Αριθμ. Πρωτ. 6468
Αριθμ. Διεκπ. 2872
Αθήνησι 7ῃ Νοεμβρίου 2011
Πρός
Τήν Ἱεράν Ἀρχιεπισκοπήν Ἀθηνῶν καί
Τάς Ἱεράς Μητροπόλεις τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος.
Θέμα : «Ὀφειλή ἐκτάκτου εἰδικοῦ τέλους ἠλεκτροδοτούμενων δομημένων ἐπιφανειῶν (Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.) δυνάμει τοῦ νόμου 4021/2011 ἐπί τῶν ἀκινήτων τῶν ἐκκλησιαστικῶν Ν.Π.Δ.Δ.»
Ἐξ ἀφορμῆς ἑνίων περιπτώσεων, κατά τάς ὁποίας δυνάμει τοῦ νόμου 4021/2011 (ἄρθρον 53) ἔχει ὑπολογισθῇ ὑπό τῆς Δ.Ε.Η. καί ζητεῖται ἡ καταβολή εἰδικοῦ τέλους ἡλεκτροδοτούμένων δομημένων ἐπιφανειῶν ἐπί τῶν ἀκινήτων τῶν ἐκκλησιαστικῶν Ν.Π.Δ.Δ., τά ὁποῖα χρησιμοποιοῦνται διά «το λατρευτικό, εκπαιδευτικό, θρησκευτικό και κοινωφελές έργο» των, ἐπαγόμεθα τά ἀκόλουθα πρός αὐγήεσσαν ἀντίληψιν τοῦ ζητήματος ὑπό τῶν ἐκκλησιαστικῶν φορέων διά τάς ἀνάγκας ἐπικοινωνίας των μετά τῆς Δ.Ε.Η. πρὸς διόρθωσιν τυχόν ἀβλεψιῶν.
Κατά τό ἄρθρον 53 τοῦ ν. 4021/2011 (ΦΕΚ Α΄ 128/3.10.2011) προβλέπεται ὅτι :
«1. Για επιτακτικούς λόγους εθνικού συμφέροντος που συνίστανται στην άμεση μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος, επιβάλλεται ειδικό τέλος υπέρ του Δημοσίου στις ηλεκτροδοτούμενες για οικιστική ή εμπορική χρήση δομημένες επιφάνειες των ακινήτων που υπάγονται κατά τη 17η Σεπτεμβρίου κάθε έτους στο τέλος ακίνητης περιουσίας που προβλέπεται στην παράγραφο 1 του άρθρου 24 του ν. 2130/1993 (Α' 62) σύμφωνα με τις επόμενες διατάξεις του παρόντος άρθρου.
…
4. Το τέλος βαρύνει για μεν το 2011 τον κατά τη 17.9.2011 κύριο του ακινήτου της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου και σε περίπτωση επικαρπίας τον επικαρπωτή, για δε το 2012 τον κατά την 28.4.2012 κύριο ή επικαρπωτή αντίστοιχα. Σε περίπτωση συνιδιοκτησίας το ποσό του τέλους υπολογίζεται κατά το λόγο της μερίδας κάθε συνιδιοκτήτη.
5. Στο ειδικό τέλος του παρόντος άρθρου δεν υπόκεινται τα ακίνητα που ανήκουν: α) στο Ελληνικό Δημόσιο, στα Ν.Π.Δ.Δ., στους Ο.Τ.Α. και τις δημοτικές επιχειρήσεις, β) στα θρησκευτικά νομικά πρόσωπα της περίπτωσης ιγ' της παρ. 1 του άρθρου 29 του ν. 3842/2010 (Α' 58) αποκλειστικά για τα ακίνητα που χρησιμοποιούν για να επιτελούν το λατρευτικό, εκπαιδευτικό, θρησκευτικό και κοινωφελές έργο τους, γ) στα νομικά πρόσωπα της περίπτωσης ε' της παρ. 7 του άρθρου 24 του ν. 2130/1993 για τα ακίνητα που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την εκπλήρωση των θρησκευτικών, εκκλησιαστικών, φιλανθρωπικών, εκπαιδευτικών, καλλιτεχνικών ή κοινωφελών σκοπών τους, δ) στα νομικά πρόσωπα της περίπτωσης στ' της παρ. 7 του άρθρου 24 του ν. 2130/1993 για τα ακίνητα τα οποία χρησιμοποιούνται αποκλειστικά ως γήπεδα ή χώροι αθλητικών εγκαταστάσεων για την πραγματοποίηση των αθλητικών τους σκοπών και ε) τα ακίνητα ξένων κρατών, όταν αυτά χρησιμοποιούνται για την εγκατάσταση πρεσβειών και προξενείων υπό τον όρο της αμοιβαιότητας. Επίσης απαλλάσσονται από το έκτακτο ειδικό τέλος: α) Οι κοινόχρηστοι χώροι πολυκατοικιών και ξενοδοχειακών καταλυμάτων. β) Τα ακίνητα που έχουν χαρακτηρισθεί:
- ως διατηρητέα, με απόφαση του αρμόδιου Υπουργού, και δεν ιδιοχρησιμοποιούνται ή δεν αποφέρουν εισόδημα, - ως χώροι ιστορικών ή αρχαιολογικών μνημείων και γ) Τα ακίνητα που έχουν αποκλειστικά γεωργική ή κτηνοτροφική ή βιοτεχνική ή βιομηχανική χρήση.
8. Η βεβαίωση του ειδικού τέλους συντελείται με την εγγραφή στις 17.9.2011 του ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου στις μηχανογραφικές καταστάσεις της Δ.Ε.Η. και των λοιπών εναλλακτικών προμηθευτών ηλεκτρικού ρεύματος και ο κατάλογος αυτός αποτελεί τον τίτλο βεβαίωσης για το Ελληνικό Δημόσιο και τον αντίστοιχο χρηματικό κατάλογο των αρμόδιων Δ.Ο.Υ.. Αρμόδιος προϊστάμενος Δ.Ο.Υ. είναι ο προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. φορολογίας εισοδήματος του κυρίου ή επικαρπωτή του ακινήτου κατά την ημερομηνία αρχικής έκδοσης του λογαριασμού της Δ.Ε.Η. και των εναλλακτικών προμηθευτών ηλεκτρικού ρεύματος κατ' έτος. Η βεβαίωση του τέλους από την αρμόδια Δ.Ο.Υ., αν δεν καταβληθεί το τέλος μέσω του λογαριασμού κατανάλωσης του ηλεκτρικού ρεύματος, διενεργείται μέσα σε προθεσμία τεσσάρων (4) μηνών από τη γνωστοποίηση που προβλέπεται στο δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 11, όπως ειδικότερα ορίζεται με την υπουργική απόφαση που εκδίδεται κατ' εξουσιοδότηση της παραγράφου 13 του παρόντος άρθρου.
9. Το ειδικό τέλος του παρόντος άρθρου συνεισπράττεται από τη Δ.Ε.Η. και τους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος για το έτος 2011 σε δύο (2) ισόποσες δόσεις που εκδίδονται από αυτούς από τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους μέχρι τον Ιανουάριο του 2012.
10. Τα ποσά του ειδικού τέλους που εισπράττονται από τη Δ.Ε.Η. και τους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος αποδίδονται στο Ελληνικό Δημόσιο μέσα σε διάστημα είκοσι ημερών από τη λήξη του μήνα στον οποίο εισπράχθηκαν οι σχετικοί λογαριασμοί, όπως ειδικότερα καθορίζεται με την υπουργική απόφαση της παραγράφου 13. Η Δ.Ε.Η. και οι εναλλακτικοί προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος μπορεί να δίνουν στο Ελληνικό Δημόσιο χρηματικές προκαταβολές έναντι των ποσών που πρέπει να αποδοθούν από τις εισπράξεις του τέλους και μέχρι 25% του προς είσπραξη ποσού. Για την αντιμετώπιση των δαπανών είσπραξης του ανωτέρω τέλους η Δ.Ε.Η. και οι εναλλακτικοί προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος παρακρατούν από τις εισπράξεις ποσοστό 0,25%. Η Δ.Ε.Η. και οι εναλλακτικοί προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος υποχρεούνται να θέτουν στη διάθεση της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.) του Υπουργείου Οικονομικών ηλεκτρονικά αρχεία που τηρούν και τους ζητούνται από τη Γ.Γ.Π.Σ. και η Γ.Γ.Π.Σ. δικαιούται να προβαίνει σε περαιτέρω επεξεργασία των αρχείων αυτών για τους σκοπούς των διατάξεων του παρόντος άρθρου.
11. Αν δεν καταβληθεί το τέλος, η Δ.Ε.Η. και οι εναλλακτικοί προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος προβαίνουν στην έκδοση εντολής διακοπής του ρεύματος του καταναλωτή προς τον Διαχειριστή του Δικτύου, ο οποίος προβαίνει σε διακοπή της σύνδεσης και δεν το επαναχορηγούν μέχρι να εξοφληθεί το οφειλόμενο τέλος, σύμφωνα με όσα ορίζονται ειδικότερα με την υπουργική απόφαση της παραγράφου
13. Αν δεν ζητηθεί η επαναχορήγηση του ηλεκτρικού ρεύματος, η Δ.Ε.Η. και οι εναλλακτικοί προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος, αφού διαγράψουν τον υπόχρεο καταναλωτή, γνωστοποιούν τη διαγραφή στο Ελληνικό Δημόσιο, ώστε να μεριμνήσει για την είσπραξη του οφειλόμενου τέλους, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα για την Είσπραξη Δημοσίων Εσόδων (Κ.Ε.Δ.Ε.). Αν δεν εξοφληθεί προηγουμένως το ειδικό τέλος του παρόντος άρθρου, δεν επιτρέπεται η αλλαγή προμηθευτή ηλεκτρικού ρεύματος. Αν δεν ζητηθεί η διακοπή της σύνδεσης, με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών επιβάλλεται σε βάρος της Δ.Ε.Η. ή του εναλλακτικού προμηθευτή ηλεκτρικού ρεύματος και υπέρ του Δημοσίου, πρόστιμο ίσο με το τέλος που δεν καταβλήθηκε προσαυξημένο κατά 25%.
12. Υπόχρεος για την καταβολή του τέλους είναι ο χρήστης του ακινήτου, ο οποίος καταβάλλει το τέλος μαζί με το λογαριασμό κατανάλωσης του ηλεκτρικού ρεύματος. Αν ο χρήστης είναι μισθωτής, με την καταβολή επέρχεται αυτοδικαίως συμψηφισμός με οφειλόμενα ή μελλοντικά μισθώματα. Η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου κατισχύει κάθε άλλης αντίθετης συμφωνίας των συμβαλλόμενων μερών.
…»
Ἐκ τοῦ συνδυασμοῦ τῶν ἀνωτέρω διατάξεων προκύπτει ὅτι ἅπαντα τά ἠλεκτροδοτούμενα ἀκίνητα τῶν ἐκκλησιαστικῶν νομικῶν προσώπων δημοσίου δικαίου, τά ὁποῖα καθ᾿ οἱονδήποτε τρόπον χρησιμοποιοῦνται «γιά νά ἐπιτελοῦν τό λατρευτικό, ἐκπαιδευτικό, θρησκευτικό καί κοινωφελές ἔργο τους» τυγχάνουν ἀπαλλαγῆς ἐκ τοῦ ὡς ἄνω εἰδικοῦ τέλους. Πρόκειται π.χ. διά τά οἰκοδομήματα Ἱερῶν Ναῶν, Μονῶν, πνευματικῶν κέντρων καί ἐν γένει χώρων συναθροίσεως κοινοῦ διά σκοπούς τῆς οἰκείας Ἱερᾶς Μητροπόλεως (ἤ τῶν Ἱδρυμάτων αὐτῆς), Ἱερᾶς Μονῆς, Ἐνορίας (λ.χ. σισσιτίων, διδασκαλίας, κατηχήσεως), μαγειρείων, βιβλιοθηκῶν, βρεφονηπιακῶν σταθμῶν, ἀποθηκῶν, διοικητικῶν ὑπηρεσιῶν κ.λπ.
Δέον ν΄στονισθῇ ὅτι ἡ ἰδιότης ἑνός ἀκινήτου ὡς χρησιμοποιουμένου διά «τό λατρευτικό, ἐκπαιδευτικό, θρησκευτικό καί κοινωφελές ἔργο» κατά τό ἄρθρον 53 παρ. 5 τοῦ Νόμου 4021/2011 δέν ταυτίζεται ἐννοιολογικῶς καί ὑπερβαίνει τήν ἔννοιαν «τῶν Μητροπολιτικῶν μεγάρων, Ἱερῶν Μονῶν καί Ἱερῶν Ναῶν, μετά τῶν κτισμάτων αὐτῶν» κατά τό ἄρθρον 47 παρ. 2 τοῦ Νόμου 590/1977, διά τά ὁποῖα χορηγεῖται ἄδεια δομήσεως τῆς Ναοδομίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος (ὅθεν ἡ ἀπαλλαγή ἀφορᾷ καί εἰς ἐκκλησιαστικά οἰκοδήματα μή ἀδειοδοτηθέντα ὑπό τῆς Ναοδομίας).
Συνεπῶς, καθ᾿ ὅ μέτρον ἔχουν ἀποσταλῇ λογαριασμοί Δ.Ε.Η. ἀφορῶντες εἰς τήν ἀνωτέρω κατηγορίαν ἀκινήτων, ὁπωσδήποτε ἡ βεβαίωσις τοῦ τέλους εἶναι νόμῳ ἐσφαλμένη καί δέον νά λάβῃ χώρα ἐπικοινωνία μετά τοῦ κατά τόπον ἁρμοδίου παραρτήματος τῆς Δ.Ε.Η. πρός ἀπαλειφήν τοῦ οἰκείου ἐκκλησιαστικοῦ οἰκοδομήματος ἀπό τάς τηρουμένας καταστάσεις ὑπολογισμοῦ του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.
Ὑποσημειοῦται ὅτι εἰς περίπτωσιν μή διαγραφῆς τοῦ ἐν λόγῳ ἀκινήτου ἀπό τάς καταστάσεις τῆς Δ.Ε.Η., αἱ ὁποῖαι κατά τήν παράγραφον 8 τοῦ ἄρθρου 53 τοῦ Νόμου 4021/2011 ἐπέχουν θέσιν διοικητικῆς πράξεως ἐν εὐρείᾳ ἐννοίᾳ βεβαιώσεως τοῦ φόρου (εἰδικοῦ τέλους), εἶναι δυνατόν νά ἀσκηθῇ ὑπό τοῦ οἰκείου ἐκκλησιαστικοῦ ν.π.δ.δ. προσφυγή ἐνώπιον τοῦ κατά τόπον ἁρμοδίου Διοικητικοῦ Πρωτοδικείου ἐντός προθεσμίας 60 ἡμερῶν (ἀπό τῆς ἡμερομηνίας παραλαβῆς τοῦ λογαριασμοῦ τῆς Δ.Ε.Η., διά τοῦ ὁποίου τό βαρυνόμενον ν.π.δ.δ. ἔλαβε γνῶσιν τῆς ἐγγραφῆς τοῦ ἀκινήτου εἰς τάς ἀπό 17.9.2011 καταστάσεις ὑπολογισμοῦ τοῦ Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.), καί νά ζητηθῇ ἡ ἀναστολή ἐκτελέσεως τῆς ἀπὸ 17.9.2011 πράξεως ἐγγραφῆς τοῦ ἀκινήτου εἰς τάς καταστάσεις τῆς Δ.Ε.Η. δι᾿ οὕς λόγους ἐπιτρέπει ὁ Κῶδιξ Διοικητικῆς Δικονομίας (Νόμος 2717/1999, ἐν ἄρθροις 200 ἐπομ.). Κατά δέ τήν περίπτωσιν τυχόν ἀπορρίψεως τῆς αἰτήσεως ἀναστολῆς καί, ἀκολούθως, «ταμειακῆς βεβαιώσεως» (καταστάσεως τοῦ χρέους ὡς ληξιπροθέσμου) πρέπει νά ἀσκηθῇ ἀνακοπή ἐκτελέσεως (καί συναφῶς αἴτησις ἀναστολῆς) ἐνώπιον τοῦ κατὰ τόπον ἁρμοδίου Διοικητικοῦ Πρωτοδικείου ἐντός προθεσμίας 30 ἡμερῶν ἀπό τῆς παραλαβῆς τῆς σχετικῆς ἀτομικῆς εἰδοποιήσεως ὅτι τό χρέος ἔχει βεβαιωθῇ ταμειακῶς.