Ἀγαπητά μας παιδιά,
Ἡ Ἱερά Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας μας ἐπικοινωνεῖ σήμερα μαζί σας γιά νά σᾶς ἐκφράσει τίς πλέον ἐγκάρδιες εὐχές Της μέ τήν εὐκαιρία τῆς ἑορτῆς τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν, οἱ ὁποῖοι εἶναι προστάτες τῆς Παιδείας καί τῶν Γραμμάτων.
Ἱεράρχης, ὅπως γνωρίζετε, σημαίνει Ἐπίσκοπος. Ἑπομένως οἱ Τρεῖς Ἱεράρχες, Βασίλειος ὁ Μέγας, Γρηγόριος ὁ Θεολόγος καί Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, ἦταν Ἐπίσκοποι τῆς Ἐκκλησίας, δηλαδή Πατέρες πνευματικοί τῶν πιστῶν καί Διδάσκαλοι τῆς Ἐκκλησίας, φορεῖς τοῦ χαρίσματος τῆς Ἱερωσύνης τοῦ Χριστοῦ καί συνεχιστές τοῦ ἔργου Του.
Ἡ Ἱερωσύνη ἔχει δοθεῖ στήν Ἐκκλησία γιά νά τελοῦνται τά ἅγια Μυστήρια, τό Βάπτισμα, τό Χρῖσμα, ἡ Θεία Εὐχαριστία κ.λπ., ὥστε νά ἁγιάζονται οἱ πιστοί καί νά ἑνώνονται μέ τόν Χριστό καί μεταξύ τους. Γι’ αὐτό οἱ Τρεῖς Ἱεράρχες μέ ὅλη τήν δύναμη τῆς ψυχῆς τους καλλιέργησαν τό πνεῦμα τῆς ἑνότητας τόσο στόν χῶρο τῆς Ἐκκλησίας, ὅσο καί γενικότερα στό κοινωνικό περιβάλλον ὅπου ἔζησαν. Θεωροῦμε ὅτι δέν χρειάζεται κἄν νά ἀναφέρουμε ὅτι ἡ ἑνότητα εἶναι μία κατάσταση, ἕνας τρόπος ζωῆς, πού χρειάζεται πολύ μόχθο καί κόπο γιά νά ἐπιτευχθεῖ καί νά διατηρηθεῖ σέ ἕνα ἱκανοποιητικό ἐπίπεδο. Καί τοῦτο συμβαίνει γιατί, δυστυχῶς, δέν ἐπικρατεῖ πάντοτε στίς σχέσεις μας μέ τούς ἄλλους ἀνθρώπους ἡ δύναμη τῆς ἀληθινῆς ἀγάπης, τῆς εἰρήνης, τῆς συναλληλίας. Ἀντιθέτως, ὄχι σπάνια, κυριαρχεῖ ἡ ἰδιοτέλεια, δηλαδή ἡ πέρα τοῦ δέοντος προσήλωση τοῦ ἀνθρώπου στό ἀτομικό του συμφέρον, ἡ φιλαυτία, ἡ ἀλλοίωση τῆς ἀγάπης καί ἔτσι διασπᾶται ἡ ἑνότητα καί ἐπέρχεται ὁ διχασμός, ἡ διαίρεση, ἡ σχάση. Γι’ αὐτό ἡ Ἐκκλησία δέν παύει νά προβάλλει μέ κάθε τρόπο τίς φωτεινές Μορφές τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν· καθότι, οἱ Πατέρες αὐτοί ἔζησαν ὅσο πιό ἔντονα γίνεται τήν Ἀλήθεια καί τήν Ζωή τοῦ Εὐαγγελίου τοῦ Χριστοῦ. Τοιουτοτρόπως, ἀναδεικνύονται πρότυπα καί γιά τήν δική μας πορεία σέ αὐτόν τόν κόσμο· πρότυπα ζωῆς, ἀγωνιστικότητας, θάρρους, προσηλώσεως στίς ἀρχές, τίς ἀξίες, τά ἰδανικά μέ τά ὁποῖα εἶχαν διαμορφώσει τήν προσωπικότητά τους καί εἶχαν νοηματοδοτήσει τήν ζωή τους.
Ἐπί παραδείγματι, ὁ Μέγας Βασίλειος καί ὁ Γρηγόριος ὁ Θεολόγος ἀγωνίσθηκαν νά διαφυλάξουν τήν ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας, διότι κατά τόν 4ο αἰῶνα ὁπότε ἔζησαν, κινδύνευσε σέ μεγάλο βαθμό ἡ ἀκεραιότητα, ἡ αὐθεντικότητα τῆς πίστεως ἀπό μία φοβερή αἵρεση πού ὀνομάσθηκε «Ἀρειανισμός» καί ἀρνιόταν τήν θεότητα τοῦ Χριστοῦ. Ὅμως, οἱ Ἀπόστολοι, οἱ Πατέρες, οἱ Μάρτυρες ἔδωσαν καί τήν ἴδια τους τήν ζωή, προκειμένου νά διακηρύξουν ὅτι ὁ Ἰησοῦς Χριστός εἶναι ὁ Ἀληθινός Θεός, μαζί μέ τόν Πατέρα καί τό Ἅγιο Πνεῦμα, καί ἔτσι κάθε ἕνας πού πιστεύει ὀρθά σέ Αὐτόν γίνεται υἱός τοῦ Θεοῦ, σύμφωνα μέ τήν δωρεά τοῦ Θεοῦ.
Ἔπειτα, οἱ Τρεῖς Ἱεράρχες μόχθησαν μέ ὅλες τους τίς δυνάμεις γιά νά βοηθήσουν τούς ἀνθρώπους νά ἐννοήσουν ὅτι χωρίς τήν ἀληθινή ἀγάπη καταστρέφεται εὔκολα ἡ ἑνότητα μεταξύ τῶν ἀνθρώπων. Γι’ αὐτό οἱ ἴδιοι ἔγιναν ἔμψυχες εἰκόνες ἀγάπης καί μάλιστα ὑπέστησαν πολλές θλίψεις καί κακουχίες ἐξαιτίας τῆς προσηλώσεώς τους σέ ἔργα ἀληθινῆς ἀγάπης. Λόγου χάριν, ἀναφέρεται ὅτι ἕνας ἀπό τούς λόγους γιά τούς ὁποίους ἐξορίσθηκε στά βάθη τῆς Ἀσίας ἀπό τήν τότε πολιτική ἐξουσία ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, ἦταν ὅτι ἵδρυσε λεπροκομεῖα κοντά σέ ἐκτάσεις πλουσίων γαιοκτημόνων, οἱ ὁποῖοι ζημιώθηκαν οἰκονομικά. Βλέπετε, σέ κάθε ἐποχή, ἡ ἑνότητα, ἡ ἀγάπη, ἡ φιλία ἀπειλοῦνται ἀπό τά οἰκονομικά συμφέροντα, ἀπό τόν ἐγωισμό, ἀπό τούς πολέμους καί τίς διαμάχες. Ὅμως, οἱ ἄνθρωποι λησμονοῦν ὅτι διασπῶντας τήν ἑνότητα, καταργῶντας τήν εἰρήνη καί τήν ἀγάπη βλάπτουν ἀνεπανόρθωτα τόν ἴδιο τόν ἑαυτό τους. Γιατί κανείς δέν μπορεῖ νά ὑπάρξει μόνος του. Ὑπάρχουμε σέ σχέση καί ἀναφορά μέ τόν Θεό καί τόν συνάνθρωπο. Καί γι’ αὐτό ἡ ζωή μας ἔχει μοναδική ἀξία, νόημα καί περιεχόμενο. Τό δῶρο τῆς ζωῆς μᾶς δόθηκε γιά νά μάθουμε ὅτι χωρίς τόν ἀγῶνα γιά συνύπαρξη, αὐτοκαταργεῖται ἡ ὕπαρξη· χωρίς τήν ἑνότητα ἐπέρχεται ὁ μαρασμός καί ὁ ξεπεσμός τοῦ ἀνθρώπου.
Ἀγαπητά μας παιδιά,
σέ μία ἐποχή σάν τήν δική μας, στήν ὁποία μέ θλίψη βλέπουμε τίς τραγικές συνέπειες τῆς ἀπομακρύνσεως τοῦ ἀνθρώπου ἀπό τήν πίστη, τήν Ἐκκλησία καί τόν Θεό· σέ μία ἐποχή στήν ὁποία οἱ ἄνθρωποι θέτουν τό Εὐαγγέλιο τῆς εἰρήνης, τῆς ἑνότητας, τῆς ἀγάπης στό περιθώριο τῆς ζωῆς τους, γιατί ἀγνοοῦν τήν εὐεργετική του ἐπίδραση καί δύναμη στήν διαμόρφωση τῆς ἀνθρώπινης συνειδήσεως, ἐμεῖς ἄς παραμείνουμε ἑνωμένοι μέ τόν Χριστό καί μεταξύ μας, ὅπως οἱ Τρεῖς Ἱεράρχες. Ἄς διατηρήσουμε ζωντανή τήν φλόγα τῆς πίστεως καί ἄς τήν μεταδίδουμε καί στούς ἄλλους μέ τά ἔργα καί τόν λόγο μας· μέ τήν ζωή καί τό ἦθος μας· μέ τήν ἀγάπη καί τήν ἑνότητά μας. Αὐτό δέν ἔπραξαν καί οἱ Τρεῖς Ἱεράρχες; Ὑπῆρξαν κάποτε καί αὐτοί παιδιά. Ἀντιμετώπισαν τίς δυσκολίες κάθε περιόδου τῆς ἀνθρώπινης ζωῆς. Ταλαιπωρήθηκαν ἀφάνταστα ἀπό αὐτό πού ὀνομάζουμε «κατεστημένο». Ὅμως στάθηκαν ὄρθιοι, ἑνωμένοι, δυνατοί· καθότι ἡ ζωή τους στηριζόταν στήν Πέτρα, στόν Βράχο τῆς πίστεως, πού ὀνομάζεται Ἰησοῦς Χριστός.
Σᾶς εὐχόμαστε στόν Χριστό νά θεμελιώνεται καί ἡ δική σας ζωή. Νά ἔχετε ἀγάπη, ἐπιθυμία γιά ἑνότητα καί συναλληλία· γιά νά κυριαρχήσει κάποτε στόν κόσμο μας ἡ πολυπόθητη εἰρήνη, ἡ καταλλαγή, ἡ συμφιλίωση.
Σᾶς εὐχόμαστε ἐπίσης, νά προοδεύσετε στίς σπουδές σας καί, ἐν γένει, στήν ζωή σας καί νά γίνετε φάροι φωτεινοί, ἄνθρωποι ἀληθινοί, ὅπως ἔλεγε καί ὁ ἀρχαῖος ποιητής Μένανδρος· «Ὡς χαρίεν ἔστ’ ἄνθρωπος, ὅταν ἄνθρωπος ᾖ!» (Πόσο χαριτωμένος, πόσο ὄμορφος εἶναι ὁ ἄνθρωπος, ὅταν εἶναι ἄνθρωπος!). Καί ἄς μή λησμονοῦμε ὅτι πραγματικά ἄδειος εἶναι ὁ ἄνθρωπος ἐκεῖνος, πού εἶναι γεμᾶτος μόνον ἀπό τόν ἴδιο τόν ἑαυτό του.
Μετά πολλῶν πατρικῶν εὐχῶν καί ἀγάπης ἐν Κυρίῳ,
Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
Ι Ε Ρ Ω Ν Υ Μ Ο Σ
ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΔΙΑΡΚΟΥΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ