ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΔΙ’ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΟΥ
(Για να διαβάσετε το κείμενο σε μορφή PDF, επιλέξτε εδώ)
Πρωτ. 3428
Ἀριθ. Ἀθήνησι, τῇ 2ᾳ Αὐγούστου 2024
Διεκπ. 1641
ΕΓΚΥΚΛΙΟΝ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Πρός
τήν Ἱερά Ἀρχιεπισκοπή Ἀθηνῶν
τίς Ἱερές Μητροπόλεις τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
τήν Ἀποστολική Διακονία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
τό Διορθόδοξο Κέντρο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
τίς Ἱερές Συνοδικές Μονές
Θέμα: «Θέσπιση ἀκατασχέτου τῶν οἰκονομικῶν ἐνισχύσεων ἀπό ἐκκλησιαστικούς φορεῖς σέ πληγέντες περιοχῶν πού ἔχουν κηρυχθεῖ σέ κατάσταση ἔκτακτης ἀνάγκης πολιτικῆς προστασίας»
Μέ τό παρόν σᾶς γνωρίζουμε ὅτι δημοσιεύθηκε στίς 30.7.2024 ὁ νόμος 5128/2024 (ΦΕΚ Α΄ 118) τό ἄρθρο 56 τοῦ ὁποίου προβλέπει ὅτι:
«Οικονομικές ενισχύσεις που καταβάλλονται, εφάπαξ ή τμηματικά, στο πλαίσιο φιλανθρωπικής δράσης από νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου της παρ. 4 του άρθρου 1 του ν. 590/1977 (Α΄ 146), του άρθρου 17 του ν. 4149/1961 (Α΄ 41), των άρθρων 319 και 320 του ν. 4957/2022 (Α΄ 141), του άρθρου 1 του ν. 2456/1920 (Α΄ 173), του από 19.3.1949 βασιλικού διατάγματος «περί ιδρύσεως ΟΠΑΙΕ» (Α΄ 79) και του άρθρου 1 του ν.δ. 301/1969 (Α΄ 195) σε φυσικά και νομικά πρόσωπα που έχουν πληγεί από σεισμούς, πλημμύρες, πυρκαγιές και ανάλογα φυσικά φαινόμενα σε περιοχές που έχουν κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας, σύμφωνα με το άρθρο 25 του ν. 4662/2020 (Α΄ 27) και για το χρονικό διάστημα που τελούν σε καθεστώς έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας, δεν κατάσχονται και δεν συμψηφίζονται με οφειλές των δικαιούχων προς τη φορολογική διοίκηση, τα ασφαλιστικά ταμεία, πιστωτικά ιδρύματα ή άλλους φορείς. Οι ανωτέρω οικονομικές ενισχύσεις καταβάλλονται εξ ολοκλήρου και δεν υπόκεινται σε οποιονδήποτε φόρο, τέλος, εισφορά ή άλλη κράτηση υπέρ του Δημοσίου. Η διαδικασία χορήγησης, το είδος, το ύψος του ποσού της ενίσχυσης και οι δικαιούχοι ρυθμίζονται με αποφάσεις των οργάνων διοίκησης των νομικών προσώπων. Συμψηφισθέντα ή κατασχεθέντα ποσά αποδίδονται στους δικαιούχους εις βάρος των οποίων διενεργήθηκε κατάσχεση ή συμψηφισμός μετά από αίτησή τους».
Τό ἄρθρο 56 ὁρίζει ὅτι εἶναι ἀκατάσχετες οἱ οἰκονομικές ἐνισχύσεις πού καταβάλλονται:
α) ἔναντι τοῦ Δημοσίου γιά φορολογικές ὀφειλές, ἔναντι τῶν Ἀσφαλιστικῶν Ταμείων, ἔναντι τῶν τραπεζῶν καί ἄλλων φορέων (πού σημαίνει ἔναντι νομικῶν προσώπων καί ὄχι ἰδιωτῶν π.χ. πού ἔχουν ἀξίωση διατροφῆς ἀπό τόν δικαιοῦχο τῆς οἰκονομικῆς ἐνισχύσεως),
β) στό πλαίσιο φιλανθρωπικῆς δράσεως (ὄχι ἀπό ἄλλη αἰτία) τά ἐκκλησιαστικά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου ἤ ἰδιωτικοῦ δικαίου τοῦ ἄρθρου 1 παρ. 4 τοῦ ν. 590/1977 (Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος, Ἱερές Μητροπόλεις, Ἐνορίες, Ἱερές Μονές, Ἀποστολική Διακονία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, Διορθόδοξο Κέντρο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ἐκκλησιαστικά ἱδρύματα, Ἱερά Προσκυνήματα, ἐκκλησιαστικά μουσεῖα),
γ) σέ φυσικά πρόσωπα (ἰδιῶτες) εἴτε σέ (κάθε εἴδους) νομικά πρόσωπα (π.χ. σωματεῖα, ἱδρύματα, ἑταιρεῖες, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ κ.λπ.) πού ἔχουν πληγεῖ ἀπό σεισμούς, πλημμύρες, πυρκαγιές καί ἀνάλογα φυσικά φαινόμενα σέ περιοχές πού ἔχουν κηρυχθεῖ σέ κατάσταση ἔκτακτης ἀνάγκης πολιτικῆς προστασίας, σύμφωνα μέ τό ἄρθρο 25 τοῦ ν. 4662/2020 (Α΄ 27) καί γιά τό χρονικό διάστημα πού τελοῦν σέ καθεστώς ἔκτακτης ἀνάγκης πολιτικῆς προστασίας (θά πρέπει ἑπομένως νά πρόκειται γιά περιοχές πού ἔχουν κηρυχθεῖ σέ κατάσταση ἔκτακτης πολιτικῆς προστασίας μέ ἀπόφαση τοῦ Γενικοῦ Γραμματέα Πολιτικῆς Προστασίας κατά τό ἄρθρο 25Α τοῦ ν. 4662/2020 καί οἱ οἰκονομικές ἐνισχύσεις νά καταβάλλονται ὅσο διαρκεῖ ἡ κήρυξη ὑπό καθεστώς πολιτικῆς προστασίας).
Ἐπίσης εἶναι ἀξιοσημείωτο ὅτι, μέ βάση τήν ἀνωτέρω νομοθετική διάταξη, ἐξουσιοδοτοῦνται τά ὄργανα διοικήσεως τῶν ἐκκλησιαστικῶν νομικῶν προσώπων (Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, Μητροπόλεων, Ἐνοριῶν, Μονῶν κ.λπ.), ὥστε μέ ἀπόφασή τους νά καθορίζουν τή διαδικασία χορηγήσεως, τό εἶδος, τό ὕψος τοῦ ποσοῦ τῆς ἐνισχύσεως καί τίς κατηγορίες τῶν δικαιούχων τῶν οἰκονομικῶν ἐνισχύσεων, μέ σκοπό νά μήν προκύπτει ἀμφιβολία σέ περίπτωση ὀφειλῶν τῶν δικαιούχων ὅτι πρόκειται γιά οἰκονομικές ἐνισχύσεις πρός αὐτούς γιά τήν παραπάνω νόμιμη αἰτία (ἐνισχύσεις σέ πληγέντες περιοχῶν ὑπό καθεστώς ἔκτακτης πολιτικῆς προστασίας). Ἡ τήρηση τοῦ ὅρου αὐτοῦ εἶναι ἀπαραίτητη προκειμένου νά μήν προκύπτει ἀμφιβολία ὅτι πρόκειται γιά οἰκονομική ἐνίσχυση πού ἐμπίπτει στό ἄρθρο 56 τοῦ ν. 5128/2024 καί, κατά συνέπεια, ὅτι εἶναι ἀκατάσχετη ἔναντι τῶν ἀνωτέρω φορέων.
Ἐπίσης οἱ ἀνωτέρω οἰκονομικές ἐνισχύσεις δέν ὑπόκεινται σέ ὁποιονδήποτε φόρο, τέλος, εἰσφορά ἤ ἄλλη κράτηση ὑπέρ τοῦ Δημοσίου καί σέ περίπτωση ἐκ παραδρομῆς συμψηφισμοῦ ἤ κατασχέσεώς τους (π.χ. μετά τήν παρακατάθεσή τους σέ τραπεζικούς λογαριασμούς δικαιούχων) τά ποσά αὐτά ἀποδίδονται στούς δικαιούχους εἰς βάρος τῶν ὁποίων διενεργήθηκε κατάσχεση ἤ συμψηφισμός μετά ἀπό αἴτησή τους.
Συμψηφισθέντα ἤ κατασχεθέντα ποσά ἀποδίδονται στούς δικαιούχους, εἰς βάρος τῶν ὁποίων διενεργήθηκε κατάσχεση ἤ συμψηφισμός μετά ἀπό αἴτησή τους πρός τό κατασχόν Ἑλληνικό Δημόσιο (ΑΑΔΕ) ἤ ἄλλο νομικό πρόσωπο (π.χ. ΕΦΚΑ ἤ πιστωτικό ἵδρυμα).
Ἐντολῇ καί Ἐξουσιοδοτήσει τῆς Ἱερᾶς Συνόδου
Ὁ Ἀρχιγραμματεύς
Ἀρχιμ. Ἰωάννης Καραμούζης