη θρησκευτικῆς κοινότητας τῆς κατά τό ἄρθρο 3 τοῦ Συντάγματος Ἀνατολικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ. Οἱ παραπάνω διατάξεις τοῦ κεφαλαίου Β΄ τοῦ ν. 5224/2025 ἀφοροῦν τίς θρησκευτικές κοινότητες πού δέν βρίσκονται σέ πνευματική ἤ ὀργανωτική σχέση καί ἐκκλησιαστική «κοινωνία» μέ τήν Μεγάλη του Χριστοῦ Ἐκκλησία τῆς Κωνσταντινουπόλεως καί τίς ἄλλες ὁμόδοξες Ἐκκλησίες τοῦ Χριστοῦ (ἤ κατ’ ἀντίστροφη διατύπωση τά ἄρθρα 23-30 ἀφοροῦν τίς θρησκευτικές κοινότητες πού δέν εἶναι ἐγγεγραμμένες στά Δίπτυχα τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου). Σημειώνεται παράλληλα ὅτι, ὑπό τήν ἐπιφύλαξη τῶν κανονικῶν δικαιωμάτων τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχη (π.χ. Ὅρος Ι΄ τῆς Συνοδικῆς καί Πατριαρχικῆς Πράξεως τῆς 4ης.9.1928), ἀπαγορεύεται στίς λοιπές Ὀρθόδοξες Ἐκκλησίες ἤ Ἀρχιεπισκοπές ἤ Πατριαρχεῖα ἡ λειτουργία χώρου λατρείας στήν Ἑλλάδα χωρίς ἄδεια τοῦ ἐπιχωρίου Μητροπολίτη (31 παρ. 1 περ. β ν. 5224/2025) ἤ τήν ἔγκριση τῆς Διαρκοῦς Ἱερᾶς Συνόδου εἰδικά ὡς πρός τά μετόχια Μονῶν ἄλλου ὀρθοδόξου κλίματος (ἄρθρο 39 παρ. 7 ν. 590/1977).
Παλαιότερα τά ἑλληνικά δικαστήρια[2] εἶχαν ἑρμηνεύσει ὅτι κατά τό προϊσχῦσαν δίκαιο ἀπαιτεῖται ἄδεια Ὑπουργοῦ Παιδείας καί Θρησκευμάτων μόνο γιά ναούς καί εὐκτηρίους οἴκους τῶν «ἑτεροδόξων» καί «ἑτεροθρήσκων» σέ σχέση μέ τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία. Μέ τό σκεπτικό αὐτό ἡ νομολογία κατέληγε στό συμπέρασμα ὅτι, ἐπειδή οἱ καλούμενοι «παλαιοημερολογίτες», ἄν καί χωρίς νά ἔχουν καμία πνευματική ἤ ὀργανωτική σχέση μέ τήν κατά τό ἄρθρο 3 τοῦ Συντάγματος Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, δήλωναν ὡς συνειδησιακῶς «ὁμόδοξοι» πρός τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, ἐξαιροῦνταν ἀπό τήν ἐφαρμογή τῆς κείμενης νομοθεσίας καί μποροῦσαν νά ἱδρύουν ναούς καί μονές ὁπουδήποτε χωρίς ὁποιαδήποτε ἄδεια τοῦ Ὑπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων καί Ἀθλητισμοῦ (οὔτε φυσικά τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ἀφοῦ δέν ἐντάσσονται σέ Αὐτήν).
Δυνάμει τοῦ νέου κριτηρίου τῶν ἄρθρων 21 περ. α, 22 περ. α καί 23 τοῦ ν. 5224/2025 (κριτήριο τοῦ «μή ἀνήκειν» στήν κατά τό ἄρθρο 3 τοῦ Συντάγματος Ἀνατολική Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ) καί οἱ θρησκευτικές ὁμάδες τοῦ λεγόμενου «πατρώου ἤ παλαιοῦ ἡμερολογίου» ἤ «γνησίων ὀρθοδόξων χριστιανῶν (ΓΟΧ)» ὑπάγονται πλέον στό καθεστώς κρατικῆς ἀδειοδοτήσεως τῶν χώρων λατρείας τους.
Α. Ὁρισμός χώρων λατρείας, ναῶν καί εὐκτηρίων οἴκων (ἄρθρο 24)
Ὡς χῶροι λατρείας ὁρίζονται οἱ τόποι πού εἶναι ἀφιερωμένοι στήν ἐκδήλωση θρησκευτικοῦ σεβασμοῦ ἤ τήν τέλεση λατρευτικῶν πράξεων καί διακρίνονται σέ: α) εὐκτηρίους οἴκους, δηλαδή χώρους λατρείας ἐπιφάνειας ἕως διακόσια (200) τ.μ. καί β) ναούς, δηλαδή χώρους λατρείας ἐπιφάνειας ἄνω τῶν διακοσίων (200) τ.μ.
Ἑπομένως σέ ἀντίθεση μέ τήν παλαιότερη ἀσαφῆ διάκριση τῆς νομολογίας[3] οἱ νέοι ὁρισμοί τοῦ ἄρθρου 24 διακρίνουν, μέ βάση τό ἐμβαδόν, μεταξύ τοῦ ναοῦ (ὡς χώρου ἐμβαδοῦ ἄνω τῶν 200 τ.μ.) καί τοῦ εὐκτηρίου οἴκου (ὡς χώρου ἐμβαδοῦ ἕως 200 τ.μ.).
Ἐπίσης, χῶρος λατρείας, τοῦ ὁποίου ἡ λειτουργία ἐξυπακούει διοικητική ἄδεια τοῦ Ὑπουργοῦ Παιδείας, Θρησκευμάτων καί Ἀθλητισμοῦ, εἶναι τόσο ὁ χῶρος ἀμιγοῦς τελέσεως λατρείας, ὅσο καί ὁ χῶρος μέ γενικότερο προορισμό τήν ἐκδήλωση θρησκευτικοῦ σεβασμοῦ, δηλαδή ὄχι μόνο λατρευτικῶν πράξεων πού ἀκολουθοῦν τυπική διάταξη (π.χ. χῶρος συνάξεως καί λατρείας, χῶρος κατηχήσεως, μυήσεως, κηρύγματος σέ μέλη ἤ ὑποψήφια μέλη, προσευχῆς, ἐξομολογήσεως κ.λπ.), ἀσχέτως ἄν ἀπαιτεῖται νά συμμετέχει πάντοτε στίς πράξεις καί ἐκδηλώσεις αὐτές ὁ θρησκευτικός λειτουργός, ἐπ’ ὀνόματι τοῦ ὁποίου ἐκδίδεται ἡ ἄδεια (ἱδρύσεως-λειτουργίας) τοῦ χώρου λατρείας (βλ. κατωτέρω).
Μέ τό ἄρθρο 24 τοῦ ν. 5224/2025 τίθενται γιά ὅλους τούς χώρους λατρείας οἱ ὅροι ὅτι:
α) Ἐάν ὁ ναός ἤ εὐκτήριος οἶκος λειτουργεῖ ἐντός μεγαλύτερου χώρου πρέπει ὁπωσδήποτε νά καταλαμβάνει ποσοστό 2/3 τῆς ἐπιφάνειάς του.
β) Ὁ χῶρος λατρείας δέν ἐπιτρέπεται νά χρησιμοποιεῖται ὡς μόνιμη ἤ προσωρινή κατοικία ἤ χῶρος φιλοξενίας ὁποιουδήποτε προσώπου, συμπεριλαμβανομένου τοῦ θρησκευτικοῦ λειτουργοῦ.
Προϋπάρχοντες τοῦ ἔτους 1955 ναοί καί εὐκτήριοι οἶκοι, ἐάν δέν διαθέτουν ἄδεια λειτουργίας, μποροῦν νά ἀποκτήσουν ἄδεια (ἱδρύσεως-λειτουργίας), ἀρκεῖ οἱ πολεοδομικῶς ἰσχύουσες χρήσεις γῆς στήν περιοχή τοῦ ἀκινήτου νά ἐπιτρέπουν θρησκευτικούς χώρους.
Β. Χῶροι θρησκευτικῆς διδασκαλίας (6 ἀ.ν. 1363/1938)
Ἐπειδή κατά τό ἄρθρο 64 παρ. 1 τοῦ ν. 5224/2025 τά ἄρθρα 23-30 καταργοῦν μόνο τό ἄρθρο 1 τοῦ ἀ.ν. 1363/1938 (ἄδεια χώρων λατρείας), δέν πρέπει νά παρορᾶται ὅτι παραμένει ἐν ἰσχύι τό ἄρθρο 6 τοῦ ἀ.ν. 1363/1938 πού προβλέπει γιά τούς χώρους θρησκευτικῆς διδασκαλίας ὅτι: «Διά τήν ἵδρυσιν καί λειτουργίαν ἱερατικῆς σχολῆς ἤ σεμιναρίου παντός δόγματος ἤ θρησκεύματος ἤ μορφωτικοῦ ἱδρύματος οἱασδήποτε μορφῆς ἤ τύπου, παρεκτός τῶν τῆς ἐπικρατούσης θρησκείας διεπομένων ἤδη ὑπό ἰδίων νόμων ἤ διά τήν λειτουργίαν κέντρου οἱασδήποτε αἱρέσεως ἤ αἱρετικής ἀποχρώσεως, ἀπαιτεῖται προηγουμένως ἔγκρισις τοῦ Ὑπουργοῦ Θρησκευμάτων καί Ἐθνικῆς Παιδείας, ἀσκοῦντος τήν ἐπί τῶν ἀνωτέρω ἐποπτείαν».
Γ. Ἐπωνυμία χώρων λατρείας (ἄρθρα 25 – 26 παρ. 1)
Οἱ χῶροι λατρείας πρέπει νά φέρουν ἐπωνυμία πού σέβεται τίς ἑξῆς γενικές ἀρχές:
α) Καταδεικνύει τή θρησκευτική ταυτότητα τοῦ χώρου, δηλαδή καθιστᾶ σαφές στό κοινό ποιά θρησκευτική κοινότητα ἐξυπηρετεῖ ὁ χῶρος λατρείας.
β) Τηρεῖ τήν ἀρχή τῆς ἀλήθειας, δηλαδή νά καθιστᾶ κατανοητό στό κοινό ὅτι πρόκειται γιά χῶρο λατρείας ἤ ἐκδήλωσης θρησκευτικοῦ σεβασμοῦ καί ποιά εἶναι ἡ θρησκευτική ὑπαγωγή τοῦ χώρου.
γ) Νά μήν ἀντιστρατεύεται τούς κανόνες δημοσίας τάξεως, τά χρηστά ἤθη καί τίς διεθνεῖς σχέσεις τῆς χώρας, δηλαδή νά μή χρησιμοποιεῖ ἐπωνυμία πού παραπέμπει σέ ὀνομασίες κρατῶν ἤ σέ κράτη πού δέν ἀναγνωρίζει ἡ χώρα, νά μήν ἀμφισβητεῖ τήν ἐθνική κυριαρχία τῆς χώρας καί ἐν γένει νά μήν πλήττει τά ἐθνικά συμφέροντα τῆς χώρας, νά μήν προσβάλλει τίς κρατοῦσες δικαιϊκές, κοινωνικές, οἰκονομικές, ἠθικές ἀντιλήψεις τῆς ἑλληνικῆς κοινωνίας (π.χ. νά μήν προωθεῖ τήν πολυγαμία, τήν ἀνισότητα μεταξύ τῶν δύο φύλων) κ.λπ.
δ) Νά μή χρησιμοποιεῖται καταχρηστικῶς καί νά μήν προσβάλλει δικαιώματα τρίτων καί ἰδίως ἄλλων θρησκευτικῶν κοινοτήτων, ὥστε νά προκύπτει μέ σαφήνεια καί χωρίς κανένα περιθώριο συγχύσεως ἡ ἀληθής καί ἀκριβής θρησκευτική ταυτότητα τοῦ χώρου λατρείας, π.χ. νά μήν εἶναι ἐπωνυμία πού παραπλανᾶ ὅτι πρόκειται γιά ἄλλη θρησκευτική κοινότητα, ἐπωνυμία πού προσβάλλει (π.χ. διακωμωδεῖ ἤ ὑποτιμᾶ) ἄλλες θρησκευτικές κοινότητες, ἐπωνυμία πού γενικῶς ἀποκρύπτει ὅτι πρόκειται γιά χῶρο λατρευτικῶν πράξεων ἤ ἐκδηλώσεως θρησκευτικοῦ σεβασμοῦ χρησιμοποιώντας μή θρησκευτικές ὀνομασίες (π.χ. αἴθουσα πνευματικῆς ἀφυπνίσεως, ἐσωτερικῆς ἀναπτύξεως, αὐτοβελτιώσεως, διαλογισμοῦ, θεραπείας κ.λπ.).
Ἄν ἡ ἐπωνυμία πρέπει γιά θρησκευτικούς λόγους νά εἶναι διατυπωμένη σέ ἄλλη γλῶσσα, τότε πρέπει νά ἀποδίδεται μέ πιστή μετάφραση στήν ἑλληνική γλῶσσα, μέ δυνατότητα ἀναγραφῆς της μέ λατινικούς χαρακτῆρες ἐντός παρενθέσεων, ὥστε νά προκύπτει μέ σαφήνεια καί χωρίς κανένα περιθώριο συγχύσεως ἡ ἀληθής καί ἀκριβής θρησκευτική ταυτότητα τοῦ χώρου λατρείας. Ἐσφαλμένη ἤ παραπλανητική ἀπόδοση τῆς ἐπωνυμίας στήν ἑλληνική γλῶσσα τήν καθιστᾶ μή ἀποδεκτή.
Ὁ θρησκευτικός λειτουργός, στό ὄνομα τοῦ ὁποίου ἔχει ἐκδοθεῖ ἡ ἄδεια ἱδρύσεως - λειτουργίας τοῦ χώρου λατρείας, ὑποχρεοῦται νά ἀναρτᾶ παραπλήσια τῆς κεντρικῆς θύρας εἰσόδου του καί σέ ἐμφανές γιά τό κοινό ἐξωτερικό σημεῖο τοῦ χώρου εὐδιάκριτη πινακίδα, πού ἀναφέρει τήν ὀνομασία τοῦ χώρου λατρείας, ὅπως ἀναγράφεται στήν ἄδεια, τόν Ἀριθμό Διαδικτυακῆς Ἀνάρτησης στήν πλατφόρμα «Διαύγεια» (ΑΔΑ) τῆς ἄδειας, καθώς καί τή θρησκευτική κοινότητα στήν ὁποία ἀνήκει.
Δ. Ἄδεια (ἱδρύσεως-λειτουργίας) χώρου λατρείας (ἄρθρο 26)
Ἀπαιτεῖται ἄδεια (ἱδρύσεως-λειτουργίας) χώρου λατρείας τοῦ Ὑπουργοῦ Παιδείας, Θρησκευμάτων καί Ἀθλητισμοῦ γιά τήν ἵδρυση καί λειτουργία χώρου λατρείας, γιά τήν ἀνέγερση ἤ τήν τροποποίηση/προσθήκη ἤ τήν κατεδάφιση χώρου λατρείας ἤ τίς κάθε εἴδους οἰκοδομικές ἐργασίες σέ χῶρο λατρείας. Ἡ ἄδεια ἐκδίδεται στό ὄνομα τοῦ θρησκευτικοῦ λειτουργοῦ τῆς οἰκείας κοινότητας, γιά τή θρησκευτική ἐξυπηρέτηση τῆς ὁποίας λειτουργεῖ ὁ χῶρος λατρείας.
Εἰδικότερα:
α) Ἡ ἄδεια ναοῦ (χώρου λατρείας ἐμβαδοῦ ἄνω τῶν 200 τ.μ.) προϋποθέτει αἴτηση ἑκατόν ἑνός (101) ἀτόμων ἐκ τῶν ὁποίων τό ἕνα (1) πρέπει νά εἶναι θρησκευτικός λειτουργός καί νά εἶναι ὅλοι Ἕλληνες πολίτες ἤ νομίμως διαμένοντες στήν Ἑλλάδα.
β) Ἡ ἄδεια εὐκτηρίου οἴκου (χώρου λατρείας ἐμβαδοῦ ἕως 200 τ.μ.) προϋποθέτει αἴτηση ἕξι (6) ἀτόμων ἐκ τῶν ὁποίων τό ἕνα (1) πρέπει νά εἶναι θρησκευτικός λειτουργός καί νά εἶναι ὅλοι Ἕλληνες πολίτες ἤ νομίμως διαμένοντες στήν Ἑλλάδα.
Ἄν καί θά ἔπρεπε, οἱ διατάξεις τοῦ ν. 5224/2025 δέν ἀπαιτοῦν ρητῶς οἱ αἰτοῦντες νά εἶναι κάτοικοι τῆς οἰκείας περιοχῆς στήν ὁποία θά ἱδρυθεῖ ὁ χῶρος λατρείας, ἀφοῦ ὑποτίθεται ὅτι θά λειτουργήσει πρός ἐξυπηρέτησή τους, οὔτε θέτει ὡς ἀρνητικό ὅρο νά μήν ὑπάρχει ἄλλος χῶρος λατρείας τῆς ἴδιας θρησκευτικῆς κοινότητας στήν ἴδια περιοχή.
Θρησκευτικοί λειτουργοί τῶν Ἰσραηλιτικῶν Κοινοτήτων ἤ μέλη τοῦ Κεντρικοῦ Ἰσραηλιτικοῦ Συμβουλίου (Κ.Ι.Σ.) ἤ θρησκευτικοί λειτουργοί καί μέλη διοικήσεως τῶν Θρησκευτικῶν Νομικῶν Προσώπων τοῦ ν. 4301/2014 μποροῦν νά ὑπογράφουν παραπάνω ἀπό δύο (2) αἰτήσεις γιά ἔκδοση ἀδειῶν χώρων λατρείας.
Χῶροι λατρείας τῆς μουσουλμανικῆς μειονότητας τῆς Θράκης ἐκδίδονται μόνο μετά ἀπό σύμφωνη γνώμη τοῦ οἰκείου Μουφτῆ. Ἄδειες χώρων λατρείας τῆς ἑβραϊκῆς θρησκείας ἐκδίδονται μόνο ἐπ’ ὀνόματι τῶν Ἰσραηλιτικῶν Κοινοτήτων ἤ τοῦ Κ.Ι.Σ. (καί ὄχι τοῦ θρησκευτικοῦ λειτουργοῦ).
Ἡ ἄδεια τοῦ Ὑπουργοῦ Παιδείας, Θρησκευμάτων καί Ἀθλητισμοῦ εἶναι νόμιμη προϋπόθεση γιά τήν ἀκόλουθη ἔκδοση οἰκοδομικῶν ἀδειῶν καί προεγκρίσεων γιά τίς οἰκοδομικές ἐργασίες ἤ ἀλλαγῶν χρήσεων, ἐγκρίσεων φορέων ἤ συλλογικῶν ὀργάνων (π.χ. Συμβουλίου Ἀρχιτεκτονικῆς), καθώς καί γιά τήν ὑποβολή γνωστοποιήσεων πού ἀπαιτοῦνται κατά τήν πολεοδομική νομοθεσία γιά νά ἀνεγερθεῖ καί λειτουργήσει ὁ χῶρος λατρείας.
Χῶροι λατρείας πού ὑφίστανται πρό τοῦ ἔτους 1955 μποροῦν νά λειτουργοῦν νόμιμα χωρίς τήν ἄδεια χώρου λατρείας τοῦ Ὑπουργοῦ Παιδείας, Θρησκευμάτων καί Ἀθλητισμοῦ, ἐάν λάβουν σχετική διαπιστωτική πράξη γιά τή διαπίστωση τῆς πρό τοῦ ἔτους 1955 ἱδρύσεώς τους, ἡ ὁποία ἐκδίδεται, ὕστερα ἀπό αἴτησή τους, ἀπό τόν Ὑπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων καί Ἀθλητισμοῦ (ἄρθρο 26 παρ. 2).
Ἐκκρεμεῖς αἰτήσεις χορηγήσεως ἄδειας ἱδρύσεως καί λειτουργίας νέου χώρου λατρείας ἤ ὑφιστάμενου πρό τοῦ ἔτους 1955 χώρου λατρείας πού κατατίθενται μέχρι τήν ἔναρξη ἰσχύος τοῦ ν. 5224/ 2025, διέπονται ἀπό τίς διατάξεις (ἀ.ν. 1363/1938, β.δ. τῆς 20ῆς.5/ 2ας.6.1939) πού ἰσχύουν μέχρι τήν ἔναρξη ἰσχύος του (ἄρθρο 63 παρ. 1).
Ε. Ἀνάκληση ἄδειας ἤ διαπιστωτικῆς πράξεως γιά χώρους λατρείας πρό τοῦ ἔτους 1955 (ἄρθρο 26)
Ἡ ἄδεια χώρου λατρείας ἤ ἡ διαπιστωτική πράξη (λειτουργίας πρό τοῦ ἔτους 1955) ἀνακαλεῖται ἰδίως λόγῳ:
α) Παραβιάσεως τῶν συνταγματικῶν διατάξεων (π.χ. ὁ χῶρος χρησιμοποιεῖται γιά τήν τέλεση παράνομου προσηλυτισμοῦ), τῶν κανόνων δημοσίας τάξεως καί γιά λόγους ἐθνικῆς ἀσφάλειας ὑπό τήν ἔννοια τοῦ ἄρθρου 3 τοῦ ν. 5002/2022 (Α’ 228).
β) Παραβιάσεως τῶν ὅρων καί προϋποθέσεων ἐκδόσεως:
i) τῶν ἀδειῶν χώρων λατρείας καί τῶν διαπιστωτικῶν πράξεων χώρων λατρείας τοῦ Ὑπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων καί Ἀθλητισμοῦ (π.χ. ὑποβλήθηκε αἴτηση ὄχι ἀπό τόν ἀναγκαῖο ἀριθμό ἀτόμων ἤ αἴτηση μέ ἀναληθῆ στοιχεῖα ἤ ὑποβλήθηκε αἴτηση γιά εἰκονική ἀνάγκη καί ὁ χῶρος δέν χρησιμοποιεῖται καθόλου ἀπό τούς αἰτοῦντες καί ἔχει παραχωρηθεῖ ἡ χρήση του) ἤ
ii) τῶν οἰκείων οἰκοδομικῶν ἀδειῶν ἤ πολεοδομικῶν ἐγκρίσεων καί γνωστοποιήσεων (π.χ. μετά τή λήψη ἄδειας χώρου λατρείας τοῦ Ὑπουργοῦ Παιδείας, ὁ χῶρος λατρείας ἀνεγέρθηκε χωρίς οἰκοδομική ἄδεια ἤ καθ’ ὑπέρβαση τῆς οἰκοδομικῆς ἄδειας ἤ ἀνεγέρθηκε μέ παράνομη οἰκοδομική ἄδεια σέ περιοχή πού οἱ χρήσεις γῆς δέν δικαιολογοῦσαν θρησκευτικούς χώρους ἤ ἐκδόθηκε ἔγκριση ἐργασιῶν δομήσεως μικρῆς κλίμακας καί ἔγιναν οἰκοδομικές ἐργασίες, οἱ ὁποῖες ὅμως κατά νόμον προϋπέθεταν οἰκοδομική ἄδεια κ.λπ.).
γ) Ἐλλείψεως θρησκευτικοῦ λειτουργοῦ γιά διάστημα μεγαλύτερο τῶν ἕξι (6) μηνῶν.
δ) Διακοπῆς λειτουργίας τοῦ χώρου λατρείας γιά διάστημα μεγαλύτερο τῶν ἕξι (6) μηνῶν πού διαπιστώνεται μέ κάθε πρόσφορο ἀποδεικτικό μέσο.
ε) Λειτουργίας τοῦ χώρου λατρείας μέ διαφορετικό σκοπό ἀπό τήν ἐκδήλωση τοῦ θρησκευτικοῦ σεβασμοῦ ἤ τήν τέλεση λατρευτικῶν πράξεων (π.χ. ὁ χῶρος ἐξυπηρετεῖ ἀλλότριους ἤ καί ἀλλότριους σκοπούς καί ὄχι ἀποκλειστικῶς χρήση χώρου λατρείας) πού διαπιστώνεται μέ κάθε πρόσφορο ἀποδεικτικό μέσο.
στ) Μή γνωστοποιήσεως τοῦ Α.Φ.Μ. τοῦ χώρου λατρείας στό Ὑπουργεῖο Παιδείας, Θρησκευμάτων καί Ἀθλητισμοῦ, ἐντός τριάντα (30) ἡμερῶν ἀπό τήν ἡμερομηνία ἐκδόσεως τῆς ἄδειας ἱδρύσεως καί λειτουργίας τοῦ χώρου λατρείας.
ζ) Αἰτήσεως τῆς θρησκευτικῆς κοινότητας πού λειτουργεῖ τόν χῶρο λατρείας.
ΣΤ. Ἀντικατάσταση, παύση ἀναστολή ἐγγραφῆς, διαγραφή θρησκευτικῶν λειτουργῶν ἀπό τό Μητρῶο θρησκευτικῶν λειτουργῶν τοῦ ἄρθρου 14 τοῦ ν. 4301/2014
Ἐπειδή ἡ ἄδεια χώρου λατρείας ἐκδίδεται ἐπ’ ὀνόματι τοῦ θρησκευτικοῦ λειτουργοῦ τῆς θρησκευτικῆς κοινότητας, ἐπιτρέπεται ὕστερα ἀπό αἴτηση τῆς οἰκείας θρησκευτικῆς κοινότητας, ἡ ἀντικατάσταση ἤ παύση θρησκευτικοῦ λειτουργοῦ ἤ τοῦ τυχόν ἀναπληρωτῆ ἤ τῶν ἀναπληρωτῶν του μέ ἄδεια τοῦ Ὑπουργοῦ Παιδείας, Θρησκευμάτων καί Ἀθλητισμοῦ.
Σέ σχέση μέ τό κατά τόν ν. 4301/2014 Μητρῶο θρησκευτικῶν λειτουργῶν τοῦ Ὑπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων καί Ἀθλητισμοῦ[4] προβλέπεται ὅτι ἡ ἐγγραφή τοῦ θρησκευτικοῦ λειτουργοῦ στό Μητρῶο ἀναστέλλεται ἀπό τήν ἄσκηση ποινικῆς διώξεως ἐναντίον του καί μέχρι τήν ἔκδοση ἀμετάκλητης δικαστικῆς ἀποφάσεως ἐάν ἡ δίωξη ἀφορᾶ κακουργήματα ἤ συγκεκριμένα πλημμελήματα[5] καί στήν περίπτωση τῆς διοικητικῆς παραβάσεως τοῦ ἄρθρου 26 παρ. 7 τοῦ ν. 5224/2025 (ἀπόκρυψη θρησκευτικῆς ταυτότητας κατά τή δημόσια θρησκευτική δράση μέ σκοπό τή διάδοση θρησκευτικῶν πεποιθήσεων θρησκευτικῆς κοινότητας ἤ τήν ἔνταξη νέων μελῶν σέ θρησκευτική κοινότητα). Σέ περίπτωση ἀμετάκλητης καταδίκης γιά τά ἀνωτέρω ποινικά ἀδικήματα, ὁ θρησκευτικός λειτουργός διαγράφεται ἀπό τό Μητρῶο θρησκευτικῶν λειτουργῶν τοῦ ν. 4301/2014.
Ἄν ὁ ἀνωτέρω θρησκευτικός λειτουργός εἶναι πολίτης τρίτης χώρας καί εἶναι κάτοχος ἄδειας διαμονῆς, ἡ ἄδεια αὐτή ἀνακαλεῖται χωρίς προθεσμία οἰκειοθελοῦς ἀναχωρήσεως ἤ ἐάν ὑποβάλει αἴτημα χορηγήσεως ἄδειας διαμονῆς, αὐτό ἀπορρίπτεται χωρίς προθεσμία οἰκειοθελοῦς ἀναχωρήσεως. Ὁ Εἰσαγγελέας πού ἀσκεῖ ποινική δίωξη ἤ ἡ γραμματεία τοῦ ποινικοῦ δικαστηρίου πού ἐκδίδει τήν ἀμετάκλητη δικαστική ἀπόφαση ἐνημερώνει ἀμέσως τή Διεύθυνση Θρησκευτικῆς Διοικήσεως τοῦ Ὑπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων καί Ἀθλητισμοῦ γιά τήν ἄσκηση τῆς ποινικῆς διώξεως ἤ τήν ἔκδοση ἀμετάκλητης δικαστικῆς ἀποφάσεως κατά περίπτωση.
Ζ. Σφράγιση χώρων λατρείας (ἄρθρο 28)
Χῶροι λατρείας πού ἀνεγείρονται ἤ λειτουργοῦν χωρίς τήν ἄδεια τοῦ Ὑπουργοῦ Παιδείας, Θρησκευμάτων καί Ἀθλητισμοῦ, κλείνουν καί σφραγίζονται ἀπό τήν οἰκεία ἀστυνομική ἀρχή καί ἡ ἀπόφαση σφραγίσεως κοινοποιεῖται στό Ὑπουργεῖο Παιδείας, Θρησκευμάτων καί Ἀθλητισμοῦ. Προφανῶς στήν καταγγελία πρός τήν ἀστυνομική ἀρχή δύναται νά προβεῖ κάθε ἐνδιαφερόμενος.
Αὐτός πού κατέχει καί αὐτός πού ἀνεγείρει ἤ θέτει σέ λειτουργία χῶρο λατρείας χωρίς τήν ἄδεια τοῦ Ὑπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων καί Ἀθλητισμοῦ ἤ μεταβάλλει τή λειτουργία τοῦ χώρου αὐτοῦ κατά παράβαση τῆς ἄδειας χώρου λατρείας, τιμωρεῖται μέ ποινή φυλάκισης ἀπό δύο (2) ἕως ἕξι (6) μηνῶν καί διοικητικό πρόστιμο, ὅπως καθορίζεται μέ τήν Κοινή Ὑπουργική Ἀπόφαση πού θά ἐκδοθεῖ. Ἄν τά παραπάνω πρόσωπα εἶναι ἀλλοδαποί, ἐπιβάλλεται ἡ διοικητική ἐπιστροφή τους σύμφωνα μέ τίς διατάξεις τῶν ἄρθρων 21 ἕως 30 τοῦ ν. 3907/2011 (ΦΕΚ Α΄ 7) καί ἐάν εἶναι πολίτες τρίτων χωρῶν καί εἶναι κάτοχοι ἄδειας διαμονῆς, ἡ ἄδειά τους αὐτή ἀνακαλεῖται χωρίς προθεσμία οἰκειοθελοῦς ἀναχωρήσεως ἤ ἐάν εἶναι πολίτες τρίτων χωρῶν πού ὑποβάλλουν αἴτημα χορηγήσεως ἄδειας διαμονῆς, αὐτό ἀπορρίπτεται, χωρίς προθεσμία οἰκειοθελοῦς ἀναχωρήσεως.
Ἡ ἐκ τῶν ὑστέρων ὑποβολή αἰτήσεως γιά τήν ἔκδοση τῆς ἄδειας τοῦ Ὑπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων καί Ἀθλητισμοῦ δέν ἀναστέλλει τίς παραπάνω ἔννομες συνέπειες.
Η. Παραχώρηση ἀκινήτων φορέων τῆς Κεντρικῆς Κυβερνήσεως καί ΟΤΑ γιά τή χρήση τους ὡς χώρων λατρείας (ἄρθρο 29)
Χῶροι λατρείας πού ἀποτελοῦν ἀρχαῖα ἤ νεώτερα μνημεῖα κατά τόν ἀρχαιολογικό νόμο 4858/2021 (ΦΕΚ Α΄ 220) μποροῦν μέ ἀπόφαση τοῦ Ὑπουργοῦ Πολιτισμοῦ νά παραχωροῦνται κατά χρήση γιά περιορισμένο χρονικό διάστημα στή Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων μέ ἀποκλειστικό σκοπό τήν ἄσκηση συγκεκριμένων λατρευτικῶν ἀναγκῶν θρησκευτικῶν κοινοτήτων.
Ἐπίσης φορεῖς τῆς Κεντρικῆς Κυβερνήσεως, Δῆμοι καί Περιφέρειες μποροῦν νά παραχωροῦν μέ τή διαδικασία πού προβλέπεται, τή χρήση χώρων ἀποκλειστικῆς κυριότητας, νομῆς καί κατοχῆς τους γιά τήν τέλεση συγκεκριμένων καί ἰδιαίτερα σημαντικῶν λατρευτικῶν γεγονότων σέ ἐκκλησιαστικά ἤ θρησκευτικά νομικά πρόσωπα τοῦ ν. 4301/2014 (Α’ 223) ἤ σέ θρησκευτικές κοινότητες, κατόπιν βεβαιώσεως τῆς Γενικῆς Γραμματείας Θρησκευμάτων ὅτι εἶναι ἐκκλησιαστικά ἤ θρησκευτικά νομικά πρόσωπα τοῦ ν. 4301/2014 ἤ διαθέτουν τουλάχιστον μία (1) ἄδεια χώρου λατρείας. Ἡ παραχώρηση ἀπό Δήμους καί Περιφέρειες δέν μπορεῖ νά ὑπερβαίνει τίς ἕξι (6) ἡμέρες ἀνά ἔτος γιά κάθε θρησκευτική κοινότητα. Οἱ Δῆμοι ὀφείλουν νά ἐνημερώνουν ἐγγράφως τήν ἁρμόδια ἀστυνομική ἀρχή καί νά λαμβάνουν τά ἐνδεδειγμένα μέτρα γιά τήν ἀσφαλῆ τέλεση τῶν θρησκευτικῶν καθηκόντων τῶν ἐνδιαφερομένων.
Φορεῖς τῆς Κεντρικῆς Κυβερνήσεως ἤ τῶν Δήμων καί Περιφερειῶν μποροῦν νά ἐκμισθώνουν ἤ νά παραχωροῦν ἄνευ ἀνταλλάγματος τήν χρήση χώρων ἀποκλειστικῆς κυριότητας, νομῆς καί κατοχῆς τους μόνο σέ θρησκευτικά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου ἤ ἐκκλησιαστικά ἤ θρησκευτικά νομικά πρόσωπα τοῦ ν. 4301/2014 μέ ἀποκλειστικό σκοπό τήν ἄσκηση τῆς λατρείας τους. Στήν περίπτωση αὐτή ἀπαιτεῖται ἡ ἄδεια λειτουργίας τῶν χώρων λατρείας ἀπό τό Ὑπουργεῖο Παιδείας, Θρησκευμάτων καί Ἀθλητισμοῦ.
Στό σημεῖο αὐτό δέον νά διευκρινισθεῖ συνολικῶς γιά τό ἄρθρο 29 ὅτι οἱ παραπάνω διατάξεις: α) ἀφοροῦν χώρους λατρείας - μνημεῖα πού ἀνήκουν κατά κυριότητα στό Ἑλληνικό Δημόσιο, κρατικούς φορεῖς καί Ο.Τ.Α. καί β) δέν ἔχουν τό νόημα ὅτι ἐπιτρέπουν τήν παραχώρηση χώρων λατρείας ἀφιερωθέντων στή λατρεία τῆς κατά τό ἄρθρο 3 τοῦ Συντάγματος Ἀνατολικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ σέ θρησκευτικές κοινότητες πού δέν ὑπάγονται στήν ἀνωτέρω Ἐκκλησία. Σημειώνεται ὅτι γιά τή χρήση ἀρχαίων ἐκκλησιαστικῶν μνημείων ἰσχύουν τά ἄρθρα 73 παρ. 1 ν. 4858/2021 και 73 παρ. 1 ν. 3028/2002 πού ἀναγνωρίζουν κυριότητα τῶν ἐκκλησιαστικῶν νομικῶν προσώπων σέ αὐτά καί ὄχι τοῦ Ἑλλ. Δημοσίου, ἐνῶ ἡ λατρευτική χρήση ἐκκλησιαστικῶν μνημείων ἐντός τῆς περιοχῆς ἐκκλησιαστικῆς δικαιοδοσίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος δέν ἐπιτρέπεται χωρίς τήν ἄδεια τοῦ ἐπιχωρίου Μητροπολίτη τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος.
Θ. Λοιπά διοικητικά μέτρα (ἄρθρο 30)
Σέ περίπτωση:
α) ἀνεγέρσεως, ἱδρύσεως καί λειτουργίας, μεταστεγάσεως χώρων λατρείας, προσθήκης καθ’ ὕψος ἤ κατ’ ἐπέκταση, ἐκτελέσεως κάθε εἴδους οἰκοδομικῶν ἐργασιῶν σέ ὑφιστάμενο χῶρο λατρείας καί κατεδαφίσεως χώρων λατρείας χωρίς τήν ἄδεια τοῦ Ὑπουργοῦ Παιδείας, Θρησκευμάτων καί Ἀθλητισμοῦ ἤ
β) παραβιάσεως τῶν ὅρων καί προϋποθέσεων λειτουργίας τῶν νομίμως ἀδειοδοτημένων χώρων λατρείας τῶν ἄρθρων 24 (νόμιμα ἐμβαδά, χρήση 2/3 ἐπιφάνειας ὡς χώρου λατρείας, μή διαμονή φυσικῶν προσώπων κ.λπ.), 25 (ἐπωνυμία χώρων λατρείας κ.λπ.), 26 (λήψη ἄδειας Ὑπουργείου, ἀνάρτηση πινακίδας, ἀναγκαῖος ἀριθμός αἰτούντων κ.λπ.), 27 (λειτουργία χώρου ἀπό θρησκευτικό λειτουργό ποινικῶς διωκόμενου ἤ καταδικασμένου κ.λπ.), 28 (σφράγιση χώρου λατρείας κ.λπ.) καί 29 (ὅροι παραχωρήσεως μνημείων ἐπί ἀκινήτων φορέων Γενικῆς Κυβερνήσεως ἤ Ο.Τ.Α. σέ θρησκευτικές κοινότητες κ.λπ.),
ἐπιβάλλονται διοικητικά πρόστιμα, πού θά καθορισθοῦν ἀπό Κοινή Ὑπουργική Ἀπόφαση ἡ ὁποία θά ἐκδοθεῖ κατά τό ἄρθρο 62 παρ. 2 τοῦ ν. 5224/2025.
Ι. Ἐξουσιοδοτικές διατάξεις (ἄρθρο 62 ν. 5224/2025)
Γιά τήν ἐκτέλεση τῶν διατάξεων τοῦ νόμου πρέπει νά ἐκδοθοῦν Κοινές Ὑπουργικές Ἀποφάσεις (Κ.Υ.Α.), τίς ὁποῖες προβλέπει τό ἄρθρο 62 παρ. 1-2 τοῦ ν. 5224/2025 καί ἀφοροῦν τή διαδικασία καί τό καθεστώς ἀδειοδοτήσεως χώρων λατρείας, τήν ἐπιβολή διοικητικῶν μέτρων καί προστίμων.
Εἰδικότερα μέ τίς ἐπικείμενες Κ.Υ.Α. θά καθορισθοῦν οἱ ἐπί μέρους ὅροι καί προϋποθέσεις, ὁ τύπος, τό περιεχόμενο, ἡ διαδικασία, τά δικαιολογητικά γιά τήν ἔκδοση τῶν ἀδειῶν χώρων λατρείας, ἡ διάρκεια ἰσχύος τῆς ἄδειας σέ περίπτωση ἀνεγέρσεως, μεταστεγάσεως, προσθήκης (καθ’ ὕψος ἤ κατ’ ἐπέκταση) καί κάθε εἴδους οἰκοδομικῶν ἐργασιῶν, τά ἀναγκαῖα στοιχεῖα καί δικαιολογητικά γιά τόν θρησκευτικό λειτουργό ὁ ὁποῖος εἶναι ὑπεύθυνος τοῦ χώρου λατρείας καί γιά τόν/τούς ἀναπληρωτή/ἀναπληρωτές του, καθώς καί τά κωλύματα γιά τήν ἔνταξή τους στό Μητρῶο θρησκευτικῶν λειτουργῶν τοῦ ἄρθρου 14 τοῦ ν. 4301/2014 (Α’ 223), ὁ μέγιστος ἀριθμός φιλοξενουμένων ἀτόμων πού δύνανται νά συναθροίζονται στόν χῶρο λατρείας σύμφωνα μέ τίς ἰσχύουσες πολεοδομικές καί ὑγειονομικές διατάξεις, τά δικαιολογητικά γιά τήν ἔκδοση τῶν ἀδειῶν χώρων λατρείας, οἱ ἰδιότητες τῶν αἰτούντων οἱ ὁποῖες μποροῦν νά διαφέρουν σέ περίπτωση πού ὁ αἰτῶν εἶναι τό Κεντρικό Ἰσραηλιτικό Συμβούλιο ἤ Ἰσραηλιτική Κοινότητα ἤ Βακουφική Ἐπιτροπή ἤ Βακοῦφι (ἄρθρα 1 τοῦ ν. 2456/1920 (Α’ 193), 1 τοῦ ν.δ. 301/1969, Α’ 195, 6 καί 10 τοῦ ν. 3647/2008 (Α’ 37), 117 τοῦ ν. 4821/2021 (Α’ 134) ἤ ἐκκλησιαστικό ἤ θρησκευτικό νομικό πρόσωπο τοῦ ν. 4301/2014, καθώς καί κάθε ἄλλο εἰδικότερο ζήτημα γιά τήν ἐφαρμογή τῆς παρ. 1 τοῦ ἄρθρου 26 τοῦ ν. 5224/2025.
Μέ τήν ἴδια Κ.Υ.Α. θά καθορισθοῦν οἱ ὅροι, οἱ προϋποθέσεις, ἡ διαδικασία καί τά δικαιολογητικά γιά τήν ἔκδοση: α) ἀποφάσεως ἀλλαγῆς ἐπωνυμίας χώρου λατρείας τῆς παρ. 2 τοῦ ἄρθρου 25, β) διαπιστωτικῆς πράξεως τῆς παρ. 2 τοῦ ἄρθρου 26, γ) ἀποφάσεως ἀνακλήσεως τῆς παρ. 8 τοῦ ἄρθρου 26 καί δ) ἀποφάσεως ἀντικαταστάσεως ἤ παύσεως τῆς παρ. 1 τοῦ ἄρθρου 27 ἤ ἀναστολῆς ἤ διαγραφῆς τῆς παρ. 2 τοῦ ἄρθρου 27.
Ἐπίσης μέ Κ.Υ.Α. θά καθορισθοῦν ἡ διαδικασία σφραγίσεως, οἱ διοικητικές ἀρχές, τά ὄργανα ἐλέγχου, τά διοικητικά πρόστιμα, ἡ διαδικασία εἰσπράξεως καί οἱ ὑπόχρεοι γιά τήν καταβολή τους σχετικά μέ: α) τήν ἀνέγερση, ἵδρυση καί λειτουργία καί τή μεταστέγαση χώρων λατρείας, τήν προσθήκη (καθ’ ὕψος ἤ κατ’ ἐπέκταση) καί κάθε εἴδους οἰκοδομικές ἐργασίες σέ ὑφιστάμενο χῶρο λατρείας καί τήν κατεδάφιση χώρων λατρείας χωρίς τήν ἄδεια χώρου λατρείας τοῦ Ὑπουργοῦ Παιδείας, Θρησκευμάτων καί Ἀθλητισμοῦ, β) τήν παραβίαση τῶν ὅρων καί προϋποθέσεων λειτουργίας τῶν νομίμως ἀδειοδοτημένων χώρων λατρείας ὅπως προβλέπονται στά ἄρθρα 25, 26, 27, 28, 29 καί 30 τοῦ ν. 5224/2025.
ΙΑ. Καταργούμενα νομοθετήματα (ἄρθρο 64)
Ἀπό τήν ἔναρξη ἰσχύος τοῦ ν. 5224/2025 καταργοῦνται:
α) τό ἄρθρο 1 τοῦ ἀ.ν. 1363/1938 «Περί κατοχυρώσεως διατάξεων τῶν ἄρ. 1 καί 2 τοῦ ἐν ἰσχύι Συντάγματος» (Α΄ 305),
β) τό βασιλικό διάταγμα τῆς 20ῆς.5/2ας.6.1939 «Περί ἐκτελέσεως διατάξεων τοῦ ἀ.ν. 1672/1939 περί τροποποιήσεως τοῦ ἀ.ν. 1363/ 1938 περί κατοχυρώσεως τῶν ἄρθρων 1 καί 2 τοῦ ἐν ἰσχύι Συντάγματος» (Α΄ 220) καί
γ) τό ἄρθρο 27 τοῦ ν. 3467/2006 (Α΄ 128), περί μή ὑποχρεώσεως ἐκδόσεως ἄδειας ἐκκλησιαστικῆς ἀρχῆς γιά τήν ἵδρυση, ἀνέγερση καί λειτουργία ναοῦ.
Ἐντολῇ καί Ἐξουσιοδοτήσει τῆς Ἱερᾶς Συνόδου
Ὁ Ἀρχιγραμματεύς
Ἀρχιμ. Ἰωάννης Καραμούζης
Κοινοποίησις:
Γραφεῖον Προσωπικοῦ Ἱερᾶς Συνόδου
[1]. Ἐνδεικτικῶς ΣτΕ Ὀλ. 4202/2012 (www.valsamon.com), ΕΔΔΑ ἀπόφαση τῆς 26.9.1996, ὑπόθ. Μανουσάκης κ.λπ. κατά Ἑλλάδας (ἀρ. προσφ. 59/1995/565/651).
[2]. ΣτΕ 1444/1991, ΣτΕ 821/2022, ΣτΕ 560/2019 (ἅπασες εἰς www.valsamon.com)
[3]. Ἄρειος Πάγος 20/2001 (εἰς www.areiospagos.gr): «Περαιτέρω, ως «ευκτήριος οίκος» νοείται, κατά την προαναφερθείσα διάταξη, ναός μικρού σχετικά μεγέθους, διαμορφωμένος σε ιδιωτικό ακίνητο και προορισμένος να λειτουργήσει ως τόπος λατρείας του Θεού από περιορισμένο κύκλο ανθρώπων, σε αντίθεση με τον «ναό», που είναι αφιερωμένος στη δημόσια λατρεία του Θεού από οποιαδήποτε πρόσωπα, χωρίς διάκριση. Ναός δε, κατά την κοινώς γνωστή έννοια του όρου, υπό την οποία προδήλως χρησιμοποιείται ο όρος αυτός και στην προαναφερθείσα διάταξη, είναι οικοδόμημα αφιερωμένο στη λατρεία Θεών».
[4]. Κατά τό ἄρθρο 50 τοῦ ν. 4559/2018 προβλέπεται ἡ ἐγγραφή καί τῶν κληρικῶν τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ἀλλά ἀκόμα δέν ἔχει λάβει χώρα. Οὐσιαστικά ἐπεκτείνεται στούς θρησκευτικούς λειτουργούς τῶν λοιπῶν θρησκευτικῶν κοινοτήτων ἡ ρύθμιση τοῦ ἄρθρου 347 παρ. 14 τοῦ ν. 4957/2022 πού ἰσχύει γιά τούς κληρικούς τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος (προβλέπει καί περικοπή ποσοστοῦ 50% μισθοῦ).
[5]. Πρόκειται γιά ὅλα τά κακουργήματα καί τά ἀκόλουθα πλημμελήματα: α) κλοπή, ὑπεξαίρεση, ἀπάτη, ἐκβίαση, πλαστογραφία, δωροδοκία, ἀπιστία, παράβαση καθήκοντος, ψευδῆ κατάθεση, ψευδῆ καταμήνυση, συκοφαντική δυσφήμηση, ὁποιοδήποτε ἔγκλημα κατά τῆς γενετήσιας ἐλευθερίας ἤ ἔγκλημα οἰκονομικῆς ἐκμεταλλεύσεως τῆς γενετήσιας ζωῆς, σωματική βλάβη ἐμβρύου ἤ νεογνοῦ, τά ἀδικήματα τοῦ ν. 3500/2006 (Α΄ 232) γιά τήν ἀντιμετώπιση τῆς ἐνδοοικογενειακῆς βίας, ἁρπαγή ἀνηλίκων, παράνομη κατακράτηση, παράνομη βία, αὐτοδικία, ἀπειλή, διατάραξη θρησκευτικῶν συναθροίσεων, β) βία κατά ὑπαλλήλων καί δικαστικῶν προσώπων, ἀθέμιτη ἐπιρροή σέ δικαστικούς λειτουργούς, διατάραξη τῆς λειτουργίας ὑπηρεσίας, διατάραξη δικαστικῶν συνεδριάσεων, ἀπείθεια, στάση, ἀντιποίηση, παραβίαση σφραγίδων πού ἔθεσε ἡ ἀρχή, παραβίαση φυλάξεως τῆς ἀρχῆς, γ) διέγερση σέ ἀνυπακοή, διέγερση σέ διάπραξη ἐγκλημάτων, βιαιοπραγίες ἤ διχόνοια, πρόσκληση καί προσφορά γιά τήν τέλεση ἐγκλήματος, ἐγκληματική ὀργάνωση, τρομοκρατικές πράξεις - τρομοκρατική ὀργάνωση, ἀξιόποινη ὑποστήριξη, διατάραξη κοινῆς εἰρήνης, ἀπειλή διαπράξεως ἐγκλημάτων, διασπορά ψευδῶν εἰδήσεων, προσβολή συμβόλων ἤ τόπων ἰδιαίτερης ἐθνικῆς ἤ θρησκευτικῆς σημασίας, δ) τά ἀδικήματα τοῦ ν. 927/1979 (Α΄ 139) περί κολασμοῦ πράξεων ἤ ἐνεργειῶν πού ἀποσκοποῦν σέ φυλετικές διακρίσεις, ε) προσηλυτισμό τοῦ ἄρθρου 4 τοῦ ἀ.ν. 1363/1938 (Α΄ 305), στ) τά ἀδικήματα τοῦ ν. 4139/2013 (Α΄ 74) περί ἐξαρτησιογόνων οὐσιῶν καί ζ) ἀντιποίηση ὑπηρεσίας θρησκευτικοῦ λειτουργοῦ.




