Επιλέξτε τη γλώσσα σας

(Για να διαβάσετε το κείμενο σε μορφή PDF, επιλέξτε εδώ)


Αριθμ. Πρωτ. 6159
Διεκπ. 2816
Αθήνα 11ῃ Δεκεμβρίου 2014

ΕΓΚΥΚΛΙΟΝ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Πρός
τήν Ἱεράν Ἀρχιεπισκοπήν Ἀθηνῶν καί
τάς Ἱεράς Μητροπόλεις τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος


Ἐκ Συνοδικῆς Ἀποφάσεως, ληφθείσης ἐν τῇ Συνεδρίᾳ τῆς Διαρκοῦς Ἱερᾶς Συνόδου, τῆς 10ης μηνός Δεκεμβρίου ἐ.ἔ., καί κατόπιν τοῦ ἀπό 8.12.2014 ἐγγράφου τῆς Συνο-δικῆς Ἐπιτροπῆς Κοινωνικῆς Προνοίας καί Εὐποιίας, ἔχον-τες δέ ὑπ’ ὄψιν τήν 5030/2376/20.10.2014 Συνοδικήν Ἀπό-φασιν, ληφθεῖσαν τήν 15ην μηνός Ὀκτωβρίου ἐ.ἔ., καί τά ἐδάφια ε΄, στ΄, ζ΄, η΄ καί θ΄ αὐτῆς, περί τῶν ἁρμοδιοτήτων τοῦ Γραμματέως τῆς Συνοδικῆς Ἐπιτροπῆς Κοινωνικῆς Προνοίας καί Εὐποιίας, ἀποστέλλομεν πρός ἐ-νημέρωσιν ὑμῶν τήν περίληψιν τοῦ σχεδίου νόμου διά τήν διαχείρισιν, τόν ἔλεγχον καί τήν ἐφαρμογήν ἀναπτυξιακῶν παρεμβάσεων διά τό Σύμφωνον Ἑταιρικῆς Σχέσεως (Σ.Ε.Σ.) 2014-2020 καί τό Ἑταιρικόν Σύμφωνον διά τό Πλαίσιον Ἀ-ναπτύξεως ΕΣΠΑ 2014-2020.

ΣΥΜΦΩΝΟ ΕΤΑΙΡΙΚΗΣ ΣΧΕΣΗΣ (ΣΕΣ) 2014-2020
ΕΤΑΙΡΙΚΟ ΣΥΜΦΩΝΟ ΓΙΑ ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ – ΕΣΠΑ 2014 – 2020

Α.Εἰσαγωγή

Ἡ παροῦσα εἰσήγηση ἀποτελεῖ τήν ἀρχή μιᾶς σειρᾶς εἰσηγήσεων-ἐνημερώσεων σχετικά μέ τό Ἑταιρικό Σύμφωνο γιά τό Πλαίσιο Ἀνάπτυξης ΕΣΠΑ 2014-2020 καί τή συμμε-τοχή τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν καί τῶν Ἱερῶν Μητροπόλεων Αὐτῆς.

Ὁ Ὑπουργός Ἀνάπτυξης καί Ἀνταγωνιστικότητας κ. Κωνσταντῖνος Σκρέκας ἔθεσε σέ δημόσια διαβούλευση τό σχέδιο νόμου τοῦ Ὑπουργείου Ἀνάπτυξης καί Ἀνταγωνιστι-κότητας γιά τή «Διαχείριση, τόν Ἔλεγχο καί τήν Ἐφαρμογή Ἀναπτυξιακῶν Παρεμβάσεων γιά τήν Προγραμματική Περίοδο 2014-2020». Ἡ δημόσια διαβούλευση γίνεται στήν ἠλεκτρο-νική διεύθυνση http://www.opengov. gr/ypoian/?p=5334.

Τό σχέδιο νόμου ἀποτελεῖ τό πλαίσιο γιά τή λειτουργία τοῦ συστήματος τῶν ἀναπτυξιακῶν παρεμβάσεων τῆς προγραμματικῆς περιόδου 2014-2020 μέσῳ τῶν Εὐρωπαϊκῶν Διαρθρωτικῶν καί Ἐπενδυτικῶν Ταμείων, τά ὁποῖα λειτουρ-γοῦν βάσει κοινοῦ πλαισίου πού ὁρίζεται ἀπό τούς κανο-νισμούς τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως.

Ἀποτελεῖ ἀπαραίτητη προϋπόθεση γιά τήν ἔναρξη ὑλοποίησης τῆς νέας Προγραμματικῆς Περιόδου καί καταρτίσθηκε μέ βάση τίς προτεραιότητες καί τό ἀναπτυξιακό ὅραμα τοῦ «Ἑταιρικοῦ Συμφώνου γιά τό Πλαίσιο Ἀναπτύξεως ΕΣΠΑ 2014-2020», τό ὁποῖο ἐπιδιώκει νά ἐξασφαλισθοῦν προϋποθέσεις εὐημερίας πού θά στηρίζονται στήν ἀνταγω-νιστικότητα, τήν καινοτομία καί τήν ἐξωστρέφεια τῶν ἐ-πιχειρήσεων τῆς χώρας, συμπεριλαμβανομένων αὐτῶν τοῦ πρωτογενοῦς τομέα.

Οἱ εὐρωπαϊκοί πόροι εἶναι περισσότερο ἀπό ποτέ ἄλλοτε κρίσιμοι γιά τήν Ἑλλάδα, καθώς σέ μεγάλο βαθμό εἶ-ναι καί οἱ μοναδικοί διαθέσιμοι γιά τήν παροχή κινήτρων ἀναπτυξιακῶν ἐπενδύσεων, τουλάχιστον σέ μεσοπρόθεσμο ὁρίζοντα. Τό γεγονός αὐτό καθιστᾶ τόν προτεινόμενο νόμο ἀπαραίτητο ἐργαλεῖο γιά τή βέλτιστη διαχείριση τῶν εὐρωπαϊκῶν πόρων, μέσῳ τῆς θεσπίσεως σειρᾶς μέτρων ἁπλού-στευσης, ἐπιτάχυνσης, διαφάνειας καί μείωσης τοῦ διοι-κητικοῦ φόρτου καί ἀξιοποίησης τοῦ ἀνθρώπινου δυναμικοῦ πού ἐμπλέκεται στίς διαδικασίες.

Τά βασικά χαρακτηριστικά τοῦ νέου ΕΣΠΑ εἶναι:
• Κοινοτική Συνδρομή ΕΣΠΑ: 19,7 δις (Δημόσια Δαπάνη 24,6 δις) εὐρώ μέ δυνατότητα ἐπαυξήσεως κατά 2 δις εὐρώ μέ τήν ἐφαρμογή τῆς ρήτρας ἀναθεωρήσεως τό 2016.
Σέ αὐτό προστίθενται:
• οἱ πόροι τοῦ Connecting Europe Facility (Διευκό-λυνση «Συνδέοντας τήν Εὐρώπη»): περίπου 580 ἑκ. εὐρώ (Δημ. Δαπάνη 682 ἑκ. εὐρώ), πόροι ἀπό Ταμεῖο Συνοχῆς πού διαχειρίζονται κεντρικά ἀπό τήν Ε.Ε., ἀλλά ἀποκλειστικά γιά ἔργα πού θά προτείνει ἡ χώρα.
• οἱ πόροι γιά τά Προγράμματα εὐρωπαϊκῆς ἐδαφικῆς συνεργασίας (231,7 ἑκ. εὐρώ) (Δημ. Δαπάνη 289,6 ἑκ. εὐρώ).
• οἱ πόροι τοῦ Εὐρωπαϊκοῦ Ταμείου γιά τούς ἀπόρους (Τ.Ε.Β.Α.-FEAD), πού διαχειρίζεται ἡ χώρα: περίπου 281 ἑκ. εὐρώ (351 ἑκ. εὐρώ).

Ἑπομένως, τό συνολικό ποσό τῆς Κοινοτικῆς συνδρο-μῆς εἶναι περίπου 20,8 δις εὐρώ καί ἡ ἐκτιμώμενη δημό-σια δαπάνη (Δ.Δ.) 26 δις εὐρώ.
Τό Νέο Πρόγραμμα περιλαμβάνει ἑπτά (7) ἐπιχειρησιακά προγράμματα (συμπεριλαμβανομένης τῆς Τεχνικῆς Βοη-θείας) καί δεκατρία (13) Περιφερειακά Προγράμματα, ὅπως φαίνονται κατωτέρω:
1. «Ἐπιχειρηματικότητα – Ἀνταγωνιστικότητα – Καινοτο-μία», μέ Προϋπολογισμό: 3,64 δις εὐρώ (Δ.Δ. 4,55 δις εὐρώ)
• 9 τομεῖς προτεραιότητας πού προέκυψαν ἀπό μελέτες τοῦ Ἱδρύματος Οἰκονομικῶν καί Βιομηχανικῶν Ἐρευνῶν (ΙΟΒΕ), τοῦ Κέντρου Προγραμματισμοῦ καί Οἰκονομι-κῶν Ἐρευνῶν (ΚΕΠΕ) καί τῆς McKinsey: Τουρισμός, Ἀ-γροδιατροφικός τομέας, Logistics, Περιβαλλοντική Βιομηχανία, Φάρμακα-Ὑγεία, Παραγωγή καί ἐξοικονό-μηση ἐνέργειας, Τεχνολογίες Πληροφορικῆς καί Ἐπι-κοινωνιῶν, Δημιουργικές Βιομηχανίες καί Πολιτισμός.

• Ἐνισχύσεις γιά:
o ἐξαγωγικές ἐπιχειρήσεις
o πιστοποίηση (branding) ἀγροδιατροφικῶν προϊόντων
o νέες ἐπιχειρήσεις ἀπό νέους, γυναῖκες
o τουριστική προβολή
o ἐξοικονόμηση ἐνέργειας
o ἀνακύκλωση - ἀξιοποίηση ἀποβλήτων
o καινοτομία

2. «Μεταρρύθμιση τοῦ Δημοσίου», μέ Προϋπολογισμό: 0,4 δις εὐρώ (Δ.Δ. 0,5 δις εὐρώ)
• Παροχή ἠλεκτρονικῶν ὑπηρεσιῶν στούς πολίτες, ἐκ-συγχρονισμός τῆς δικαιοσύνης, ἀξιολόγηση ἀνθρωπί-νου δυναμικοῦ, ἀναβάθμιση ΟΤΑ Α΄ καί Β΄ Βαθμού, κ.ἄ.
• Ἀναδιοργάνωση δομῶν καί λειτουργίας
• Δράσεις διαχείρισης τῆς μετανάστευσης
• Ἀναδιοργάνωση τῶν ὑπηρεσιῶν ὑγείας

3. «Περιβάλλον-Μεταφορές», μέ Προϋπολογισμό: 3,5 δις εὐρώ (ΔΔ 4,2 δις)
• Ὁλοκλήρωση Διευρωπαϊκοῦ ὁδικοῦ καί σιδηροδρομικοῦ δικτύου
• Μετρό Ἀθήνας καί Θεσσαλονίκης
• Ἔργα ἀεροδρομίων, λιμενικά ἔργα
• Διαχείριση ἀποβλήτων
• Νέες ὑποδομές, ἀλλά καί ὁλοκλήρωση ἔργων τοῦ προη-γούμενου ΕΣΠΑ (Βλ. Παράρτημα)

4. «Ἐκπαίδευση-Κατάρτιση-Ἀπασχόληση», μέ Προϋπολογισμό: 1,9 δις εὐρώ (ΔΔ 2,3 δις εὐρώ) σύν 0,17 δις. (ΔΔ 0,214) γιά ἀπασχόληση νέων
• Αὔξηση τοῦ ποσοστοῦ συμμετοχῆς τοῦ ΕΚΤ στό ΕΣΠΑ ἀπό 25 σέ 31 %
• Κατάρτιση-βελτίωση δεξιοτήτων
• Κουπόνια ἀνέργων
• Βρεφονηπιακοί σταθμοί
• Ἐκσυγχρονισμός ΟΑΕΔ
• Ἐνεργητικές πολιτικές ἀπασχόλησης γιά νέους, γυναῖκες, μακροχρόνια ἀνέργους
• Καινοτόμα προγράμματα γιά τήν ποιοτική ἀναβάθμιση τοῦ ἐκπαιδευτικοῦ συστήματος
• Σύνδεση τῆς Ἐκπαίδευσης καί τῆς Καταρτίσεως μέ τήν ἀγορά ἐργασίας
• Μείωση πρόωρης ἐγκατάλειψης σχολείου
• Ἀπασχόληση νέων
5. «Πρόγραμμα Ἀγροτικῆς Ἀνάπτυξης», μέ Προϋπολογισμό: 4,2 δις εὐρώ (Δ.Δ. περίπου 5,2 δις εὐρώ), ἐκ τῶν ὁποίων 1,2 δις (Δ.Δ. περίπου 1,5 δις εὐρώ) μέσῳ Π.Ε.Π.
• Ἐπενδύσεις γιά τή βελτίωση τῆς ἀποτελεσματικότητας καί παραγωγικότητας τοῦ ἀγροδιατροφικοῦ συστήματος καί τή βελτίωση τῆς ἀνταγωνιστικότητος τῶν γεωργι-κῶν ἐκμεταλλεύσεων
• στήριξη τῶν παραγωγῶν προϊόντων μέ συγκριτικό πλε-ονέκτημα καί ἐξαγωγικό χαρακτήρα
• στήριξη ἐπιχειρήσεων μεταποίησης καί ἐμπορίας ἀ-γροτικῶν προϊόντων
• στήριξη τῶν νέων γεωργῶν γιά τή δημιουργία βιώσι-μων γεωργικῶν ἐκμεταλλεύσεων
• διαφοροποίηση τῶν οἰκονομικῶν δραστηριοτήτων στήν ὕπαιθρο
• ὑποστήριξη πιλοτικῶν προγραμμάτων γιά τήν ἀνάπτυξη νέων προϊόντων, προϊόντων καί τεχνολογιῶν στόν το-μέα τῆς γεωργίας καί τῶν τροφίμων

6. «Πρόγραμμα Ἁλιείας καί Θάλασσας», μέ Προϋπολογισμό (ἐκτιμώμενο ποσό) 250 ἑκ. εὐρώ (Δ.Δ. 333 ἑκ. εὐρώ)
• Ἐπενδύσεις γιά τή βελτίωση τῆς ἀνταγωνιστικότητας τῶν ἐπιχειρήσεων στό σύνολο τῶν κλάδων τοῦ τομέα (ἁλιεία, ὑδατοκαλλιέργειες, ἐμπόριο καί μεταποί-ηση)
• Ἐνίσχυση τῶν ὑδατοκαλλιεργειῶν γιά τήν παραγωγή εἰδῶν μέ ἐμπορική ἀξία
• Προώθηση τῆς καινοτομίας σέ ὅλη τήν ἁλυσίδα ἀξίας τοῦ τομέα τῆς ἁλιείας
• Βελτίωση τῆς ὀργανώσεως τῶν ἀγορῶν προϊόντων ἁλι-είας καί ὑδατοκαλλιέργειας

Δεκατρία Περιφερειακά Ἐπιχειρησιακά Προγράμματα μέ Προϋπολογισμό: 5,2 δις εὐρώ (Δ.Δ. 6,75 δις εὐρώ)
• Αὔξηση τοῦ ποσοστοῦ τῶν Π.Ε.Π. στό συνολικό πρό-γραμμα ἀπό 22 στό 35%
• Ξεχωριστό πρόγραμμα γιά κάθε Περιφέρεια (Π.Ε.Π.) ΜΟΝΟ γιά Εὐρωπαϊκό Ταμεῖο Περιφερειακῆς Ἀναπτύξεως καί Ε.Κ.Τ.
• Ὅλες οἱ Περιφέρειες θά διαχειρισθοῦν περισσότερους πόρους σέ σχέση μέ τό σημερινό πρόγραμμα
• Ἔμφαση σέ ἀναπτυξιακά ἔργα, ἀλλά καί ἐπιχειρηματικότητα, κοινωνικές δράσεις
• Πολυτομεακά καί πολυταμειακά προγράμματα
Β. Δικαιοῦχοι Ἔργων / Δράσεων
Ἡ μέχρι τώρα μελέτη γιά τήν ἱκανότητα τῶν δικαιού-χων, πού γίνεται ἐν ὄψει τῆς νέας περιόδου, δείχνει ὅτι ἡ κατάσταση τῶν δικαιούχων ὡς πρός τό θέμα αὐτό ποικίλλει σέ σημαντικό βαθμό. Ὁ τρόπος βελτίωσης τῆς ἀπόδο-σής τους, ποικίλλει καί αὐτός ἀνάλογα μέ τήν κατηγορία τῶν φορέων, τό εἶδος, τό μέγεθος καί τό πλῆθος τῶν ἔρ-γων πού ἐκτιμᾶται ὅτι θά ὑλοποιήσουν, καί τελικῶς, ἀνάλογα μέ τόν προϋπολογισμό πού πρόκειται νά διαχειρι-σθοῦν στή νέα προγραμματική περίοδο.

Σέ ὅ,τι ἀφορᾶ στούς κύριους δικαιούχους τῆς περιό-δου 2014-2020, βρίσκεται ἤδη σέ ἐξέλιξη συνεργασία μέ τήν The Commission’s Task Force for Greece (TFGR, Ὁμάδα Δράσης γιά τήν Ἑλλάδα) σχετικά μέ τή μελέτη ἀξιολόγησης τῆς διοικητικῆς καί ἐπιχειρησιακῆς ἱκανότητάς τους, μέ στόχο τή διασφάλιση τῆς ἀποτελεσματικῆς καί ἔγκαιρης παράδοσης τῶν συγχρηματοδοτούμενων ἔργων πού θά κληθοῦν νά ὑλοποιήσουν. Οἱ προδιαγραφές καί ἡ μέθοδος αὐτῶν τῶν ἀξιολογήσεων προετοιμάζονται καί θά συμφωνηθοῦν μέ τήν Ε.Ε. ἐκ τῶν προτέρων, τά δέ μέτρα πού θά προταθοῦν γιά τήν ἐνίσχυση τῆς διοικητικῆς / ἐπιχειρησιακῆς ἱκανότη-τας τῶν ἐν λόγῳ δικαιούχων, ὡς ἀποτέλεσμα τῆς ἀξιολογήσεως.

Σέ κάθε περίπτωση, ἡ ἀξιολόγηση τῆς διαχειριστικῆς ἱκανότητας ἑνός δικαιούχου θά εἶναι οὐσιαστική προκει-μένου νά διασφαλίζει, μεταξύ ἄλλων, τήν καταλληλότητα τῆς ὀργανωτικῆς του δομῆς, τήν ποσοτική καί ποιοτική ἐπάρκεια τῆς στελέχωσης, σέ σχέση μέ τό πλῆθος καί τήν εἰδικότερη κατηγορία τῶν ἔργων πού ἀναλαμβάνει, τήν ἐπάρκεια τῶν ἐσωτερικῶν διαδικασιῶν καί ποιοτικοῦ ἐλέγ-χου.

Ὡς ἀποτέλεσμα τῆς ἀνωτέρω διαδικασίας ἀναμένεται ἡ περαιτέρω μείωση τοῦ ἀριθμοῦ τῶν δικαιούχων στή νέα προγραμματική περίοδο, δεδομένου ὅτι σέ ὁρισμένες περιπτώσεις ἐνδέχεται νά προκριθεῖ ἡ ὑποκατάσταση ἀδύναμων στήν ἐκτέλεση τῶν ἔργων τους δικαιούχων ἀπό ἄλλους, ἐπαρκεῖς δικαιούχους, ἤ ἡ δημιουργία κοινῶν φορέων ὑλο-ποιήσεως γιά ὁμοειδῆ ἔργα συναφῶν φορέων, ἐπιλογή πού θά ὁδηγήσει καί στή βελτίωση τῆς ὑλοποιήσεως τῶν ἔργων, καί σέ οἰκονομίες κλίμακας καί σέ καλύτερη ἀξιοποίηση τῆς ὑφισταμένης τεχνογνωσίας.

Γ. Οἱ Δομές
Γιά κάθε Πρόγραμμα (τομεακό καί περιφερειακό) ὁρί-ζεται μία Διαχειριστική Ἀρχή (Δ.Α.). Γιά τά Ε.Π. τοῦ στόχου «Ἐπενδύσεις στήν Ἀνάπτυξη καί στήν Ἀπασχόληση», τοῦ στόχου «Εὐρωπαϊκή Ἐδαφική Συνεργασία» καί «Ἁλιεία καί Θάλασσα» ὁρίζεται μία Ἀρχή Πιστοποιήσεως καί μία Ἀρχή Ἐλέγχου. Γιά τό Πρόγραμμα Ἀναπτύξεως καί Ἀπασχολή-σεως (Π.Α.Α.) ὁρίζονται Διαπιστευμένος Ὀργανισμός Πλη-ρωμῶν (Δ.Ο.Π.) καί Ὀργανισμός Πιστοποιήσεως (Ο.Π.).

Οἱ Δ.Α. τῶν τομεακών Ε.Π. θά ὑπάγονται στό Ὑπουργεῖο Ἀνάπτυξης καί Ἀνταγωνιστικότητας. Οἱ Δ.Α. τοῦ Π.Α.Α. καί τοῦ Ἐπιχειρησιακοῦ Προγράμματος Ἁλιείας καί Θάλασσας (Ε.Π.ΑΛ.Θ.) ὑπάγονται στό Ὑπουργεῖο Ἀγροτικής Ἀνάπτυξης καί Τροφίμων. Οἱ Δ.Α. τῶν Π.Ε.Π. συγκροτοῦν-ται σέ κάθε περιφέρεια καί ὑπάγονται στόν ἀντίστοιχο αἱρετό περιφερειάρχη. Οἱ Δ.Α. τῶν Π.Ε.Π. ἤ διακριτό τμῆμα αὐτῶν δύνανται νά ἀσκοῦν καί καθήκοντα διαχειρίσεως ἐπί τῶν ἐκχωρήσεων τοῦ Ὑπουργείου Ἀγροτικῆς Ἀνά-πτυξης καί Τροφίμων, οἱ ὁποῖες δέν ἐντάσσονται στά 13 Π.Ε.Π.

Οἱ Δ.Α. τοῦ Π.Α.Α. καί τοῦ Ε.Π.ΑΛ.Θ. ὑπάγονται στό Ὑπουργεῖο Ἀγροτικῆς Ἀνάπτυξης καί Τροφίμων. Ἡ Δ.Α. τῶν Προγραμμάτων Εὐρωπαϊκῆς Ἐδαφικῆς Συνεργασίας ὑπάγεται στό Ὑπουργεῖο Ἀνάπτυξης καί Ἀνταγωνιστικότητας καί εἶναι ἁρμόδιο συνολικά γιά δώδεκα (12) προγράμματα Εὐρωπαϊκῆς Ἐδαφικῆς Συνεργασίας.

Γιά νά ἐνισχυθεῖ ἡ διοικητική ἱκανότητα τῶν Ὑπουρ-γείων ὡς πρός τήν ἐξειδίκευση τοῦ σχεδιασμοῦ τῶν πολι-τικῶν καί τήν ὑλοποίηση τῶν ἔργων, δύνανται νά δημιουρ-γηθοῦν, ἐφ’ ὅσον ζητηθεῖ ἀπό τά ἁρμόδια Ὑπουργεῖα, Ἐπι-τελικές Δομές ΕΣΠΑ, οἱ ὁποῖες θά στελεχωθοῦν κατ’ ἀνα-λογίαν τῶν Δ.Α. Οἱ Ἐπιτελικές Δομές ΕΣΠΑ εἶναι ἁρμόδιες γιά τήν ἀποτύπωση καί τήν ἱεράρχηση τῶν πολιτικῶν καί τῶν ἔργων / δράσεων ἁρμοδιότητας τοῦ Ὑπουργείου, γιά τόν συντονισμό τῶν ὑπηρεσιῶν καί ἐποπτευόμενων φορέων τοῦ Ὑπουργείου κατά τόν προγραμματισμό τῶν δράσεών τους καί τήν ὑποστήριξη τῶν δικαιούχων ὡς πρός τήν ὡρίμανση καί τήν ὑλοποίηση τῶν ἔργων. Κάθε Ἐπιτελική Δομή θά συ-νεργάζεται μέ τίς Δ.Α. τῶν Ε.Π. (τομεακῶν ἤ περιφερειακῶν) πού θά χρηματοδοτοῦν τά ἔργα τοῦ ἑκάστοτε τομέα πολιτικῆς. Οἱ Δομές αὐτές θά ἐπιλαμβάνονται ἐπίσης τῆς ὑποστήριξης ἀδύναμων φορέων ὑλοποίησης τῶν Ὑπουργείων τους, καί σέ περίπτωση ἀνάγκης, θά μποροῦν νά τούς ὑπο-καθιστοῦν στόν ρόλο τους ὡς τελικῶν δικαιούχων. Παράλληλα, γιά τήν ἀποτελεσματική ὑλοποίηση δράσεων αὐξημέ-νης σημασίας στό πλαίσιο τοῦ ΕΣΠΑ, μποροῦν νά δημιουρ-γηθοῦν, κατά τό πρότυπο τῶν Ἐπιτελικῶν Δομῶν ἤ ἐντός τους, ὁμάδες ἐργασίας ἤ ἄλλης μορφῆς διοικητικές δομές. Παραδείγματα τέτοιων δράσεων εἶναι ἡ προώθηση τῆς και-νοτομίας καί τῆς ἐξωστρέφειας στίς ἐπιχειρήσεις, ἡ ἐφαρμογή τῆς διοικητικῆς μεταρρυθμίσεως, ἡ προώθηση τῆς ἠλεκτρονικῆς διακυβερνήσεως, κ.ἄ.

Δ. Συμμετοχή τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος σέ δράσεις

Γιά τήν καλύτερη προετοιμασία ἐν ὄψει τῆς νέας Προγραμματικῆς Περιόδου 2014-2020, ἡ Ἱερά Σύνοδος, κατόπιν τῆς ἀνωτέρω Συνοδικῆς Ἀποφάσεως, δύναται νά προετοιμάζει τά μέλη της (Ἱερές Μητροπόλεις, Ἱερά Ἀρχι-επισκοπή, ΜΚΟ τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, Ἱδρύματά της κ.ἄ.) μέ τίς ἀκόλουθες ἐνέργειες:

• Διαρκῆ ἐνημέρωση γιά τήν πορεία τοῦ Προγράμματος
• Ἐνημέρωση γιά τόν τρόπο συμμετοχῆς
• Ὁμαδοποίηση τῶν Ἱερῶν Μητροπόλεων ἀνά Περιφέρεια καί ἀποστολή σέ αὐτές τῶν Ὑποβληθέντων στήν ἀντί-στοιχη Περιφέρεια τῶν Περιφερειακῶν Προγραμμάτων
• Συναντήσεις γιά ἐπίλυση προβλημάτων
• Διαμόρφωση τοῦ πλαισίου γιά τή δυνατότητα συμμετο-χῆς καί ἱκανοποίηση τῶν ἀπαραιτήτων προϋποθέσεων ὡς Τελικῶν Δικαιούχων
• Ἐνημέρωση γιά τά ἐπιμέρους προγράμματα
Ἡ Συνοδική Ἐπιτροπή Κοινωνικῆς Προνοίας καί Εὐποιίας, διά τοῦ Γραμματέως της, θά ἐνημερώνει τήν Ἱερά Σύ-νοδο γιά τήν πορεία τῶν ἔργων καί τήν πιθανή συμμετοχή τῶν Ἱερῶν Μητροπόλεων καί τῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθη-νῶν καί θά συζητοῦνται τρόποι ἐπιλύσεως προβλημάτων.

Εἰδικότερα γιά τίς Ἱερές Μητροπόλεις, ἔχοντας ὑπ’ ὄψη μας τήν ἀνωτέρω ἐκτεθεῖσα δομή τοῦ νέου ΕΣΠΑ θά ἦταν σημαντικό, νά:
• Ἐκτιμήσουν τίς ἀνάγκες τους γιά ὑποδομές
• Νά σχεδιάσουν δράσεις, οἱ ὁποῖες πιθανόν νά μπο-ροῦν νά ὑπαχθοῦν στίς παραπάνω ἑνότητες
• Νά ἔρθουν σέ ἐπαφή μέ τίς Διαχειριστικές Ἀρχές (ΔΑ) τῶν Περιφερειῶν καί νά ἐκθέσουν / συζητήσουν τόν σχεδιασμό τους καί τίς ἀνάγκες τους
• Νά ἀναζητήσουν βοήθεια ἀπό τήν Ἱερά Σύνοδο

Τά ἀνωτέρω ἐκτεθέντα βρίσκονται σέ φάση ἐξέλιξης καί ἔχοντας ὑπ’ ὄψη τόν Ἐμπροσθοβαρῆ Σχεδιασμό τοῦ Νέου ΕΣΠΑ πρός ὄφελος εἰδικῶν καί εὐπαθῶν ὁμάδων τοῦ πληθυ-σμοῦ τῆς χώρας καλό εἶναι νά θεωρηθεῖ ὅτι ἡ ἄμεση καί ἔγκαιρη / ἔγκυρη ἐνημέρωση εἶναι πολύ σημαντική, πρός ὄφελος τῆς Ἁγίας μας Ἐκκλησίας.


Γιά περισσότερες πληροφορίες μπορεῖτε νά ἀπευθύνεσθε στόν Γραμματέα τῆς Συνοδικῆς Ἐπιτροπῆς Κοινωνικῆς Προνοίας καί Εὐποιίας τῆς Ἱερᾶς Συνόδου, Πανοσιολογιώτατο Ἀρχιμ. κ. Νικόδημο Φαρμάκη, τηλ. 210-7272274, φάξ: 210-7272280, email: Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.. Νεώτερες πληροφο-ρίες σχετικά μέ τό πρόγραμμα θά ἀναρτῶνται στό δικτυακό τόπο τῆς Συνοδικῆς Ἐπιτροπῆς Κοινωνικῆς Προνοίας καί Εὐποιίας τῆς Ἱερᾶς Συνόδου: http:// www.sekpe.org.


Ἐντολῇ τῆς Ἱερᾶς Συνόδου

 

Ὁ Ἀρχιγραμματεύς




† Ὁ Μεθώνης Κλήμης